دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
کتابی برای آنها که می خواهند کتابخانه الکترونیکی طراحی کنند

کتاب «طراحی کتابخانه الکترونیکی» به همت حمیده احتشام از سوی نشر چاپار راهی بازار نشر شد. این اثر با هدف معرفی زیرساخت‌های اساسی برای ایجاد کتابخانه‌های الکترونیکی برای استفاده دانشجویان، استادان و دست‌اندرکاران پروژه‌های کتابخانه‌های الکترونیکی تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «طراحی کتابخانه الکترونیکی» مطابق با سرفصل‌های شورای عالی برنامه‌ریزی به‌عنوان منبع برای درس طراحی و پیاده‌سازی کتابخانه الکترونیکی به رشته تحریر در آمده است.
 
این اثر در سه بخش و 9 فصل تدوین شده است. بخش نخست که حاوی دو فصل است، به صورت مختصر به معرفی تاریخچه کتابخانه و کتابداری و نیز ساختار و تشکیلات کتابخانه می‌پردازد. در این بخش سعی شده است عوامل مؤثر بر ظهور کتاب و کتابخانه و انواع کتابخانه‌ها براساس جامعه استفاده‌کننده، بررسی و عملیات پایه و اساسی که در کتابخانه‌ها با هدف گردآوری، ساماندهی و انتشار منابع اطلاعاتی صورت می‌گیرد، به صورت ساده بیان شود.
 
بخش دوم که در دو فصل تنظیم شده، به تحول کتابخانه‌ها در گذر زمان پرداخته است و سیر تحول کتابخانه‌ها را از سنتی تا مجازی بررسی می‌کند. همچنین با معرفی مبحث مدیریت دانش، به کاربرد این مقوله در کتابخانه‌ها می‌پردازد.
 
بخش سوم کتاب که در پنج فصل تنظیم شده، ابعاد گوناگون کتابخانه‌های الکترونیکی را مورد کاوش قرار می‌دهد. در این بخش، ارائه تمام عملیات تخصصی که در کتابخانه‌های سنتی صورت می‌گرفت در کتابخانه‌های الکترونیکی مدنظر قرار گرفته و راه‌اندازی کتابخانه الکترونیکی از دیدگاه تخصصی کتابداری بررسی شده است.
 
«تاریخچه کتابخانه و کتابداری»، «ساختار و تشکیلات کتابخانه»، «نسل جدید کتابخانه‌ها»، «مدیریت دانش»، «ویژگی‌های کتابخانه الکترونیکی»، «خدمات کتابخانه‌ها در عصر دیجیتال»، «خدمات مرجع الکترونیک نوین»، «حقوق پدیدآورندگان در کتابخانه الکترونیکی» و «راه‌اندازی کتابخانه الکترونیکی» عناوین فصول 9 گانه این اثر را تشکیل می‌دهند.
 
نخستین چاپ کتاب «طراحی کتابخانه الکترونیکی» به همت حمیده احتشام با شمارگان 500 نسخه، در 216 صفحه و به بهای 85 هزار ریال از سوی نشر چاپار منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط