سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
دبیر انجمن تاریخ شفاهی: تاریخ شفاهی باید از مجرای دانشگاه دنبال شود/ اغلب سرمایه‌گذاری‌ها برای انتشار خاطرات گلخانه‌ای است

محسن کاظمی، دبیر انجمن تاریخ شفاهی با حضور در یکی از سلسله نشست‌‌های «کتاب و انقلاب اسلامی» که در اتاق گفت‌وگوی خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) برگزار شد، گفت: در همه دنیا تاریخ شفاهی از مجرای دانشگاه دنبال می‌شود و در ایران این روال بالعکس است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- محسن کاظمی، دبیر انجمن تاریخ شفاهی سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه در اتاق گفت‌وگوی «ایبنا» حضور یافت و درباره تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی با نگاهی به کتاب‌های «خاطرات مرضیه حدیدچی»، «خاطرات احمد احمد»، «خاطرات عزت‌شاهی» سخن گفت.
 
دبیر انجمن تاریخ شفاهی عنوان کرد: با وجود این‌که سال‌هاست تاریخ شفاهی در ایران دنبال و کتاب‌های زیادی در این حوزه منتشر می‌شود اما هنوز این حوزه تنها به رویکرد سیاسی می‌پردازد در حالی که از آن می‌توان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز بهره گرفت.
 
کاظمی درباره آرشیو مصاحبه‌ها، خاطرات و منتشر نکردن آنها بیان کرد: ثبت، دریافت خاطرات و انتشار نکردن آنها با گذر زمان به این خاطرات آسیب می‌رساند. مثلا شخصی که در سال 59 خاطراتش را بیان کرده با خاطراتی که همین شخص در سال 1393 بیان می‌کند، بسیار متفاوت است.
 
وی اظهار کرد: جریان تاریخ شفاهی با رویکردی که دارد می‌تواند تعدیل‌کننده خاطرات یا جریان خاطره‌نگاری باشد. تاریخ شفاهی روایت‌های متفاوت را کنار هم قرار می‌دهد و آنها را تراز و سره را از ناسره جدا می‌کند.
 
دبیر انجمن تاریخ شفاهی ادامه داد: اگر تاریخ شفاهی ایران 100 واحد در نظر گرفته شود، 80 تا 90 واحد آن به حوزه جنگ اختصاص دارد و تنها 10 درصد آن به تاریخ انقلاب می‌پردازد. پیشرفت در حوزه تاریخ شفاهی در بخش ثبت و انتشار آنها به دلیل ویژگی دفاع مقدس است.
 
کاظمی با اشاره به ویژگی خاطره‌نگاری سیاسی در حال حاضر اظهار کرد: بنده از بیشتر خاطراتی که امروز منتشر می‌شود به عنوان خاطرات گلخانه‌ای یاد می‌کنم که با اهداف خاص برای انتشار آن سرمایه‌گذاری می‌شود.
 
وی با اشاره به معایب خاطره‌نگاری سیاسی عنوان کرد: خاطره‌نگاری فردمحور پیش می‌رود و فرد به دنبال قهرمان‌سازی و پررنگ کردن خودش در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
 
دبیر انجمن تاریخ شفاهی بیان کرد: بنده در کتاب‌هایی که در حوزه تاریخ شفاهی نوشته‌ام به تمام سازمان‌ها و گروه‌های مبارز انقلاب در حاشیه اشاره کردم، اما گاهی این حاشیه آن قدر اطلاعات مفیدی ارائه داده که بر متن غلبه کرده و از طرفی برخی مطالب و اطلاعات این کتاب‌ها به عنوان منبع مورد استفاده قرار گرفته است.

کاظمی افزود: کتاب‌هایی که در حوزه خاطره‌نگاری و تاریخ‌شفاهی منتشر شده پانویس‌هایی به آنها اضافه کرده‌ام که گاهی برای این پانویس‌ها که در حد چند سطر است، رنج‌های بسیاری را متحمل شدم که خواننده تنها 10 درصد آن را مشاهده کرده است.

گفت‌وگوی کامل این میزگرد به‌زودی منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها