یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۴
مجموعه ادبیات کودک و نوجوان به‌زودی منتشر می‌شود

مجموعه 12 جلدی «ادبیات کودک و نوجوان» که توسط 12 نویسنده و پژوهشگر برای مربیان کانون، کتابداران تازه‌کار، منتقدان مبتدی و عموم علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان تهیه شده است به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دبیر مجموعه ادبیات کودک و نوجوان گفت: این پروژه شامل مجموعه‌ای 12 جلدی است که توسط 12 نویسنده و پژوهشگر کودک و نوجوان برای مربیان کانون، کتابداران تازه‌کار، منتقدان مبتدی و عموم علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان تهیه شده است. این مجموعه نگاهی کلی، ساده و کاربردی به مباحث ادبیات کودک دارد و مقدمه و پیش‌زمینه‌ای است برای تازه کاران و مبتدیانی که به تازگی وارد حوزه ادبیات کودک و نوجوان شده‌اند و شناخت زیادی از این بخش ندارند و کاربرد چندانی برای پژوهشگران و پیشکسوتان این حوزه ندارد.

معصومه انصاریان با اشاره به اینکه قرار است این 12 جلد در یک مجلد عرضه شود افزود: با توجه به اینکه 12 جلد این مجموعه با یکدیگر در ارتباط هستند اما در عین حال نیز دارای موضوعات جداگانه‌ای بوده و قابلیت انتشار جداگانه را هم دارند. همچنین به‌دلیل اینکه زمان تهیه این مجموعه نیز تا حدی طولانی شد، تصمیم گرفتیم جلدهایی را که آماده چاپ است منتشر کنیم.

وی درباره عنوان‌ها و نویسندگان این مجموعه گفت: این مجموعه شامل «مروری بر پیشینه ادبیات کودک و نوجوان» اثر دکتر کمال پولادی، «مروری بر انواع ادبیات کودک و نوجوان» اثر دکتر کمال پولادی، «شعر کودک و نوجوان» اثر اسدالله شعبانی، «داستان کودک و نوجوان» اثر حسین بکایی، «تصویرگری کتاب کودک» اثر مجمدعلی بنی‌اسدی، «طراحی کتاب کودک» اثر کوروش پارسانژاد، «کاربرد کتاب کودک» اثر فرشته مجیب، «مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی: کتاب کودک با واسطه» اثر علی‌اصغر سیدآبادی، «ویرایش و اهمیت آن در آثار ویژه کودک» اثر محمد حسینی، «راهنمایی شیوه‌های نقد ادبی» اثر معصومه انصاریان، «سیری در سرویراستاری» اثر دکتر مهدی حجوانی و «مدیریت نشر کتاب کودک» اثر حمیدرضا شاه‌آبادی است.

انصاریان ادامه داد: در حال حاضر 6 عنوان از این مجموعه شامل «مروری بر پیشینه ادبیات کودک و نوجوان»، «مروری بر انواع ادبیات کودک و نوجوان»، «تصویرگری کتاب کودک»، «مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی: کتاب کودک با واسطه»، «راهنمایی شیوه‌های نقد ادبی» و «سیری در سرویراستاری» توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

وی افزود: مراحل پایانی کتاب‌های «شعر کودک و نوجوان»، «داستان کودک و نوجوان» و «ویرایش و اهمیت آن در آثار ویژه کودک» نیز به اتمام رسیده و در دست چاپ است. همچنین«طراحی کتاب کودک» و «کاربرد کتاب کودک» در مرحله اصلاح نهایی و «مدیریت نشر کتاب کودک» نیز در دست تالیف است.

انصاریان در ادامه درباره کتاب «راهنمایی شیوه‌های نقد ادبی» که دهمین جلد از این مجموعه است توضیح داد: در این کتاب تلاش کردم به صورتی ساده و مختصر به ضرورت روشمند بودن نقد بپردازم و برخی از رویکردهای مهم نقد را تعریف کنم.

وی افزود: با توجه به اینکه نقد روشمند شامل نقد جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و زن‌مدارانه با هم تفاوت دارند و منتقدان نیز با همه این رویکردها کار نمی‌کنند، سعی کردم از هر رویکرد نمونه‌ای قابل قبول و چاپ شده معرفی کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها