دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
مطالب اجتماعی و فرهنگی از نشریات مختلف سال 1327 شمسی مکتوب شدند

داوود علی‌بابایی مطالب خواندنی، اجتماعی و فرهنگی از نشریات مختلف سال 1327 شمسی را در کتاب « مطبوعات گذشته کشور با شما سخن می‌گویند» گردآوری و تدوین کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مطالبی که در کتاب «مطبوعات گذشته کشور با شما سخن می‌گویند» ارائه شده‌اند بیشتر جنبه اجتماعی، فرهنگی، حوادث و خواندنی است که از نشریات مختلف در سال 1327 گرفته شده‌اند؛ به همین دلیل داوود علی‌بابایی در بخش پیشگفتار، مطالعه این اثر را برای روشن شدن اذهان جوانان، روشنگران، مطالعه‌گران و تحصیل‌کردگان به منظور بسط و گسترش مطالب تاریخی، مفید دانسته است.

این اثر در هشت فصل تنظیم شده است. «مظالم پادشاهان ایران»، «سید ملک‌خاتون»، «غائله نایب حسین کاشی»، «کچل عنایت دیگر مرد دربار نیست!»، «ریش ِ قمی‌ها هم غیر از ریش دیگران است»، «دنیا در سال آینده چگونه خواهد بود؟»، «قبله عالم نمی‌دانست که به جقه او هم دروغ قسم می‌خورند!» و «چرا فوزیه از شاه ایران طلاق گرفت؟» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.
 
در بخش پیشگفتار این اثر چنین می‌خوانیم: «دوران مطبوعات و روزنامه‌نگاری را می‌توان در موارد زیر بیان نمود: عصر ناصری، عصر مظفری، عصر مشروطه، عصر احمدی، عصر پهلوی و عصر جمهوری اسلامی. نقل قول شد که قدیمی‌ترین روزنامه که به زبان فارسی در ایران منتشر شده، روزنامه‌ای است که حدود سال 1253 قمری به مدیر مسئولی میرزا صالح شیرازی در تهران تأسیس و طبع گردیده است.»
 
در این کتاب مطالب خواندنی زیادی وجود دارد؛ به طور مثال در فصل «سید ملک خاتون» مخاطبان می‌آموزند که آن مزاری که در جنوب تهران امروز زیارتگاه  مردم است، روزی صاحبش ملکه ری بود. مخاطبان همچنین در این بخش متوجه می‌شوند که این ملکه ری چه جواب مردانه‌ای به خلیفه وقت و بزرگترین پادشاه معاصر خود داده است.
 
همچنین مخاطبان در فصل «کچل عنایت دیگر مرد دربار نیست!» می‌آموزند که کچل عنایت مسخره درباری شاه عباس بود. اسمش کربلایی عنایت بود و او را بدین مناسبت کل عنایت می‌‌خواندند، ولی شاه عباش، کل را مبدل به کچل ساخته و او را کچل عنایت می‌نامید.
 
نخستین چاپ چهارمین جلد از کتاب «مطبوعات گذشته کشور با شما سخن می‌گویند» اثر داوود علی‌بابایی با شمارگان هزار نسخه، در 112 صفحه، به بهای 40 هزار ریال از سوی انتشارات امید فردا راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها