سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
ستاره اسکندری: دنیای بی کتاب، چهاردیواری بدون پنجره است/ مطالعه را حتی در حد خواندن پاورقی از دست ندهید

ستاره اسکندری، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون می‌گوید زمانی کتاب خواندن جز تفریحاتش بوده اما با گذشت زمان، مطالعه تبدیل به ملزومات زندگی‌اش شده است. او که بیشتر به خواندن رمان و شعر علاقه دارد می‌گوید آخرین کتابی که مطالعه کرده رمان «هست یا نیست» به نویسندگی سارا سالار بوده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- اسکندری که آخرین بار با سریال‌های «شوق پرواز» و «هفت سین» میهمان مخاطبان سیما بود، به پرسش‌های ایبنا درباره کتاب و کتاب‌خوانی پاسخ داده که حاصل این گفت و گو پیش روی شما است.

کتاب و کتابخوانی در زندگی شما چه جایگاهی دارد؟
من از بچه‌های قدیم هستم و به خواندن کتاب عادت کرده‌ام. در گذشته کتاب خواندن جزو تفریحات من محسوب می‌شد اما اکنون جز ملزومات زندگی‌ام شده است.

چگونه از تازه‌های کتاب با خبر می‌شوید؟
ترجیح می‌دهم خودم شخصاً به کتابفروشی‌ها بروم و کتاب‌های مورد نظرم را پیدا کنم. این‌کار برای من لذت زیادی به همراه دارد برای همین گاهی اوقات به کتابفروشی‌ها و «شهر کتاب» می‌روم و ساعاتی را در آنجا برای یافتن کتاب مورد علاقه‌ام سپری می‌کنم.

رابطه شما با کتاب‌های الکترونیک چه طور است؟
باید کتاب را در کمال آرامش و با تمرکز کامل مطالعه کنم ولی ابزارهای تکنولوژی برای من آرامش به وجود نمی‌آورند. به همین علت رابطه خوبی با کتاب‌های الکترونیک ندارم.

در گرانی بازار کتاب چه طور می‌توانیم مردم را به کتاب خواندن تشویق کنیم؟
در این وضعیت اقتصادی که کشور ما آن را تجربه می‌کند، مردم به راحتی پولشان را برای خرید پوشاک یا خوراکی خرج می‌کنند اما راحت برای خرید کتاب پول نمی‌دهند، گاهی به راحتی درآمد خود را صرف خرید لباس‌های مارک دار می‌کنند اما وقتی به کتاب می‌رسند می گویند گران است و نمی‌خریم. من فکر می‌کنم در چنین وضعیتی دولت باید وارد کار شود و موقعیتی را فراهم کند که مردم بتوانند کتاب‌های مورد نظر خودشان را پیدا کرده و بخوانند. برای مثال گسترش کتابخانه‌ها یکی از این راهکارها می‌تواند باشد.

شما حاضرید کتاب خوب را با قیمت بالا تهیه کنید؟
این گرانی کتاب به صورت عمومی همه را نگران می‌کند اما دروغ است بگویم مرا اذیت می‌کند چون به من زیاد فشار وارد نمی‌کند و درپاسخ به سؤال شما باید بگویم بله حاضرم کتاب خوب را گران بخرم اما باید توجه کنیم که خیلی از افراد جامعه توان خرید چنین کتاب‌هایی را ندارند.

آخرین کتاب که مطالعه کردید چه نام داشت؟
این روزها کتاب «هست یا نیست» به نویسندگی سارا سالار را مطالعه می‌کنم که به شدت نیز آن را دوست دارم. همین‌طور من هرچندسال یکبار کتاب‌هایی را که در کتابخانه‌ام دارم بازخوانی می‌کنم که درحال حاضر نیز شروع به بازخوانی آن‌ها کرده‌ام که از ادبیات روسیه و آثار نویسندگانی مثل داستایوفسکی شروع کرده‌ام.

پیشنهاد شما از دنیای کتاب‌های جذاب و خواندنی به ما چیست؟
نمی‌توانم پیشنهادی بدهم چون کتاب یک موضوعی سلیقه‌ای است اما توصیه من به دوستان این است که مطالعه را حتی اگر در حد خواندن پاورقی یک مجله باشند از دست ندهند.

بیشتر به مطالعه چه کتاب‌هایی علاقه‌مند هستید؟
 بیشتر کتاب‌های رمان و شعر را مطالعه می‌کنم. همین‌طور کتاب‌های روانشناسی را نیز خیلی دوست دارم.

در مطالعات شما خواندن کتاب‌های تخصصی بازیگری چه جایگاهی دارد؟
این نوع کتاب‌ها جزیی از ملزومات شغلی من محسوب می‌شود و سعی می‌کنم که در این حوزه خودم را همیشه به‌روز نگاه دارم.

چه کنیم تا فاصله فرهنگ کتابخوانی ما با دیگر اهالی این جهان کم شود؟
واقعاً راهکاری برای این وجود ندارد چون تجربه نشان داده راهکارهای اجباری نتیجه عکس دارد. عوامل متعددی برای نهادینه کردن این فرهنگ در میان مردم می‌تواند وجود داشته باشد. برای مثال از شرایط اقتصادی مردم تا برنامه‌هایی که در تلویزیون ساخته می‌شود و رسانه‌هایی که می‌توانند در این زمینه تأثیر گذار باشند، به کم کردن فاصله مردم با کتابخوانی کمک خواهند کرد.

به نظر شما سریال‌هایی که ساخته می‌شوند چقدر می‌توانند الگوی کتاب خواندن را به مردم آموزش بدهند؟
نفوذ سینما و تلویزیون با گذشت زمان و روی کار آمدن تکنولوژی و رسانه‌های مختلف دیگر آنقدرها زیاد نیست که حالا بگوییم در دست یک بازیگر کتاب بدهیم و بگوییم که ما فرهنگسازی کرده‌ایم. زمانی که ما بچه بودم دو شبکه در تلویزیون وجود داشت و به طبع تکنولوژی هم آنقدرها پیشرفت نکرده بود بنابراین در آن زمان می‌توانستیم بگوییم که می‌شود با این کارها مردم را به سمت کتابخوانی تشویق کرد اما در موقعیت فعلی باید دنبال شیوه‌های جدیدتری برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در میان مردم باشیم.

دنیای بی کتاب مثلِ...؟
چهاردیواری بدون پنجره است.

کلام آخر؟
امیدوارم بحث فرهنگسازی کتاب و مطالعه آن یک بحث آماری چه برای مسئولان فرهنگی چه برای رسانه‌ها نباشد و به معنای واقعی کلمه فرهنگ سازی در این زمینه صورت بگیرد و نتیجه خود را نیز درعمل نشان دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها