دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
معرفی تادئوش کانتور در شصت و نهمین جلد «تئاتر امروز جهان»

کتاب «تادئوش کانتور» نوشته نوئل ویتز و ترجمه رامتین رمضانی منتشر شد. این کتاب شصت و نهمین جلد از مجموعه «تئاتر امروز جهان» است که از سوی نشر قطره عرضه می‌شود. علیرغم اهمیت کانتور در تئاتر امروز جهان، پیشتر تنها یک کتاب درباره این هنرمند در ایران منتشر شده بود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ شصت و نهمین جلد از مجموعه «تئاتر امروز جهان» نشر قطره به معرفی تادئوش کانتور (1990 ــ 1915) هنرمند لهستانی و یکی از اثرگذارترین نظریه‌پردازان مشهور تئاتر در قرن بیستم، اختصاص دارد. این کتاب نوشته نوئل ویتز، پژوهشگر انگلیسی تئاتر و مترجم آن رامتین رمضانی است.

«تادئوش کانتور» در واقع دومین کتاب اختصاصی منتشر شده درباره این هنرمند شهیر لهستانی در ایران است. این کتاب چهار فصل دارد. در فصل نخست با عنوان «زندگی‌نامه و زمینه» این مباحث مطرح شده‌اند: «لهستان، 1914 ــ 1918، جنگ جهانی اول»، «لهستان، 1918 ــ 1939، دوران 20 ساله استقلال»، «لهستان، 1935 ــ 1945، جنگ جهانی دوم»، «لهستان، 1945 ــ 1990، دوران سلطه کمونیسم»، «کریکوت 2 و آثار کلیدی»، «شهرت بین‌المللی» و «هنرمندی بزرگ برای لهستان».

«نوشته‌های کلیدی» عنوان فصل دوم این کتاب است. در این فصل مهم‌ترین نوشته‌های کانتور و شرح آنها به مخاطبان ارائه شده است. «تئاتر غیررسمی» نوشته شده در سال 1961، «تئاتر صفر» نوشته شده در سال 1963، «تئاتر مرگ» نوشته شده در سال 1975 و «حقیقت پست‌ترین مرتبه» نوشته شده در سال 1980، مهم‌ترین بیانیه‌هایی است که کانتور در طول زندگی حرفه‌ای خود به انتشار آنها مبادرت کرد. همچنین تلخیص و شرح سه مصاحبه مهم کانتور نیز از دیگر مطالب این فصل است. یکی از این مصاحبه‌ها گفت‌وگویی است که کانتور با کریستف میکلاشوفسکی انجام داده بود. این گفت‌وگو در سال 1391 با عنوان «رویارویی با کانتور» با ترجمه میلاد حسینی شکیب منتشر شده بود.

فصل سوم کتاب با عنوان «آثار کلیدی»‌ به شرح و تحلیل مهم‌ترین نمایش‌های کانتور، با عناوین «کلاس مرده»، «ویلوپله، ویلوپله»، «بگذار هنرمندان بمیرند» و «هرگز باز نخواهم گشت» اختصاص دارد. نویسنده در فصل چهارم به توضیح مجموعه‌ای از تمرینات عملی پرداخته که دانشجویان و هنرجویان تئاتر می‌توانند به منظور آموزش به سبک تادئوش کانتور از آنها بهره ببرند.

نظریه‌های تادئوش کانتور تاثیر بسیاری بر تئاتر مدرن جهان گذاشته است. با این اوصاف اما در ایران منابع مطالعاتی درباره این هنرمند بسیار محدود است. پیش از این کتاب، تنها کتاب «رویارویی با کانتور» شامل مجموعه مصاحبه‌های کریستف میکلاشوفسکی با این هنرمند، ترجمه و منتشر شده بود.

«تادئوش کانتور» نوشته نوئل ویتز رامتین و ترجمه رامتین رمضانی با شمارگان چهارصد نسخه، 264 صفحه و بهای 13 هزار و 500 تومان از سوی نشر قطره منتشر شده است.

مجموعه «تئاتر امروز جهان» زیر نظر قطب‌الدین صادقی، مترجم، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر منتشر می‌شود. از دیگر کتاب‌های منتشر شده از این مجموعه می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تئاتر نان و عروسک»، «راهبردهای آفرینش در پرفورمنس آرت»، «تئاتر و هنر اجرا»، «نقد تئاتر»، «بررسی آثار پینتر»، «رابرت ویلسون: تئاتر فضا»، «وزولود میرهولد»، «گروتسک در هنر و ادبیات»، «به سوی تئاتر بی‌چیز»، «در کار با گروتفسکی»، «کالبدشناسی درام»، «این سه تسخیر ناپذیر»، «تئاتر معاصر آسیا»، «جایگاه تجربه در تئاتر»، «تئاتر درمانی و نمایش زندگی»، «درام درمانی»، «تراژدی یونان» و..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها