یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
رونمای از «اسطوره و اسطوره شناسی نزد نورتروپ فرای»

کتاب «اسطوره و اسطوره شناسی نزد نوروتراپ فرای» دکتر بهمن نامورمطلق(نشانه‌شناس و اسطوره‌پژوه) در موسسه بهاران خرد و اندیشه رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رونمایی کتاب «اسطوره و اسطوره شناسی نزد نوروتراپ فرای» با حضور دکتر علی عباسی، دکتربهمن نامورمطلق(نشانه‌شناس و اسطوره‌پژوه) و دکتر ندا سیفی در موسسه بهاران خرد و اندیشه برگزار خواهد شد.

«اسطوره و اسطوره شناسی نزد نورتروپ فرای» با عنوان فرعی «از کالبدشناسی نقد تا رمز کل» نام تازه‌ترین کتاب بهمن نامورمطلق، عضو هیات علمی گروه زبان فرانسه دانشگاه شهید بهشتی است. ندا سیفی و مریم پیردهقان نویسنده را در نگارش این کتاب یاری کرده‌اند. وی در این کتاب به بازخوانی و شرح و بررسی نظریه‌های نروتروپ فرای، فیلسوف و اسطوره‌شناس معاصر کانادایی پرداخته است.

کتاب در دو بخش کلی «زندگی و نظریه‌ها» و «نمونه‌های کاربردی» به مرحله نگارش درآمده است. بخش نخست کتاب به شرح و بررسی نظریات نورتروپ فرای در قالب سه فصل «شخصیت، آثار و آرا فرای»، «نقد کالبدشناسانه» و «رمز کل و نقد اسطوره‌ای» اختصاص دارد.

در بخش دوم کتاب نیز در سه فصل به خوانش و تحلیل چند اثر با استفاده از نظریات فرای می‌پردازد. در فصل نخست مطالعه میتوسی روایت حماسی پرسئوس، با تاکید بر فیلم «نبرد تایتان‌ها» انجام شده است. فصل دوم نیز به «مطالعه میتوسی تراژدی هملت با تاکید بر دو متن نمایشنامه و فیلم» اختصاص دارد و در نهایت در فصل سوم از بخش دوم نیز «اسطوره لویاتان» مورد تحلیل قرار گرفته است.
«اسطوره و اسطوره شناسی نزد نورتروپ فرای» همچنین یک پسگفتار هم دارد. این بخش نیز مقاله مختصری از نویسنده است که در آن دو موضوع «نقد اسطوره‌ای در هنر و ادبیات تطبیقی» و «نقد نظریه و نقد فرای» مطرح شده‌اند.

درباره نورتروپ فرای

نورتروپ فرای در سال 1933 در کانادا متولد شد و در سال 1991 در انگلستان درگذشت. مهم‌ترین کتاب او «کالبدشناسی نقد» است که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های نقد اسطوره‌شناختی در جهان محسوب می‌شود.
«تخیل فرهیخته»، «رمز کل: کتاب مقدس و ادبیات»، «ابلهان زمان: سیری در تراژدی‌های ویلیام شکسپیر»، «تحلیل نقد» و «صحیفه‌های زمینی» نام کتاب‌های ترجمه و منتشر شده فرای در زبان فارسی است.

این نشست دوشنبه 12 اسفندماه از ساعت 17 و 30 دقیقه تا 19 و 30 در موسسه بهاران خرد و اندیشه واقع در خيابان وليعصر، بالاتر از خيابان زرتشت،كوچه نور بخش ، پلاك 21برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها