شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
چهارمین چاپ «دین اندیشان متجدد» از راه رسید

«دین اندیشان متجدد» با عنوان دوم «روشنفکری دینی از شریعتی تا ملکیان» نوشته محمدمنصور هاشمی به چاپ چهارم رسید. نویسنده در این کتاب به بررسی دیدگاه‌های علی شریعتی، عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و مصطفی ملکیان، چهارتن از مهم‌ترین اندیشمندان معاصر در حوزه روشنفکری دینی پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ موضوع روشنفکری دینی یکی از مهم‌ترین مباحث فلسفی در ایران معاصر است. تاکنون تالیفات و پژوهش‌های بسیاری درباره این مسئله منتشر شده که یکی از مهم‌ترین آنها از منظر منتقدان کتاب «دین اندیشان متجدد: روشنفکری دینی از شریعتی تا ملکیان» تالیف محمدمنصور هاشمی است. چهارمین چاپ این کتاب در ماه گذشته (بهمن 1393) از سوی نشر کویر روانه کتابفروشی‌ها شد.

کتاب پنج فصل، یک ضمیمه و سه پیوست دارد. عناوین فصول و پیوست‌ها به ترتیب عبارتند از «دین، ایدئولوژی، انقلاب»، «دین، معرفت، دموکراسی»، «دین، ایمان، آزادی»، «دین، معنویت، عقلانیت» و «به‌جای نتیجه گیری». ضمیمه کتاب نیز «علی شریعتی و احمد فردید» نام دارد و عناوین پیوست‌های کتاب نیز به این شرح است: «ایمان در تلاقی چند عالم»، «قرائت پذیری دین» و «روشنفکری دینی معلل یا مدلل».

فصل نخست کتاب، که بیشترین حجم آن را نیز به خود اختصاص داده، درباره منظومه فکری علی شریعتی است. دیدگاه انتقادی نویسنده برای تحلیل آرا و افکار شریعتی، شایان توجه است. فصل دوم کتاب نیز به شرح و بررسی آرای دین‌شناسانه عبدالکریم سروش اختصاص دارد. هاشمی در این فصل منظومه فکری سروش را به 6 مرحله اساسی تقسیم‌بندی کرده و نقد می‌کند. هاشمی در فصل سوم و چهارم کتاب نیز به ترتیب به نقد و بررسی آرا و افکار محمد مجتهد شبستری و مصطفی ملکیان پرداخته است.



هاشمی در ضمیمه کتاب دیدگاه‌های شریعتی و احمد فردید را مورد هم‌سنجی قرار داده و در ادامه با دلایلی متقن، ضمن بیان وجوه تشابه و افتراق منظومه فکری این دو اندیشمند، به اثبات برتری تفکر فردید بر اندیشه‌های شریعتی می‌پردازد. وی در نهایت از کسانی که تفکر فردید را در مقایسه با تفکر شریعتی، فاقد انسجام و اصالت لازم می‌دانند، انتقاد می‌کند.

نخستین انتشار این کتاب در سال 1385 با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای سه هزار و 700 تومان منتشر شده بود.

چهارمین چاپ «دین اندیشان متجدد: روشنفکری دینی از شریعتی تا ملکیان» نوشته محمدمنصور هاشمی با شمارگان 600 نسخه، 368 صفحه و بهای 18 هزار و 500 تومان از سوی نشر کویر روانه کتابفروشی‌ها شده است. برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین این کتاب به همراه مقدمه نویسنده آن، به این نشانی بروید.

درباره نویسنده
محمدمنصور هاشمی، متولد 1354، دوره دکتری فلسفه را در دانشگاه تهران گذراند و اکنون عضو هیات علمی و مدیر گروه کلام و فرق بنیاد دایرةالمعارف اسلامی است. یکی از مشهورترین تالیفات هاشمی «هویت اندیشان و میراث فکری احمد فردید» نام دارد. وی همچنین در حوزه داستان‌نویس و نقد داستان نیز فعالیت دارد.

«آمیزش افق‌ها: منتخباتی از آثار داریوش شایگان»، «صیرورت در فلسفه ملاصدرا و هگل»، «خدا و بشر: چند مبحث کلامی در تاریخ اندیشه اسلامی» و «فلسفه و فرهنگ: مجموعه‌ای از مقالات و سخنرانی‌های کریم مجتهدی» از کتاب‌های تالیفی هاشمی در حوزه فلسفه و همچنین «نقد و تحلیل و گزیده داستان‌های صادق هدایت»، مجموعه داستان کوتاه «زنگ هفتم» و رمان «قهقهه در خلا» از جمله کتاب‌های هاشمی در حوزه ادبیات داستانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها