سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
سفرنامه نامور مطلق منتشر شد

«سفرنگاره» شامل مجموعه عکس و خاطرات بهمن نامورمطلق از مکان‌های دیدنی ایران همچون «باداب سورت»، «غار یخ مراد» و «کوهرنگ» منتشر شد. تالیفات قبلی نامورمطلق همه در موضوعات نظریه‌ پردازی در هنر و ادبیات بود و این کتاب اثری متفاوت نسبت به کتاب های قبلی او به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «سفرنگاره» شامل مجموعه عکس‌ها و خاطره‌نگاری بهمن نامورمطلق از سه منطقه «باداب سورت» چشمهٔ پلکانی واقع در روستای ارست، بخش  «غار یخ‌مراد» در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه‌ده در منطقه گچسر و جاده چالوس و «کوهرنگ» یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال بختیاری است.

پیشگفتار کتاب متنی با عنوان «خاطره ــ متن سفرهای تنهایی» است. نامورمطلق در بخشی از این متن درباره رویکرد نگارشی خود درباره این مکان‌ها نوشته است: «هر یک از این سه سفرنگاره‌ها متاثر از یک رویکرد ویژه مطالعه و نقد ادبی ــ هنری بوده است. به بیان روشن‌تر، هر سفرنگاره‌ای در شرایطی نوشته شده‌اند که من به‌طور جدی بر یکی از رویکردهای نقد متمرکز شده بودم. سفر مربوط به باداب‌سورت بیشتر در حال و هوای مربوط به بینامتنی نوشته شده است. سفرنامه دوم، یعنی یخ‌مراد متاثر از نقد اسطوره‌ای است. یعنی زمانی که مشغول نوشتن کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» بودم و در پایان سفرنگاره کوهرنگ هنگامی نوشته شده  که بیش از هر رویکردی متوجه نقد جغرافیایی بوده‌ام.»


 نامورمطلق در بخش دیگری از پیشگفتار درباره دلیل انتشار این کتاب نوشته است: «متن شدن خاطرات موجب تخلیه روانی و روانی ــ اجتماعی و در نتیجه اعتدال فردی و گروهی می‌شود... متن مانند جنینی است که هر کسی قابلیت شکل دادن به آن را ندارد، اما وقتی شکل گرفت؛ زایش و تولد آن ضروری می‌شود. بیچاره آن‌کسی که متن در وجودش تکوین یابد و امکان زایش برایش مهیا نشود، همچون بار سنگینی خواهد بود که امکان وضع حملش فراهم نباشد. جنین در وجودش می‌میرد و وی را گاهی بدون اینکه بداند، دچار انواع بیماری‌ها می‌کند که یکی از آنها دیوانگی است.»

«سفرنگاره» بهمن نامورمطلق با شمارگان هزار و صد نسخه در 268 صفحه و بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات سخن روانه کتابفروشی‌ها شده است.

«درآمدی بر اسطوره شناسی»، «درآمدی بر بینامتنیت»، «نقد تکوینی در هنر و ادبیات» به همراه الله شکر اسداللهی نام شماری از تالیفات منتشر شده بهمن نامورمطلق است.

همچنین نام شماری از کتاب‌های مجموعه مقالاتی که با اهتمام و گردآوری نامورمطلق منتشر شده‌اند، به این شرح است: «گفت‌وگومندی در ادبیات و هنر»، «آیینه آفتاب: حضور شخصیت و آثار مولانا در غرب»، «اسطوره متن هویت‌ساز: حضور شاهنامه در ادب و فرهنگ ایرانی»، «اسطوره متن بینافرهنگی»، «اسطوره متن بینانشانه‌ای» و «طاق بستان».

برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین کتاب‌های نام برده شده روی عناوین آنها کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها