یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
دسترسی به کتاب باید آسان شود/سروانتس و حافظ هر دو به یک اندازه جالبند

بهروز بقایی از هنرمندان کتابخوان کشورمان است که به ادبیات کهن ایران علاقه خاصی دارد.او می‌گوید ادبیات یک گنج بی پایان است و متأسف می‌شود وقتی می‌بیند جوان‌ها اطلاعی درباره فرهنگ و ادبیات کشورمان ندارند.

بهروز بقایی در گفت و گو با خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری کتاب (ایبنا) با بیان اینکه رابطه‌اش با کتاب و کتاب‌خوانی بسیار خوب است، گفت: کتاب خواندن را بسیار دوست دارم و در طول روز همیشه سعی می‌کنم مطالعه کتاب را در برنامه کاری‌ام داشته باشم، البته کتاب خواند به شکل کلاسیک آن برای من بسیار خوشایندتر از آنچه به عنوان اینترنت یا کتاب الکترونیک خوانده می‌شود، است.

گرانی کتاب عامل دور شدن مردم از مطالعه است
وی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید علت دور شدن جامعه ما از مطالعه کتاب چیست؟ عنوان کرد: گرانی کتاب یا به صورت کلی مشکلات اقتصادی، نبود فرهنگ سازی درباره مطالعه کتاب و بی برنامگی متولیان فرهنگی از جمله این عوامل است. به نظرم تا این مشکلات حل نشود قطعاً مردم هم گرایشی به کتاب خواندن پیدا نخواهد کرد.

بقایی تصریح کرد: گرانی کتاب موجب شده که دوستداران کتاب از آن دور شوند، باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا دسترسی به کتاب برای عموم مردم آسان تر شود.

وی درباره آخرین کتابی که آن را مطالعه کرده است گفت: همیشه سعی می‌کنم آثار و ادبیات کهن ایران را مطالعه کنم و الان هم مشغول مطالعه آثار شاعرانی چون خاقانی، دیوان حافظ، مثنوی هستم و توصیه من به دوستداران کتاب نیز مطالعه آثار بزرگان کشور خودمان است و از میان نویسندگان خارجی نیز سروانتس را پیشنهاد می‌کنم.

کارگردان «دنیای شیرین دریا» با ابراز دلخوری از اینکه جوان‌های کشور ما از مطالعه آثار مربوط به شعرا و نویسندگان کشور خود دور شده‌اند ادامه داد: ادبیات کهن ایران گنجی پایان ناپذیر است و خیلی متأسف می‌شوم وقتی می‌بینم جوانی نسبت به این ارزش‌های ادبی و فرهنگی اطلاعات کافی ندارد.

همه شاعران و نویسندگان پارسی گوی  ارزشمندند
وی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از شاعران یا نویسندگان پارسی گوی را بیشتر دوست دارد گفت: واقعاً انتخاب سخت است و نمی‌توانم دقیق نام ببرم اما همه آن‌ها بزرگ و آثارشان اسرار آمیز و عجیب است. برای مثال وقتی حافظ را باز می‌کنم با دریایی از شور، شعور و معرفت رو به رو می‌شوم یا وقتی مثنوی می‌خوانم غرق در اسراری که مولانا بیان می‌کند می‌شوم، هرکدام از آن‌ها برای من جذاب و شیرین است.

بقایی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از مطالعاتش به آثار تخصصی رشته‌ای که در آن فعالیت دارد، مربوط می‌شود؟ اظهار داشت: باید بگویم رشته بازیگری و کارگردانی به نوعی است که مطالعه همه آثار و رشته‌ها می‌تواند به ما کمک کند، بنابراین من اگر یک رمان یا یک شعر بخوانم همان‌قدر برایم مهم است که اگر کتاب‌های استانیسلاوسکی را بخواهم بخوانم، چون از هرکدام از این کتاب‌ها می‌توان در جای خود بهره برد.

این بازیگر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چگونه از تازه‌های کتاب آگاه می‌شود؟ گفت: معمولاً به کتاب فروشی‌ها می‌روم و به این صورت از تازه‌های نشر باخبر می‌شوم. همچنین گاهی توصیه دوستان برای خواندن کتاب‌های جدید و تازه انتشار یافته را جدی می‌گیرم و آن کتاب را تهیه کرده و می‌خوانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها