یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۷
مدير انتشارات فاطمي: اختيارات و امكانات وزارت ارشاد مي‌تواند ابزاري براي تقويت و تضعيف ناشران باشد

ايرج ضرغام گفت: حقيقت اين است كه در كشور ما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متولي امر كتاب است، اختيارات و امكاناتي دارد كه اين اختيارات و امكانات در نقش ابزاري مي‌تواند ناشران را تقويت يا تضعيف كند._

ايرج ضرغام، مدير انتشارات فاطمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره تعامل و همزباني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ناشران عنوان كرد: مراد از همزباني روشن نيست، اگر ناشري مشغول كار است و به لحاظ قوانين كشوري مانعي در ادامه فعاليت خود ندارد، اين ناشر همزبان با اصول و قوانين كشور است و وزارت ارشاد هم كه بخشي از نظام حاكميت است قاعدتا با او همزبان است.

وي اضافه كرد: اگر مراد همكاري و تعامل ناشران و وزارت ارشاد براي حل بنيادي و توسعه صنعت كشور است؛ با طرح يك يا چند پرسش راه به جايي نمي‌بريم. بايد در قالب پژوهشي علمي و مطالعه عميق صنعت نشر ايران آسيب‌شناسي و عارضه‌يابي شود و با تنظيم طرحي جامع و بلندمدت متناسب با نيازهاي كشور برنامه‌ريزي جديدي صورت بگيرد.

ضرغام ادامه داد: مسأله بنيادي اين است كه بسته به نظام‌هاي حكومتي امر توليد كتاب حتي در كشورهاي كاملا سرمايه‌داري در مواردي محتاج به حمايت است. در حال حاضر از ديدگاه اقتصادي صنعت نشر ايران با مشكل هزينه و درآمد مواجه است. هزينه تمام شده كتاب اكنون به گونه اي است كه مخاطب توان خريدش را از دست مي‌دهد.

مدير انتشارات فاطمي گفت: دو راه براي حل مسأله وجود دارد؛ اول اين‌كه هزينه تمام شده ناشر را كم كرد و دوم اين‌كه قدرت خريد مخاطب را افزايش داد. تأمين كاغذ به قيمت ارزان براي ناشر نمونه‌اي از كاستن هزينه تمام شده‌است. اما تجربه چند‌ساله نشان داده‌است كه اجراي آن معايب و مفاسدي داشته‌است كه خوشبختانه اين امر با پيشنهاد ناشران حرفه‌اي و همراهي وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي متوقف شده‌است.

وي خاطرنشان كرد: خريد كتاب براي كتابخانه‌ها و توزيع بن كتاب به وسيله وزارت ارشاد روش‌هاي جايگزين براي حمايت از صنعت نشر كشور است كه از سال گذشته شروع شده و بايد منتظر نحوه اجراي آن در سال‌جاري باشيم.

ضرغام در پايان تأكيد كرد: يقينا تنظيم سياست‌ها و استراتژي‌هاي منطقي و اجراي درست آن‌ها مي‌تواند موجب امنيت محيط صنعت نشر، افزايش سرمايه‌گذاري و توليد محصولات با كيفيت خوب و احترام به حقوق مصرف‌كننده شود و همين‌طور برعكس، تصميمات آني و استراتژي‌هاي غلط و يا اجراي بد آن هم مي‌تواند موجب شكست تعدادي از ناشران و حذف آن‌ها از چرخه رقابت و يا موفقيت بيش از حد و غيرقابل انتظار برخي ناشران ديگر شود.

انتشارات فاطمي بامديريت ايرج ضرغام ازناشران برگزيده دربيست‌و‌يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط