پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
خاطرات مدیر نشر آگاه از «بهار» و تصمیمش برای انتشار «یاد بهار»

امروز،‌ 10 مهر، سالروز تولد مرحوم مهرداد بهار، نویسنده و پژوهشگر ایرانی است. حسین حسین‌خانی، مدیر نشر آگاه، سال‌ها پیش کتاب «پژوهشي در اساطير ايران» را پس از درگذشت دکتر بهار به چاپ رسانده بود. به روایت حسین حسینخانی، او فقط ناشر آثار بهار نبوده، بلکه این دو سال‌ها رابطه دوستی داشتند و بهار هر دوشنبه در دفتر نشر آگاه ناهار می‌خورده است. وی پس از وفات بهار تصمیم می گیرد کتاب «یاد بهار» را منتشر کند.

  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-  ماجرای آشنایی حسینخانی با مرحوم بهار با یک واسطه صورت گرفته است و این واسطه کسی نبوده جز مرحوم بهزاد باشی. مرحوم باشی، مترجم و نویسنده، در دفتر نشر آگاه کار می‌کرده است. بهزاد باشی و مهرداد بهار سالیان سال دوستی قدیمی داشته‌اند. سابقه دوستی آنان به روزگار کودکی‌شان بازمی‌گشت. طی صحبت‌ها و ارتباطاتی، کم کم،‌ حسین‌خانی و بهار با یکدیگر آشنا می‌شوند و رابطه این گروه سه نفره تا به آن جا پیش می‌رود، که مرحوم بهار هر دوشنبه به نشر آگاه می‌آمد و با دوستان خود ناهار می‌خورد.

حسینخانی  در این باره به ایبنا می گوید: این خاطرات مربوط به حدود 20 یا 30 سال پیش است.

سپس او به آشنایی مهرداد بهار با نصرالله کسرائیان، ‌عکاس، اشاره می‌کند و می‌گوید: علاقه همسر کسرائیان، خانم عرشی،‌ به مباحث مردم‌شناسی و قوم‌شناسی و... موجب شد که دایره دوستی‌های ما با مهرداد بهار افزایش یابد تا جایی که هر وقت فرصتی پیش می‌آمد دور یکدیگر جمع می‌شدیم و در واقع بهار برایمان کلاسی را تشکیل می‌داد. البته این کلاس‌ها رسمی نبود و بیشتر فضایی دوستانه داشت. ولی دانش خوبی به ما منتقل می‌شد.

این ناشر بخشی دیگر از خاطراتش را این گونه بیان می کند: بهار، شخصیت خاصی داشت، این را در نقل‌ها و نوشته‌های دوستان او می‌‌توان یافت. و انسانی بسیار شریف بود. در دوستی و ارتباطش با دیگران، شرافت از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی او بوده است. عقاید مختلف را با حوصله گوش می‌کرد. هنوز هم خاطرم هست که وفاتش چقدر بر ما تاثیر گذاشته بود و تا سال‌های سال، تمام دوستان جای خالی او را کاملا احساس می‌کردند.

همین تاثیرگذاری شخصیتی و البته جایگاه علمی دکتر مهرداد بهار، بوده که موجب شد حسین‌خانی آن زمان در نشر آگاه تصمیم می‌گیرد کتابی با نام «یاد بهار» به چاپ برساند. در این کتاب، تمام همکاران و شاگردان بهار، به یاد او مقالات تحقیقی نوشتند. طبق گفته حسین‌خانی، ویراستاری علمی این کتاب بر عهده مرحوم حق‌شناس و ویراستاری صوری آن با نشر آگاه بوده است.

کتاب «پژوهشي در اساطير ايران» از مرحوم مهرداد بهار ابتدا در نشر آگاه به چاپ رسیده بود ولی اکنون در نشر آگه منتشر می‌شود و تا کنون 9 بار تجدید چاپ شده است. حسین‌خانی درباره چگونگی چاپ این کتاب به خبرنگار ایبنا می‌گوید: این کتاب پس از وفات مرحوم بهار به چاپ رسید. دکتر بهار هنوز کتاب را تمام نکرده بود که از دنیا رفت. پس از وفات بهار شاگرد او، خانم دکتر کتایون مزداپور، کتاب را تکمیل کرد و بر اساس یادداشت‌های ایشان، پاره دوم کتاب را نیز تنظیم کرد.

«پژوهشي در اساطير ايران» کتابی دو جلدی است. پاره نخست آن شامل سه فرگرد «آفرينش، مردم و فرجام» است. همچنین دربرگيرنده برگردان فارسي گزيده‌هايي از متن‌هاي فارسي ميانه «بندهش»، «روايت پهلوي»، «دينكرد هفتم»، «گزيده‌هاي زادسپرم»، «زند ونديداد»، و «ارداويرافنامه» است كه از تصوير آفرينش، مردم و پايان كار گيتي در ذهن نياكان ما سخن مي‌گويد. فرگرد آفرينش در دوازده بخش، فردگرد مردم در هفت بخش و فرگرد فرجام در چهار بخش تنظيم شده است. پاره دوم كتاب دربرگيرنده دو بخش «اسطوره چيست» و بخش ناتمام «سرزمين و مردم» است.

مهرداد بهار، نویسنده و پژوهشگر ایرانی، متولد 10 مهر 1309 و پنجمین فرزند ملک الشعرا بهار است. از بهار آثار متعددی در حوزه اسطوره شناسی و ایران باستان به چاپ رسانده است که برخی از آنها عبارتند از ادیان آسیایی (نشر چشمه)، پژوهشی در اساطیر ایران (نشر توس)، از اسطوره تا تاریخ (نشر چشمه).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها