سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
افشین علا: بهتر است مدیران «کانون» که دچار روزمرگی شده‌اند، نگاهی رو به عقب داشته باشند!

افشین علا، شاعر کودک و نوجوان با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان گذشته بسیار درخشانی داشته است اما الان دچار روزمرگی شده گفت: کانون باید از تولیدات فله‌ای و بازاری فاصله بگیرد. کانون نتوانسته است برند بودن خود را حفظ کند و برعکس گذشته، دیگر چاپ کتاب در کانون برای نویسندگان امتیاز محسوب نمی‌شود.

افشین علا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به این‌که کانون پرورش فکری در دهه 60 به عنوان یک برند و منبعی قابل اعتماد محسوب می‌شد که خانواده‌ها با اطمینان کامل به نام آن، کتاب‌های منتشر شده‌اش را خریداری می‌کردند، عنوان کرد: کیفیت کتاب‌های کانون در سال‌های اخیر حتی نسبت به دهه 60 یا 70 بسیار کاهش یافته است و این نکته سبب شده مخاطبان به تدریج اعتمادشان به این نهاد را از دست بدهند.

این شاعر کودک و نوجوان افزود: البته عوامل دیگری هم در این امر موثر بوده است که از آن‌جمله می‌توان به افزایش وسایل ارتباط جمعی و اضافه شدن مراکز فرهنگی جدید برای پرکردن اوقات فراغت بچه‌ها اشاره کرد. 

اعتماد مخاطبان به کانون کمرنگ شده است
وی توضیح داد: در دهه 60 کانون پرورش فکری تنها مکانی بود که بچه‌ها می‌توانستند برای استفاده از مشاوره و راهنمایی مربیان، کتابخانه و کلاس‌های آموزشی از آنجا بهره‌مند شوند و کانون تنها مرکزی بود که ذوق و استعداد بچه‌ها را هدایت و حمایت می‌کرد و رقیبی نداشت اما امروزه رقبای زیادی دارد که سعی می‌کنند به بهترین نحو عمل کنند و این موضوع هم در کمرنگ شدن اعتماد و اطمینان خانواده‌ها به فضای کانون بی تاثیر نبوده است. 

عملکرد کانون رضایت‌بخش نیست
علا ادامه داد: درحال حاضر نسبت به گذشته امکانات زیادی در اختیار کانون قرار گرفته است و اگر بخواهیم ببینیم که با وجود این امکانات، چقدر  توانسته است موفق عمل کند؟ باید بگویم که عملکرد کانون چندان رضایت‌بخش و قابل ملاحظه نیست. یکی از دلایل آن تابع آفت و جریانی است که در سال‌های اخیر به آن دچار شده‌ایم و آن رخوت و خلاء فرهنگی است که تقریبا همه ارکان فرهنگی کشور ازجمله کانون را  دچار خود کرده است.

انگیزه و دانش مربیان کانون کاهش یافته است
شاعر«گل صدبرگ» افزود: نوع نگرش و سلیقه‌های حاکم بر مدیران فرهنگی کشور مانند مدیران کانون مانع از آن می‌شود که امروزه شاهد جنب‌وجوش سال‌های پیشین کانون باشیم. ازجمله امتیازاتی که در کانون وجود داشت انگیزه‌های معنوی و شخصی مربیان آن بود که سبب می‌شد با ذوق و عشق و علاقه فراوانی به بچه‌ها مشاوره و راهنمایی دهند اما امروزه علاوه بر این‌که این ذوق و علاقه بسیار کاهش پیدا کرده، سطح دانش مربیان هم تنزل پیدا کرده است. 

فعالیت‌های کانون تفننی شده است
وی با اشاره به عضویتش در کانون در زمان کودکی یادآوری کرد: اغلب اعضای کانون در دهه 60 تبدیل به نویسندگان، شاعران و افرادی موفق و برجسته شده‌اند زیرا فعالیت‌های کانون در آن سال‌ها مفید و سازنده بود درحالی‌که امروزه فعالیت‌های کانون اعم از فرهنگی و هنری، بیشتر جنبه تفننی پیدا کرده است نه پرورشی و آموزشی.  کانون دیگر ملجاء استعدادهای ناب و استثنایی نیست، از این‌رو مدیریت جدید کانون باید نگاه جدیدی به این مقوله داشته باشد تا بتواند نهاد زیر مجموعه‌اش را از این وضع رها کند. 

مدیریت کانون باید نگاهی رو به عقب داشته باشد
علا اضافه کرد: باوجود این‌که مدیران غالبا باید نگاهی روبه جلو و آینده داشته باشند اما کانون یکی از معدود نهادهایی است که مدیرش باید نگاه روبه گذشته داشته باشد چراکه گذشته کانون بسیار درخشان است اما الان دچار روزمرگی شده  و برعکس گذشته دیگر چاپ کتاب در کانون برای نویسندگان یک امتیاز محسوب نمی‌شود و کانون نتوانسته برند بودن خود را حفظ کند. 

کانون باید از تولیدات فله‌ای بپرهیزد
شاعر«کودکانه‌ها و غزل» تصریح کرد: کانون باید از تولیدات فله‌ای بپرهیزد و از تولید کتاب‌های بازاری فاصله بگیرد. من در دوره گذشته در جلسه‌ای با عنوان «صدتا کتاب، صدتا نویسنده» که درکانون تشکیل شده بود، اعتراض کردم و گفتم درست است نویسندگان و شاعران نیاز به حمایت دارند اما با انتشار آثار بی‌کیفیت نه تنها مشکل ادبیات کودک ما حل نمی‌شود بلکه کیفیت کتاب‌ها به شدت افت کرده و اعتماد مخاطبان از بین می‌رود. متاسفانه مسئولان به جای این‌که دغدغه کیفیت داشته باشند، می‌خواهند با افزایش کمیت، خلاهای موجود را جبران کنند.

علا با اشاره به این‌که کانون در گذشته مرکزی ممتاز برای نویسندگان و مخاطبان محسوب می‌شده است، گفت: امروزه کانون محلی است در کنار سایر نهادها و با رفتارهای سلیقه‌ای و انتخاب‌های سلیقه‌ای، شاعران و نویسندگان را دلسرد می‌کند و بسیاری از نویسندگان و شاعران خوب ترجیح می‌دهند آثارشان را به ناشران دیگر تحویل دهند.

وی افزود: به عنوان مثال من ترجیح می‌دهم آثاری که برای کودکان و نوجوانان تهیه می‌کنم از سوی ناشر دیگری منتشر شود زیرا کیفیت کتاب‌ها در کانون از همه نظر پایین است و این مساله‌ به گوش خانواده‌ها هم رسیده است.

افشین علا، متولد سال 1348 در شهرستان نور است. وی فعالیت ادبی خود را از دهه 60 و از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرد. در نوجوانی آثارش در نشریات معتبر کودک به چاپ رسید و مورد توجه شاعران موفق آن زمان قرار گرفت. علا همچنین در زمینه رمان نیز فعالیت دارد ولی بيشتر به عنوان شاعر مطرح است به گونه‌ای که اشعارش را در کتاب‌های درسی هم می‌توان یافت. از جمله آثار علا می‌توان به «یک عالم پروانه»، «یک سبد بوى بهار»، «بلدم شعر بگویم»، «نسیم دختر باد»، «خاطرات مه گرفته» و «بازنویسی تذکره‌الاولیای عطار» اشاره کرد.

نویسندگان دیگری نیز طی روزهای گذشته نظرات خود را درباره وضعیت کنونی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کرده‌اند که می‌توانید در لینک‌های زیر بخوانید.

-کانون فقط در بادبادک‌ هوا کردن موفق بوده است!/ نهادی که به نویسندگان پاسخگو نیست 

-آیا کانون پرورش فکری حق و حقوق نویسندگان را از یاد برده است؟/ مسئولان پاسخ نمی‌دهند 

-«کانون» به سیستم پادگانی آموزش و پرورش ملحق شده است/ نهادی منحصربه‌فرد که از مسیر خود منحرف شد

-بی‌خبری احمدرضا احمدی از تجدید چاپ کتابش توسط کانون/ دریافت 3هزار تومان برای 140 هزار نسخه!

-اعتماد در «کانون» جایش را به بی‌اعتمادی داده/ بعد از 40سال همکاری غریبه محسوب می‌شوم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها