شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
بی‌کتابی مثل تشنگی انسان در بیابان است/ وقتی کتابی دست نیافتنی باشد آن را دانلود می‌کنم

مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر خانه کاریکاتور ایران دوران بی‌کتابی را به تشنگی انسان در بیابان تشبیه می‌کند و می‌گوید: گاهی اوقات وقتی کتابی دست‌نیافتنی باشد دانلود می‌کنم و فایل پی‌دی‌اف آن را می‌خوانم ولی در کل با ورق زدن و خواندن کتاب‌های کاغذی حس بهتری به انسان دست می‌دهد که اصلاً قابل توصیف نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-الناز مردی: مسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد گرافیک از دانشکده تربیت‌معلم است. شجاعی هم‌اکنون مدیریت خانه کاریکاتور ایران و وبگاه ایران کارتون را به عهده دارد. وی از علاقه‌مندان جدی مطالعه است و کتاب خواندن بخشی از برنامه روزانه او را تشکیل می‌دهد. گفت‌وگوی خبرنگار «ایبنا» با این هنرمند را در ادامه می‌خوانید.

چطور از تازه‌های کتاب با خبر می‌شوید؟

من به‌ واسطه این‌که سایت ایران کارتون را به روز می‌کنم، خیلی در فضاهای اینترنتی حضور دارم و جست‌وجویم در این فضاها بسیار زیاد است. خبرگزاری «ایبنا» را هم از این نظر که اطلاعات خوب و به‌روزی دارد هر روز نگاه می‌کنم و از تازه‌های نشر تا حدودی از این طریق و خواندن مجلات و روزنامه‌های مربوط به آن با خبر می‌شوم.

نام آخرین کتابی که در رابطه با هنر خواندید چه بود؟


حوزه کاری من تجسمی است و کتاب‌هایی که به دستم می‌رسند بیشتر تصویری هستند. آخرین کتابی که خواندم توسط انجمن هنرهای تجسمی انقلاب دفاع مقدس با نام «شهدا» به چاپ رسیده‌است. این کتاب را شاید تنها کتابی بتوان نامید که اخیرا در عرصه هنرهای تجسمی با کیفیتی بالا منتشر شده که به نظر من اتفاق بسیار خوبی در حوزه هنرهای تجسمی است.

در یک سال اخیر کتاب دیگری در حوزه تجسمی بوده که نظر شما را جلب کرده باشد؟

بله. در حوزه هنرهای تجسمی کتاب‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان از آن‌ها نام برد. به عنوان مثال کتاب «سال سی» که کتابی بسیار جامع است که قبل و بعد از انقلاب را به تصویر می‌کشد. این کتاب می‌تواند برای کسانی که علاقه‌مند به کار تصویر هستند گنجینه خوبی از نظر بصری محسوب شود چرا که تمام عکاسان حرفه‌ای در این کتاب اثری از خود را ثبت کرده‌اند و یک ذخیره با ارزش محسوب می‌شود.

شما ترجیح می‌دهید کتاب‌ها را به صورت اینترنتی بخوانید یا کاغذی ورق بزنید؟

گاهی اوقات وقتی کتابی دست نیافتنی باشد آن را دانلود می‌کنم و فایل پی‌دی‌اف آن را می‌خوانم ولی در کل با ورق زدن و خواندن کتاب‌های کاغذی حس دیگری به انسان دست می‌دهد که اصلاً قابل توصیف نیست زیرا با در دست گرفتن کتاب می‌توانیم وزن و بوی آن را حس کنیم.

چه پیشنهادی برای کم کردن فاصله فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی‌مان با دنیا دارید؟


متأسفانه کتاب نخوانی عادتی است که نه تنها در داخل کشور ما بلکه در دنیا رخ داده است. با آمدن تکنولوژی جدید و جایگزین شدن آن، تصویر بر نوشتار غلبه پیدا کرده به طوریکه در زمان‌های گذشته شاید اگر می‌خواستیم تحقیقی انجام دهیم بسیار دشوار بود اما امروزه با جست‌وجو در فضاهای اینترنتی به راحتی می‌توانیم به اطلاعات دسترسی پیدا کنیم. این موضوع باعث شده مطالعه در حوزه کتاب را نادیده بگیریم. برای حل آن فکر می‌کنم بهترین راه تبلیغ کتاب‌خوانی به شیوه‌های گوناگون از طریق رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و رادیو باشد.

خواندن کتاب چقدر می‌تواند در انتخاب سوژه‌ها و طراحی‌ها به یک کاریکاتوریست کمک کند؟


یکسری تعاریف در بحث هنر انقلاب از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری وجود دارد که برای هنرمندان می‌تواند بسیار مؤثر باشد. فکر می‌کنم خیلی کارها باید در این حوزه انجام شود اما متأسفانه در حوزه تجسمی غفلت‌های زیادی صورت گرفته و باعث شده فضای نقد آن‌طور که باید نداشته باشیم. در این حوزه فضای آموزشی و کتاب‌هایی از این قبیل به شکل درستی جاری نیست و خیلی کارهای نا تمام دیگر باید توسط مدیران فرهنگی کشور انجام شود. خواندن کتاب‌های گوناگون هم می‌تواند در جمع‌آوری اطلاعات لازم در مورد سوژه به هنرمندان کاریکاتوریست کمک‌های بسیاری کند. چرا که تا اطلاعات نباشد اثر خلق نمی‌شود.

روزگار بی‌کتابی را به چه چیزی تشبیه می‌کنید؟

روزگار بی‌کتاب را به یک انسان تشنه تشبیه می‌کنم که در صحرا حرکت می‌کند و آب نمی‌نوشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها