دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
انتشار کتاب «روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران»/ ادبیات مدرن خاستگاه اصلی موج نوی سینمای ایران است

«روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران» نوشته اسدالله غلامعلی از سوی نشر رسم منتشر شد. نویسنده در این کتاب ثابت کرده است که خاستگاه اصلی موج نوی سینمای ایران، ادبیات مدرن است.

اسدالله غلامعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: پایان‌نامه کارشناسی ارشد من در دانشگاه تربیت مدرس درباره «تاثیر ادبیات داستانی مدرن در شیوه‌های روایتگری موج نوی سینمای ایران» بود. از همین تحقیق و پژوهش بود که به موضوع کتاب «روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران» رسیدم.

وی افزود: من در این کتاب بحث کرده‌ام که آیا اصطلاح «موج نوی سینمای ایران» که از سوی منتقدان برجسته‌ای چون احمد طالبی نژاد و دیگران مطرح می‌شود، اساسا اصطلاح درستی است یا خیر؟ و در ادامه به مقایسه این جریان سینمایی ایران با جریان موج نوی سینمای فرانسه پرداختم.

غلامعلی در ادامه با اشاره به خاستگاه اصلی موج نوی سینمای ایران گفت: من در این کتاب ثابت کرده‌ام که خاستگاه اصلی موج نوی سینمای ایران، ادبیات مدرن است. به همین دلیل همه فیلمسازانی که ما آنها را به عنوان کارگردانان موج نوی سینمای ایران می‌شناسیم، با محافل ادبی در ارتباط بوده یا اصلا خود نویسنده بوده‌اند. جالب است که اکثر فیلم‌های این کارگردانان نیز اقتباسی بوده است.



این منتقد و مدرس در ادامه با نام بردن از مهم‌ترین سینماگران جریان موج نوی سینمای ایران گفت: فیلمسازانی چون ابراهیم گلستان، مسعود کیمیایی، فرخ غفاری، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی، از شاخص‌ترین هنرمندان جریان موج نوی سینمای ایران هستند که امروزه در زمینه ادبیات داستانی هم کتاب‌های شاخصی منتشر کرده‌اند.

وی اضافه کرد: فیلم «خشت و آینه» اثر ابراهیم گلستان، یکی از مدرترین و بهترین فیلم‌هایی است که در ایران ساخته و اکران شد. این فیلم با هنری‌ترن فیلم‌های مدرن اروپایی برابری می‌کند. لازم است اشاره کنم که کارگردانان موج نو، فیلم‌های مستند نیز ساخته‌اند، اما من در این کتاب صرفا به سینمای داستانی پرداختم. همچنین فیلم‌های کوتاه یا آثار اکران نشده نیز در این پژوهش من جایی نداشته‌اند.

غلامعلی افزود: کتاب «هفت مقاله درباره سینمای کوبریک» نیز دیگر کتاب من است که به زودی از نشر رسم منتشر می‌شود. این کتاب گردآوری و ترجمه هفت مقاله از منتقدان شاخص سینمایی در جهان است.

اسدالله غلامعلی دانشجوی دکتری رشته پژوهش هنر در دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس است. «بازنمایی فرشتگان در رسانه ملی»، «نقد و تحلیل هنری فیلم و فیلمنامه» و «معماری و سینما: رم پس از جنگ جهانی دوم» از دیگر کتاب‌های منتشر شده غلامعلی است.

«روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران» نوشته اسدالله غلامعلی با شمارگان 500 نسخه، 200 صفحه و بهای 14 هزار تومان از سوی نشر رسم روانه کتابفروشی‌ها شده است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها