یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
فعالیت‌های خانه کتاب در حوزه نقد شفاهی و نقد مکتوب تمرکز پیدا کرده است / تعداد اندک مجلات نقد، زنگ خطر است

مجید غلامی‌جلیسه، سرپرست مؤسسه خانه کتاب در آیین اختتامیمه یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب گفت: این جشنواره به تعریف نقد معیار کمک شایانی می‌کند و فعالیت‌های خانه کتاب نیز بر نقد شفاهی و نقد مکتوب تمرکز دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره نقد کتاب دقایقی پیش (یکشنبه؛ 14 دی ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، سرپرست مؤسسه خانه کتاب، محمدحسین ساکت، دبیر جشنواره و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
 
مجید غلامی‌جلیسه در این مراسم اظهار کرد: مؤسسه خانه کتاب از ابتدای امسال، برنامه‌های مختلف خودش را بر محور ترویج فرهنگ نقد (نقد شفاهی و نقد مکتوب) در جامعه متمرکز کرده است، چرا که معتقدیم با توجه به گستردگی آثار، متأسفانه با اُفت کیفی آثار مواجه‌ایم.
 
وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته، 60 هزار عنوان کتاب منتشر شده‌ است اما متأسفانه تعداد مجلاتی که به صورت ویژه به نقد کتاب می‌پردازند، آن‌چنان که باید و شاید، زیاد نیست. در این دوره از جشنواره نقد کتاب، افزون بر 150 مجله ازیابی شدند که از میان آنها 15 مجله به عنوان مجلات برتر شناخته شدند؛ تعداد اندک این‌گونه مجلات، زنگ خطر است و به جامعه فرهنگی گوشزد می‌کند که باید در عرصه نقد کتاب، بیش از پیش ورود پیدا کرد.
 
سرپرست مؤسسه خانه کتاب افزود: انتشار فصلنامه‌های نقد کتاب که به‌زودی از آنها رونمایی خواهد شد، از جمله اقدامات این مؤسسه در راستای ترویج فرهنگ نقد به شمار می‌آید. همچنین نشست‌های نقد و بررسی کتاب در مرکز نقد کتاب مستقر در مؤسسه خانه کتاب، با همین هدف برگزار می‌شوند.
 
غلامی‌جلیسه عنوان کرد: اساساً معتقدیم برگزاری جشنواره نقد می‌تواند کمک قابل توجهی به تعریف نقد معیار و استانداردهای نقد داشته باشد.

در این مراسم، نصرالله پورجوادی، دکتر حسین پاینده، دکتر امیرعلی نجومیان، محمدرضا ترکی و علی اصغر محمدخانی نیز سخنرانی کردند. متن کامل این سخنرانی‌ها متعاقبا از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط