شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
تاریخ تنها روایت از پادشاهان نیست/ مردم ایران در دوران قاجار چگونه می‌زیستند؟

رضا دهقانی،‌ مولف کتاب «تاریخ مردم ایران در دوره قاجار» می‌گوید: بیشتر کتاب‌هایی که درباره تاریخ دوره قاجار نوشته می‌شوند، تنها روایتی از جنگ‌ها و پادشاهان را به تصویر می‌کشند نه زندگی عامه مردم؛ این در حالی‌ است که تاریخ تنها روایتی از پادشاهان و شخصیت‌های بزرگ نیست.

رضا دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب جدید‌التالیف خود با عنوان «تاریخ مردم ایران در دوره قاجار» که به تازگی منتشر شده‌ است، گفت: این کتاب که توزیع آن حدود چهار، پنج‌ ماهی است شروع شده اواخر سال 1392 چاپ شد. این کتاب زندگی مردم ایران در دوره قاجار را به تصویر می‌کشد.
 
وی با اشاره به مطالب این کتاب گفت: دوره قاجار از ادوار مهم تاریخ ایران است که تاکنون کتاب‌های متعددی درباره آن از سوی نویسندگان مختلف به شکل کلاسیک به چاپ رسیده است و مرتب هم به آنها افزوده می‌شود اما در این اثر سعی بر آن بوده است که از قالب‌های سنتی تاریخ‌نگاری خارج شده و حیات و زندگی عموم مردم در این دوران یا به زبان ساده این‌که مردم ایران در دوره قاجار به چه نحوی زندگی می‌کردند بازتاب داده شده است.

نویسنده «تاریخ مردم ایران در دوره قاجار» افزود: در این کتاب به بحث‌های سیاسی کمتر پرداخته شده و بیشتر محتوای آن به صنف‌ها و ساختار آن زمان، عامه مردم، زنان، تفریحات و مشاغل آنها،‌ حاشیه‌نشین‌های شهری، گروه‌های عیاران، لوطی‌ها و غیره پرداخته شده است.

دهقانی ادامه داد: منابعی که امروزه درباره دوران قاجار در اختیار است باعث شده تصویری که عامه مردم از دوران قاجار در ذهن دارند، بیشتر تصویر مربوط به جنگ‌های ایران و پادشاهان باشد و نه تصویری از زندگی و عامه مردم. به نحوی‌که از زندگی مردم کمتر سخن رفته و آنها فراموش شده‌اند.
 

وی در توضیح این شیوه تاریخ‌نگاری ادامه داد: علت این امر  این بوده است که تا قرن 18 تلقی‌ که از تاریخ وجود داشت، آن بوده که تاریخ ساخته و پرداخته قهرمانان، پادشاهان و شخصیت‌های بزرگ تاریخی‌ است و به دلیل همین حاکمیت تفکر اسطوره‌پردازی انسان‌ها به زندگی عامه کمتر توجه شده است.

این مدرس دانشگاه افزود: به دنبال تالیف کتاب «فلسفه تاریخ» (البته نه به معنای چیستی، چرایی و منطق تاریخ) اثر «فرانسوا ولتر» این نوع نگاه به تاریخ تغییر کرد و حضور همگان در تاریخ و نه فقط قهرمانان تاریخی مورد توجه قرار گرفت. این در حالی است که سال‌ها از تالیف این کتاب و حاکم شدن چنین دیدگاهی در تاریخ‌نویسی می‌گذرد اما در تاریخ‌نگاری ما کمتر به این موضوع توجه شده است و به همین دلیل بود که در این کتاب تاریخ‌نگاری زندگی مردم مورد توجه قرار گرفته است.

چاپ نخست کتاب «تاریخ مردم ایران در دوره قاجار» نوشته رضا دهقانی در 360 صفحه،‌ شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه از سوی کتاب پارسه چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها