پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
جوان‌ها نسبت به ادبیات کهن کشورمان بی توجه نباشند/ موقع سفر اول کتاب برمی‌دارم

مهران رجبی معتقد است برنامه ریزی فرهنگی کشور ما به سمت کتاب‌خوانی نبوده است. او مي‌گويد: متأسف می‌شوم وقتی می‌بینم جوان‌ها نسبت به ادبیات کهن کشورمان بی توجه هستند و به همین دلیل آن‌ها را تشویق به مطالعه آثار شاعران و نویسندگان پارسی گوی می‌کنم.

مهران رجبی که این روزها سریال معراجی‌ها را در حال پخش دارد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما چرا فرهنگ کتاب‌خوانی ما با دنیا فاصله دارد؟ گفت: معتقدم تربیت اجتماعی ما به سمت کتاب‌خوانی نبوده و عواملی که موجب می‌شود یک فرد کتابخوان شود در جامعه وجود ندارد یا خیلی کم است.

برخی مجریان نمی‌توانند حافظ را از رو بخوانند
وی ادامه داد: یکی از علل کتاب نخواندن مردم، ظهور تکنولوژی است که موجب شده خوانش های غیر کتابی زیاد شود. در حقیقت مطالعه به صورت دیداری یا شنیداری وجود دارد اما مطالعه کتاب در مقابل آن  کمتر شده است، عواملی مثل گرانی کتاب و کاهش قدرت خرید مردم و ظهور کتاب‌های بی محتوا در بازار کتاب هم می‌تواند مزید بر علت باشد.

این بازیگر با بیان اینکه وقت زیادی از اوقات فراغت خود را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهد گفت: بعد از سریال‌ دردسرهای عظیم با خانواده تصمیم گرفتیم به مسافرت برویم و من اولین چيزي که برای خودم برداشتم دیوان حافظ و سعدی و الهی نامه بود. من به ادبیات کلاسیک ایران بسیار علاقه دارم و همیشه این کتاب‌ها را در کنار خود دارم.

رجبی با بیان اینکه جوان‌های ما از مطالعه متون غنی ادبیات فارسی دور شده‌اند تصریح کرد: مدتی پیش در یکی از شبکه‌های تلویزیون مجری جوانی تفألی به دیوان حافظ زد اما متأسفانه به بیت دوم نرسیده دیگر نتوانست ادامه بدهد و آن را بخواند و با رندی تمام هم قضیه را به نفع خود تمام کرد. من با دیدن این برنامه تأسف خوردم که چرا باید جوان‌های این مملکت نسبت به ادبیات کشور خود نا آشنا باشند.

وی افزود: ادبیات کهن ایران گنجینه ای قوی است و جوان‌ها باید آن را بخوانند تا بدانند که چه قدر مفاهیم متعالیان هم با چه ریتم و آهنگ زیبایی بیان شده است. واقعاً حیف است و من توصیه می‌کنم همه مردم برای شروع به مطالعه کتاب حتماً از ادبیات کشور خودمان شروع کنند.

بازیگر سریال «معراجی‌ها» در پاسخ به این پرسش که چگونه از تازه‌های کتاب باخبر می‌شوید؟ عنوان کرد: من از طریق اینترنت و سایت‌های برخی از انتشاراتی‌ها از تازه‌های نشر باخبر می‌شوم. ضمن اینکه هرازگاهی که نمایشگاه‌های کتاب برگزار می‌شود به صورت ناشناس و مبدل به آنجا رفته و کتاب‌های دلخواهم را تهیه می‌کنم.

کتاب خوب و گران هم می‌خرم
وی با بیان اینکه ارتباط خوبی با کتاب‌های الکترونیک ندارد گفت: یک‌بار دو تا از این کتاب‌های الکترونیک را که مثنوی و دیوان استاد شهریار بود گرفتم اما هنوز که هنوز است نتوانستم آن‌ها را مطالعه کنم و ترجیح دادم که کتاب‌های کاغذی این عزیزان را بخوانم.

وی با بیان اینکه حاضر است کتاب‌های خوب را گران بخرد عنوان کرد: گرانی کتاب من را اذیت نمی‌کند اما دولت باید برای کسانی که مشکل اقتصادی دارند و از سوی دیگر به کتاب علاقه‌مند هستند تسهیلاتی را ایجاد کند که آن‌ها نیز بتوانند کتاب مورد نظر خود را مطالعه کنند.

رجبی افزود: در رابطه با گرانی کتاب نمی‌توان کسی را مقصر دانست چون مؤلف و ناشر بابت زحمتی که برای نشر کتاب کشیده‌اند باید سود خود را ببرند اما اگر در این وسط دولت از یک سو دست یاری به سوی مؤلفان و ناشران و از سوی دیگر دست یاری به سمت دوست داران کتاب دراز کند قطعاً مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

بازیگر سریال «دردسرهای عظیم» با بیان اینکه دنیای بی کتاب مثل درخت بی بر است، توصیه ای به دوستداران کتاب کرد و گفت: توصیه من به همه مردم همان توصیه دکتر شریعتی به فرزندش است که گفت: «اگر می‌خواهی گرفتار هیچ استعماری نشوی، کتاب بخوان»

رجبی در پاسخ به این پرسش که چقدر از مطالعات شما مربوط به حوزه کاریتان است؟ بیان کرد: بازیگری بیشتر متکی بر تجربه است تا اینکه بخواهیم آن را از کتاب یاد بگیریم، آنچه بداهه گویی تعبیر می‌شود در کتاب‌ها وجود ندارد اما با این وجود هرازگاهی کتاب‌هایی را نیز در این زمینه مطالعه می‌کنم.

وی با بیان اینکه آخرین کتابی که مطالعه کرده است «میراب» نوشته برادرش است، گفت: همچنان خواندن اشعار و نثر فارسی از شاعران و نویسندگان گران‌قدر ایرانی همچون، حافظ، سعدی، نظامی، مولوی را به دوستانم پیشنهاد می‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها