شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
ترجمه‌های حمید سمندریان از برشت، دورنمات و ویلیامز تجدید چاپ شدند

ترجمه‌های زنده‌یاد حمید سمندریان از نمایشنامه‌های «ملاقات بانوی سالخورده» دورنمات، «دایره گچی قفقازی» برشت و «باغ وحش شیشه‌ای» ویلیامز از سوی نشر قطره تجدید چاپ شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشر قطره سه ترجمه مشهور از زنده‌یاد حمید سمندریان را تجدید چاپ کرده است. بر اساس این گزارش هفتمین نوبت انتشار «ملاقات بانوی سالخورده» فریدریش دورنمات، دومین چاپ «دایره گچی قفقازی» برتولت برشت و دهمین چاپ «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز، در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

هفتمین چاپ «ملاقات بانوی سالخورده»

«ملاقات بانوی سالخورده» یکی از مشهورترین آثار فریدریش دورنمات (درگذشته در سال 1990) نمایشنامه‌نویس برجسته سوییسی است. سمندریان برخی دیگر از نمایشنامه‌های این نویسنده از جمله «رومولوس کبیر»، «بازی استریندبرگ»، «پنچری»، «غروب روزهای آخر پاییز» و «فیزیکدان‌ها» را نیز ترجمه کرده است. 



سمندریان دو بار این نمایشنامه را به روی صحنه برد. نخستین اجرای آن در سال 1351 در تالار مولوی دانشگاه تهران با بازی زنده‌یاد جمیله شیخی در نقش اصلی اتفاق افتاد. دومین بار نیز این اثر در سال 1386 با بازی گوهر خیراندیش در نقش اصلی در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت.

نشر قطره برای نخستین بار در سال 1388 «ملاقات بانوی سالخورده» را با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای سه هزار و 200 تومان منتشر کرده بود. ششمین چاپ این اثر نیز در سال گذشته (1392) با شمارگان هزار نسخه و بهای هفت هزار و 500 تومان روانه کتابفروشی‌ها شد.

«ملاقات بانوی سالخورده» فریدریش دورنمات با شمارگان هزار و 500 نسخه، 160 صفحه و بهای هشت هزار و 500 تومان منتشر شده است. ویراستار این کتاب افسانه ماهیان است. برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین این نمایشنامه این نشانی در دسترس است.

دومین چاپ «دایره گچی قفقازی»

«دایره گچی قفقازی» یکی از مشهورترین نمایشنامه‌های برتولت برشت، نمایشنامه ‌نویس و کارگردان شهیر آلمانی و مبدع «تئاتر اپیک» است. سمندریان همچنین نمایشنامه «گالیله» برشت را نیز ترجمه کرده بود و آرزو داشت این اثر را به عنوان وصیتنامه هنری خود به روی صحنه ببرد، که متاسفانه با درگذشتش این امر به سرانجامی نرسید.



این مترجم و کارگردان شناخته شده ایرانی «دایره گچی قفقازی» را در سال 1377 با بازی سعید پورصمیمی، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، سهراب سلیمی، احمد ساعتچیان، جمال اجلالی و دیگران در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر، به روی صحنه برده بود.

ترجمه زنده‌یاد سمندریان ابتدا در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی ایران از سوی انتشارات رز منتشر شد. تنظیم اشعار این نمایشنامه را فروغ فرخزاد بر عهده داشت. این نمایشنامه به‌دلیل تعطیلی انتشارات رز، به‌دلیل وفات مدیرمسئول آن، تا سال‌ها تجدید چاپ نشد، که سرانجام نشر قطره برای نخستین بار این نمایشنامه را در اردیبهشت گذشته (1393) با شمارگان 500 نسخه منتشر کرد.

«دایره گچی قفقازی» برتولت برشت با شمارگان 500 نسخه، 204 صفحه و بهای 11 هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است. برای بازدید از فایل pdf صفحات نخستین این نمایشنامه اینجا را کلیک کنید.

دهمین چاپ «باغ وحش شیشه‌ای»

«باغ وحش شیشه‌ای» از معروفترین نمایشنامه‌های تنسی ویلیامز، نویسنده معاصر آمریکایی در گذشته در سال 1985 است. از دیگر نمایشنامه‌های مهم این نویسنده نیز می‌توان به «گربه روی شیروانی داغ»، «اتوبوسی به نام هوس» و «تابستان و دود» اشاره کرد.

نمایشنامه «باغ وحش شیشه‌ای» را نیز زنده‌یاد سمندریان در سال 1342 با بازی زنده‌یاد پرویز فنی زاده، شهلا ریاحی و پری صابری به روی صحنه برد.



نشر قطره ترجمه سمندریان از این نمایشنامه را برای نخستین بار در سال 1384 با شمارگان هزار و 100 نسخه، 96 صفحه و بهای هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار داده بود. همچنین نهمین نوبت نشر این نمایشنامه نیز در سال گذشته (1392) با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 6 هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

«باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز نیز با شمارگان هزار و 500 نسخه، 112 صفحه و بهای 6 هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. فایل pdf صفحات نخستین این نمایشنامه را از اینجا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها