یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
همایش «ایران و جنگ جهانی اول» برگزار می‌شود

همایش «ایران و جنگ جهانی اول» به مناسبت یک‌صدمین سال نقض بی‌طرفی ایران در جنگ اول جهانی، 12 اسفندماه در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار می‌شود. در این همایش اسناد ایران و جنگ جهانی اول نمایش داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این همایش به همت معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با همکاری انجمن پژوهشگران تاریخ، پژوهشکده اسناد، انجمن ایرانی تاریخ، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ و مجمع هماهنگی کانون‌های اسنادی و تاریخ پژوهی کشور (مهتاب) برپا خواهد شد.

این همایش در پنج محور برگزار می‌شود:

1. تاثیرات اقتصادی ناشی از اشغال در شهرهای مختلف ایران، تاثیر اشغال ایران در مبادلات تجاری داخلی و خارجی، نقش شرکت‌های اقتصادی بزرگ و کوچک در هنگامه جنگ در ایران، نقش نهادهای مالی و شرکت‌های خارجی در ایران در زمان اشغال، ضررهای وارد شده به ایران در خلال جنگ جهانی.

2. تاثیرات اجتماعی: نقش طبقات مختلف علما، روشنفکران و بازاریان در ایران زمان جنگ، فقدان امنیت اجتماعی، دگرگونی‌های جامعه شهری و روستائی در واقعه اشغال ایران، نقش سنت‌ها و اعتقادات مردم در رویاروئی با اشغالگری، اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران در هنگامه جنگ جهانی، انجمن‌ها و اشغال ایران،  جنسیت، ناسیونالیسم و تجدد و نقش آن در ایران.

3. تاثیرات سیاسی: نقض بیطرفی، ورود نیروهای انگلیسی به جنوب و نیروهای عثمانی به غرب و نیروهای روسیه تزاری به شمال ایران، ناپایداری حاکمیت سیاسی، مناسبات سیاسی ایران و همسایگان در زمان اشغال، کمیته دفاع ملی، دولت مهاجرین، دیپلماسی خارجی در هنگام اشغال، انقلاب اکتبر، بررسی نقش سفرا و نمایندگی‌های خارجی در ایران در زمان اشغال ایران ، احزاب و دسته‌بندی‌های سیاسی در ایران در دوران اشغال.

4. تاثیرات فرهنگی: نقش دفاتر فرهنگی در دوران جنگ در ایران، جنگ جهانی اول در آیینه مطبوعات و انتشار کتاب و ... در ایران در زمان اشغال.

5. پیامدهای جنگ جهانی اول برای ایران (ایران و اجلاس صلح ورسای، کشتار ایرانیان در زمان جنگ جهانی اول، قحطی در ایران، قرارداد 1919، ...) برگزار می‌شود.

در حاشیه این همایش دو نمایشگاه اسناد ایران و جنگ جهانی اول و همچنین نمایشگاه اصل اسناد دوره قاجار برپا خواهد شد. همچنین کاوه بیات، مجید تفرشی، اولیور باست، محمود دلفانی، کاظم سجادپور، علی ططری، رضا مسعودی‌نژاد، علیرضا ملایی‌توانی، سیدعلی موجانی و... به ارائه مقاله خواهند پرداخت.

همایش «ایران و جنگ جهانی اول» از ساعت 9 تا 18 در ساختمان آرشیو ملی ایران به نشانی بزرگراه حقانی، نبش خیابان کوشا، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برپا خواهد بود و ورود برای تمامی علاقه‌مندان به این حوزه آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها