جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰
طرح «با من بخوان» در کشور اجرا می‌شود

«با من بخوان» عنوان طرحی است که از چند سال پیش توسط موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با هدف گسترش ترویج کتابخوانی در مناطق دور دست و محروم کشور شروع شده است. طرح فوق با شعار محوری « همه کودکان حق دارند کتاب‌های با کیفیت بخوانند» اجرا می‌شود.

زهره قائینی، سرپرست موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این زمینه عنوان کرد: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در سال 1379 به شکل رسمی ثبت و راه اندازی شده است. این نهاد پس از سال‌ها کار پژوهشی و انتشار مجموعه کتاب‌های تاریخ ادبیات کودکان و اجرای پروژه کتابک، به عنوان پایگاه مجازی ترویج خواندن که یکی از پربیننده‌ترین سایت‌ها در زمینه آشنایی با فرهنگ و ادبیات کودکان و ترویج خواندن در ایران است، کم کم به این نکته پی برد که جامعه ایران به ویژه خانواده‌های محروم و کم درآمد به شدت در زمینه موضوع خواندن درست و بهینه با کودکان در فقر شناختی و اجرایی به سر می برند.

وی ادامه داد: این موسسه برای کمک به کودکان کار و خیابان، صندوق آموزش و توانمند سازی کودکان کار( توانک) را در سال ۱۳۸۵پایه ریزی کرد که این صندوق با کمک‌های مردمی اداره می‌شود. صندوق با اهدا کتاب‌های مناسب به ویژه کتاب‌هایی در حوزه آموزش خلاق کودک محور به این نتیجه رسید که در این حوزه، فقر شناختی و فقر محتوایی کار پایدار و سازنده را با دشواری و آسیب روبه رو کرده است.

قائینی عنوان کرد: با بررسی نتایج به دست آمده از این طرح‌ها، این موسسه از مرداد 1390 بر آن شد که موضوع ترویج کتابخوانی را در قالب طرح «با من بخوان» گسترش دهد . موسسه امیدوار است اجرای این طرح به پرسش‌های اساسی افرادی که به دنبال یافتن راه‌های بهتر برای ترویج کتابخوانی درمیان کودکان خانواده‌های کم درآمدند، پاسخ گوید.

وی در ادامه با تشریح محورهای این طرح بیان کرد: محورهای اصلی طرح، رساندن کتاب‌های با کیفیت به دست همه کودکان به ویژه کودکان خانواده‌های کم درآمد،‌ کودکان محروم و کودکان در بحران، کاربرد بلندخوانی به عنوان یکی از موثرترین راه های ترویج خواندن، همراه کردن فعالیت‌های خلاق ادبی و هنری با کتابخوانی برای تاثیر عمیق تر کتاب، ترویج مهارت‌ها و ارزش‌های زندگی از راه کتاب‌خوانی، راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک محلی ، روستایی و آموزشگاهی با کتاب های با کیفیت، آموزش دانش پایه ادبیات کودکان و مهارت‌های بلندخوانی و‌ فعالیت‌های هنری به مربیان کتاب‌خوانی، ثبت و تهیه گزارش‌ های مستند از فعالیت‌ها و نشست‌های کتاب‌خوانی است.

سرپرست موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اظهار کرد: در کنار همه محورها، برنامه کارگاه‌های کوتاه‌مدت ویژه آموزشی برای مربیان و کتابداران و کارگزاران در مناطق مختلف ایران نیز برگزار می کنیم تا کسانی که در پیشبرد این برنامه کار اجرایی می‌کنند، به طور کامل با هدف‌ها و شیوه کار با آن آشنا شوند.

سرپرست طرح با من بخوان عنوان کرد: طراح و مجری این طرح موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است اما برای اجرای آن در مناطق محروم از سوی نیکوکاران در مناطق مختلف از تهران و یزد گرفته تا اصفهان و بم پشتیبانی می‌شود. در جنوب خراسان نیز این طرح با حمایت جامعه یاوری فرهنگی که نهادی غیر دولتی و مدرسه ساز به شمار می‌رود، رو به گسترش است.

وی یادآور شد: هدف روشن برنامه با من بخوان ترویج خواندن در لایه‌ها و قشرهای گوناگون اجتماعی است . از سوی دیگر دگرگون کردن ذهن کودکان و نوجوانان از ذهن نابارور به ذهن بارور، از ذهن خسته به ذهن پویا و ذهن بی پرسش به ذهن پرسشگر، یکی دیگر از اهداف این طرح است.  کودکان و نوجوانان باید بیاموزند که جامعه‌ای پویا و خلاق را همگان و در مشارکت با هم می‌سازند. برنامه با من بخوان در پی دستیابی به جامعه‌ای است که در آن فرهنگ و هنر برترین ارزش‌ها شمرده می شوند از این رو این برنامه می‌خواهد گامی باشد در کنار گام‌های دیگر تا با کتابخوانی و اندیشه‌ورزی ،‌جامعه ای خلاق و شکوفا ، سازنده و آفرینشگر و به دور از خشونت ساخته شود. جامعه ای که کودکان و نوجوانان ، ارزش‌های انسانی و اخلاقی را از راه دانش‌اندوزی و فرهنگ و ادب بیاموزند و در وجود خود بارور و شکوفا کنند.

قائینی با ابراز خرسندی از دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده این طرح تا به امروز گفت: خوشبختانه به سبب آموزش پیوسته مربیان، ارزیابی‌های گسترده این طرح نشان از موفقیت‌های چشمگیر آن دارد. سایت خوانک وابسته به این موسسه با انتشار گزارش‌های دقیق از این طرح در مناطق گوناگون به خوبی نشان می دهد که چگونه و تا چه میزان به هدف‌های از قبل تعیین شده خود رسیده است.

وی افزود: این برنامه اکنون در جنوب خراسان در مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌های در روستاهای دو منطقه نهبندان و قائن، در آذربایجان ، در شماری از مهد روستاهای هریس ، در حاشیه شهر یزد و در منطقه ای محروم به نام حسن آباد مشیر ، در سه منطقه یزدآباد ، ارزنان و حصه در حاشیه شهر اصفهان ،  در دو مرکز شبانه روزی بم ، در چهار مرکز کودکان کار و خیابان تهران در محمود آباد ، خاوران ، مولوی و شوش ، برای کودکان مرکز زنان سرپرست خانوارآوای ماندگار درمولوی، شیرخوارگاه آمنه در تهران، بیمارستان محک ، مرکز کودکان بی سرپرست در شهریار کرج ، با موفقیت و استقبال گروه های هدف در حال اجراست.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: پس از بازدید کودکان شیرخوارگاه آمنه از نمایشگاه موزه کودکی موسسه که به مدت شش ماه در باغ موزه نگارستان بر پا بود، کارشناسان ما متوجه مشکلات این کودکان از جنبه گفتاری و شنیداری شدند و چاره تنها در آموزش این کودکان از راه کتابخوانی و فعالیت های مربوط به آن دیده شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها