سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
کتابهای آیت‌الله مهدوی کنی سرشار از دقت و نکته‌سنجی در روش علمی است

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری ــ از شاگردان سابق آیت‌الله مهدوی کنی ــ معتقد است جامعیت و همه‌جانبه‌نگری، توجه به آیات قرآن و روایات اسلامی، اتقان و استواری علمی و بیان شیوا و روان، از مهمترین ویژگی‌های آثار آیت‌الله مهدوی کنی هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و از شاگردان سابق مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به ویژگی‌های برجسته آثار علمی و پژوهشی وی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله مهدوی کنی، آثار قلمی زیادی نداشته‌اند اما کتابهای ايشان سرشار از دقت و نکته‌سنجی در روش علمی است.

وی ضمن اشاره به اثر گرانقدر آیت‌الله مهدوی کنی با عنوان «نقطه‌های آغاز در اخلاق عمل» که تاکنون بیش از 30 بار تجدید چاپ شده است گفت: کتاب «نقطه‌های آغاز در اخلاق عمل»، محصول درسگفتارهای اخلاقی آن مرحوم است که تدوین شده و با دقت و نظارت ایشان به جامعه علمی عرضه شده است.

الویری همچنین ویژگی‌های این کتاب را در چهار قلمرو دسته‌بندی کرد و گفت: اولین ویژگی این اثر، جامعیت و همه جانبه‌‌نگری آن است؛ اثری که هم به مباحث اخلاقی توجه دارد و هم یک‌جانبه و محدود به نگارش درنیامده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در توصیف دومین ویژگی این کتاب به توجه خاص آیت‌الله مهدوی کنی در حفظ اصالت دینی اشاره کرد و ادامه داد: وی در نگارش کتاب «نقطه‌های آغاز در اخلاق عمل»، توجهی خاص به منابع دین داشته و مباحث کتاب را بر روایات و احادیث استوار کرده است. در همین خصوص، آیت‌الله مهدوی کنی معتقد بود که وحی باید تنها آبشخور مباحث اخلاقی در جامعه اسلامی باشد.

الویری اتقان و استواری تحقیقات علمی آیت الله مهدوی کنی را نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های آثار علمی وی و به‌ویژه، کتاب «نقطه‌های آغاز در اخلاق عمل» دانست و گفت: آیت‌الله مهدوی کنی در نگارش آثار خود، هرگز اجازه نمی‌داد که  بحثی حاشیه‌ای، اصالت علمی اثرش را تحت تأثیر قرار دهد و همواره از چنین مواردی پرهیز می‌کرد. به عنوان مثال، او معتقد بود تجربیات ضعیف و شخصی در بحث اخلاق از جایگاهی تعمیم‌پذیر ‌برخوردار نیستند.

دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع)، قلم روان و بیان شیوای آیت الله مهدوی کنی را به عنوان چهارمین ویژگی برجسته آثار وی برشمرد و تصریح کرد: در نگارش علمی، کسی از نگارش روان برخوردار است که بر بحث، احاطه کامل داشته باشد. قلم آیت‌الله مهدوی کنی علاوه بر آنکه نشان از تسلط و احاطه او بر مباحث علم اخلاق دارد، از قابلیت فهم و درک عمومی نیز برخوردار است.

الویری درباره نقش آیت‌الله مهدوی کنی در رشد و توسعه انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) نیز گفت: وی دانشگاه امام صادق (ع) را بر مبنای تبلیغ و دعوت به اسلام بنا نهاد و معتقد بود که باید فرآیند ارتباطی میان دانشگاه و جامعه ایجاد شود و به تبع آن، یافته‌های دانشگاهی و علمی در خدمت نیازهای جامعه باشد.  بر همین مبنا، تلاش بر این بود تا حاصل و نتایج پایان‌نامه‌های مقاطع مختلف دانشگاه در قالب کتاب، در اختیار جامعه قرار گیرد. در این مورد آیت الله مهدوی کنی، بسیار حساس و نکته سنج عمل می‌کرد و مخالف هرگونه اقدام شتابزده در این راستا بود. از همین رو انتشارات این دانشگاه سالها پس از تأسیس آن و تربیت گروه‌های مختلف دانش‌آموخته شکل گرفت و تلاش کرد تا در جهت اندیشه آیت‌الله مهدوی کنی در تبلیغ و دعوت به اسلام گام بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها