چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مینا نوروزی فر: جامعه کتابخوان با والدین کتابخوان به وجود می‌آید/ پیشنهاد مطالعه کتاب‌های زویا پیرزاد و گلی ترقی

مینا نوروزی‌فر، بازیگر سینما و تلویزیون علاقه فراوانی به کتاب خواندن دارد. او می‌گوید برای این‌که یک جامعه کتابخوان داشته باشیم در ابتدا باید پدر و مادرهایی کتابخوان داشته باشیم تا بتوانند این فرهنگ را به فرزندان خود نیز منتقل کنند.

مینا نوروزی فر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید علت دور شدن ما از فرهنگ مطالعه کتاب چیست؟ اظهار کرد: به گمان من خیلی از ما ایرانی‌ها فقط ادعا می‌کنیم که کتابخوان هستیم اما در عمل این‌گونه نیست. برای این‌که جامعه‌ای کتابخوان داشته باشیم اول باید پدرها و مادرهایی کتابخوان داشته باشیم که بتوانند این فرهنگ را به فرزندانشان انتقال بدهند اما می‌بینیم که اکثریت جامعه به دلیل درگیرهای اقتصادی و معیشتی این فرصت را ندارند که کتاب بخوانند حالا چه برسد  بخواهند کتاب خواندن را به فرزندانشان نیز آموزش بدهند.

توصیه دوستانم را در خرید کتاب رعایت می‌کنم
وی افزود: به نظرم مدارس و به طور کلی آموزش و پرورش نقش مهمی در تشویق کودکان و نوجوانان به سمت کتابخوان کردنشان دارد. در زمان کودکی معلم‌های ما برای ما فعالیت‌های فوق برنامه می‌گذاشتند و می‌گفتند که هرکس چکیده ای از یک کتاب خاص را برای ما بیاورد، یک جایزه خوب به او می‌دهیم. همین مساله باعث می‌شد ما به کتاب خواندن علاقه پیدا کنیم اما در حال حاضر این اتفاق خیلی کم در مدارس پیش می‌آید.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهید؟ گفت: من هرزمانی که فکر می‌کنم از هیاهوی زمانه دور هستم کتاب می‌خوانم و سعی می‌کنم به جای رفتن به اینترنت و دیدن تلویزیون کتاب بخوانم چون برای من لذت بیشتری به همراه دارد.

نوروزی فر با بیان این مطلب که «اطلاع رسانی در حوزه کتاب ضعیف است» درباره نحوه اطلاع از تازه‌های نشر گفت:‌ در این زمینه توصیه دوستان هم مؤثر است اما من شخصا به کتابفروشی‌ها می‌روم و کتاب مورد نظرم را تهیه می‌کنم.

نوروزی فر معتقد است خیلی از خانواده‌ها برای خرید کتاب مشکل دارند. او ادامه می‌دهد: برای من خرید کتاب حتی اگر گران باشد هم مشکلی نیست اما خیلی از خانواده‌ها هستند که برای خرید مایحتاج روزانه خود هم مشکل دارند و این یک معضل است که باید فکری برای آن شود.

تاریخ کشورم را دوست دارم و کتاب تاریخی می‌خوانم
وی در پاسخ به این پرسش که آخرین کتابی که خوانده‌اید چه نام داشته است، عنوان کرد: «درخت زیبای من» آخرین کتاب است که آن را مطالعه کرده‌ام. این کتاب نوشته یک نویسنده لهستانی است و برای دومین بار است  آن را می‌خوانم چون با خواندن آن به دنیای کودکی ام سفر می‌کنم.

نوروزی فر به افرادی که می‌خواهند تازه به مطالعه کتاب روی بیاورند توصیه کرد: برای کسانی که می‌خواهند لذت کتاب خواندن را تجربه کنند به خصوص خانم‌هایی که هم سن و سال من هستند پیشنهاد من مطالعه آثار زویا پیرزاد و گلی ترقی است چون کتاب‌هایی از این دست بسیار لحن مهربان و صمیمی دارند و مخاطب خیلی خوب می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند.

وی در پاسخ به این پرسش که بیشتر به مطالعه چه کتاب‌هایی علاقه دارید، گفت: رمان و کتاب‌های روانشناسی را خیلی دوست دارم ضمن این‌که کتاب‌های تاریخی را هم همیشه به توصیه یکی از معلم‌هایم که می‌گفت انسان باید از تاریخ کشور خود مطلع باشد می‌خوانم. همچنین کتاب‌های حوزه تخصص خودم یعنی بازیگری و هنر را هم در برنامه خود برای مطالعه دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها