شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
حسن‌پور: معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان قانون است و اما و اگر ندارد

قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در سال 1380 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. هومان حسن‌پور از فعالان حوزه نشر از راه 13 ساله این قانون می‌گوید و معتقد است باید بدون اما و اگر اجرا شود.

حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این قانون اظهار کرد: قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در نهم اردیبهشت‌ماه سال 1380 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون بیست و ششم اردیبهشت‌ماه همان سال، به تصویب شورای نگهبان رسید و دولت آن را هشتم خرداد ماه همان سال، ابلاغ کرد.

وی توضیح داد: بعدها از این قانون به عنوان ماده واحده، اسم برده شد و اعلام کردند که ناشران و کتابفروشانی از پرداخت مالیات معاف‌اند که مجوز خود را از وزارت ارشاد دریافت کرده باشند.

مدیر انتشارات آریابان ادامه داد: اجرای قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان از سال 1380 تا سال 1384 به صورت مستمر شروع شد؛ بدون تردید این قانون در این مسیر بسیار آزمون و خطا داشت که در نهایت ایرادات کار گرفته شد تا جایی که سازمان امور مالیاتی، ناشران و کتابفروشان را موظف کرد به منظور شفافیت مالیاتی، اظهارنامه ارایه کنند؛ به این معنا که ناشران و کتابفروشانی که اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند، از مالیات معاف می‌شوند.

دستورالعمل جدیدی که همه چیز را تغییر داد
وی افزود: تا این‌‌جای کار، روند معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان به خوبی پیش رفت تا این‌که ناگهان از سال 1385 به تدریج با تغییرات نگرشی مواجه شدیم و بهمن ماه سال 1387 سازمان امور مالیانی دستورالعمل جدید ارائه کرد و رده ناشران را از بند «ج» قانون مالیات مستقیم به بند «ب» تغییر داد.

حسن پور عنوان کرد: قابل توجه است بدانید که در بند «ب» قانون مالیات مستقیم، موسساتی از قبیل موسسه ترمیم و کاشت مو، سازندگان اعضای مصنوعی، مشاوره ژنتیک، فروشندگان مصالح ساختمانی، عاملیت فروش یا توزیع سیمان، طلافروشان، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و کارگاه‌های بزرگ نان فانتزی قرار دارند. هنوز که هنوز است ما ناشران ارتباط این مشاغل را با حرفه خود ندانسته‌ایم!

وی افزود: بند «ب» قانون مالیات مستقیم چنین می‌گوید که ناشران و کتابفروشان به منظور معافیت مالیاتی، علاوه بر ارائه اظهارنامه باید دفتر درآمد هزینه نیز داشته باشند. از آنجا هزینه‌های دفتر درآمد هزینه بسیار سنگین بود، بسیاری از ناشران و کتابفروشان از پسِِ این هزینه‌ها برنیامدند.

این فعال حوزه نشر ادامه داد: تا این‌که به تدریج بهانه‌گیری‌های سازمان امور مالیاتی دراین زمینه بیشتر شد و با بهانه‌هایی از این دست که چرا سرموقع قانونی، دفتر نگرفته‌اید، ناشران را در مضیقه قرار دادند. بنابراین بخش عظیمی از ناشران و کتابفروشان دچار مشکل شدند و جز تعداد اندکی از ناشران قدرتمند که اغلب کتاب‌های کمک آموزشی منتشر می‌کردند، در میدان باقی ماندند.

وی ادامه داد: به مرور وضع از این هم بدتر شد؛ به این معنا که  یکدفعه پَس از گذشت 7 ماه سازمان امور مالیاتی ناشران و کتابفروشان را موظف کرد که علاوه بر اجرای موارد نامبرده، اظهارنامه فصلی نیز ارایه کنند. در این میان بسیاری از صنوف نشر جریمه شدند و کمتر کسی بود که بتواند از این برهه جان سالم به در بَرَد.

حسن‌پور توضیح داد: با روی کار آمدن دولت جدید، با وجود این که کاملاً به مشغولیت‌ها و دغدغه‌هایش اِشراف داریم، نامه‌ای را تنظیم کردیم که به امضای 300 ناشر و نویسنده رسید و به دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ارایه کردیم. در این نامه از ایشان خواستیم تا در ابتدا حداقل رده ناشران از بند «ج» به بند «ب» قانون مالیات مستقیم برگردانده شود.

معافیتی که قانون است
وی عنوان کرد: برهمه واضح است که معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان یک قانون است و اما و اگر ندارد.

حسن پور در پایان سخنانش، گفت: البته به تازگی خبرهایی از اجرایی شدن معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان از سوی رسانه‌های مختلف به گوش رسیده است که جای تشکر از ریاست جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. امیدورام این قانون به زودی به مرحله اجرا برسد.

*برای مشاهده خبر معاف شدن ناشران و کتابفروشان از پرداخت مالیات که به تازگی در خروجی «ایبنا» بارگذاری شده است، اینجا را کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط