شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
تجدید چاپ خاطرات «شیخ ابراهیم زنجانی» پس از 13 سال

کتاب خاطرات «شیخ ابراهیم زنجانی» به اهتمام غلامحسین میرزا صالح، از سوی نشر کویر به چاپ سوم رسید. چاپ اول و دوم این کتاب به ترتیب در سال‌های 1379 و 1380 منتشر شده بودند. شیخ ابراهیم زنجانی از روحانیان آزادیخواه در دوران مشروطه و پس از آن بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی، برای نخستین بار در سال 1379 با شمارگان سه هزار نسخه، از سوی نشر کویر منتشر شد. دومین چاپ این کتاب نیز در سال 1380 با شمارگان پنج هزار نسخه در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این کتاب پس از آن دیگر تجدید چاپ نشد، تا این‌که نشر کویر چندی پیش سومین چاپ آن را نیز، پس از گذشت 13 سال از چاپ دوم، منتشر کرد.

زنجانی خود نام کتاب را «سرگذشت زندگانی من» می‌نامید. کتاب در 6 فصل تدوین شده که عناوین آن به ترتیب عبارتند از فصل اول «سرگذشت زندگانی من شیخ ابراهیم زنجانی از سال 1297 هجری قمری بیست و پنجمین سال عمر»، فصل دوم «دوره پنجم زندگانی از سنه 1305 تا سنه 1312 سی و سه سالگی عمر من و حس محبت خانواده و اولاد»، فصل سوم «قسمت ششم عمر یعنی هشت سال از سنه 1312 هجری قمری تا سال 1320 تکاثر در اموال و اولاد»، فصل چهارم «قسمت هفتم عمر من از سنه 1320 قمری تا 1328 یعنی از چهل و هشتم عمر تا پنجاه و ششم تکاثر در اموال و اولاد»، فصل پنجم «مختصری از اساس تاریخ جهان» و فصل ششم «اندکی از تاریخ ایران».



شیخ ابراهیم زنجانی، متولد 1234 و درگذشته در سال 1314، یکی از فضلا و اندیشمندان اهل زنجان و از روشنفکران و آزادیخواهان دوران مشروطه است. وی در مجلس اول مشروطه از شهر زنجان و در مجلس دوم از شهر تبریز و در مجلس سوم و چهارم نیز از شهر زنجان به نمایندگی مردم انتخاب شد. وی پس از انحلال مجلس سوم، برای دوره‌ای کوتاه، ریاست اداره اوقاف کشور را بر عهده داشت.

زنجانی از علاقه‌مندان جدی مطالعه رمان بود که در این کتاب نیز به تفصیل درباره این علاقه خود نوشته است. از میان مهم‌ترین و معروف‌ترین آثاری که زنجانی مطالعه کرده است می‌توان به رمان‌های «سه تفنگدار» و «کنت مونت کریستو» هر دو از الکساندر دوما و «سیاحت نامه ابراهیم بیگ» اثر زین العابدین مراغه‌ای اشاره کرد.

ترجمه کتاب «منیةالمرید فی آداب المفید والمستفید» اثر شهید ثانی و کتاب‌های تالیفی «رجم الرجال» که ردیه‌ای است بر عقاید بابیان و بهاییان، «رویای صادقه» که خود شیخ آن را «رمان مانند» نامیده است و کتابی در موضوع سیاست ایران با عنوان «تریاق المسموم» کارنامه قلمی شیخ ابراهیم زنجانی را تشکیل می‌دهد.
کتاب مقدمه نیمه بلندی در شرح و بررسی خاطرات و تفکرات شیخ ابراهیم زنجانی دارد که مطالعه آن بسیار مفید است و مخاطب را با دیدی باز و آمادگی فکری کامل به مطالعه کتاب فرا می‌خواند.

انتشارات کویر سومین چاپ «خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی» به اهتمام غلامحسین میرزا صالح، را با شمارگان دو هزار نسخه، 270 صفحه و بهای 14 هزار و 500 تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها