شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
طبايي: شعرخوانی به کمک شاعری می‌آید/ ضرورت شناخت «خود» در خلق هنری

عليرضا طبايي معتقد است که شعرخواني در پرورش استعداد مؤثر است، اما كارگاه شعر اين كارايي را ندارد. شناساندن «خود» به عنوان شاعر، لازم و ملزوم خلق هنری است و اين ويژگي در شعرخواني بيشتر نمود دارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) طبايي، شاعر گفت: كارگاه‌هاي شعر كسي را شاعر نمي‌كند اما بايد دو نكته را در نظر بگيريم. اگر كسي كه مسوول كارگاه شعر است، اهليت داشته باشد و به رموز شاعري آشنا و لحظه‌هاي شاعري را تجربه كرده باشد  استعداد بالایی دارد و اگر فن شاعري و صنايع ادبي و وزن را به خوبي بداند، مي‌تواند به بالندگي آثار مبتديان کمک کند.

شاعر مجموعه شعر «تندر اما ناگهاني‌تر» افزود: كسي كه به عنوان مستمع و شركت كننده در جلسات كارگاه شعر حضور مي‌يابد، بايد از استعداد شعري بهره‌ برده باشد. در غير اين صورت اگر بزرگترين عالم دنيا از آسمان به زمين بيايد، نمي‌تواند از او شاعر بسازد.

اين شاعر اضافه كرد: پس بايد مسوول كارگاه شعر اهليت و شاگرد نيز ظرفيت هنري و استعداد داشته باشد تا بتواند به كمك بحث‌ها و اظهار نظرها درباره شعر خودش و ديگران، به سمت تكامل و تعالي سوق يابد.

شاعر مجموعه شعر «جوانه‌هاي پاييز» افزود: شعرخواني در پرورش استعداد بسيار مؤثر است. يك هنرمند خواه ناخواه مي‌خواهد بگويد من هستم و اين از لازم و ملزوم‌هاي هنر است. البته شايد شاعري نياز داشته باشد نقايص كار خود را بيابد. البته اين كار بايد بدون هيچ‌گونه غرض‌ورزي و تخطئه انجام شود.

طبايي توضيح داد: سال‌ها پيش كارگاه‌هاي شعر را با شعرخواني تلفيق كرده بوديم تا هر كه مي‌خواهد ايرادهاي خود را ببيند و متوجه آن نكات و ظرايف بشود.

طبایی متولد شیراز است. «مادرم، ایران»مجموعه شعری از این شاعر است که سال گذشته(1391) از سوی انتشارات شادان منتشر شد.

مجموعه‌ شعرهای «جوانه‌های پاییز» (نشر پیروز/ 1344)، «از نهایت شب» (نشر بامداد/ 1350)، «گزیده آثار کوتاه از شاعران معاصر» (نشر پدیده/ 1351)، «خورشید‌های آن‌ سوی دیوار» (نشر توس/ 1360)، «شاید گناه از عینک من باشد» (نشر آیینه جنوب/ 1385) از آثار اوست.

آخرین کتاب طبایی گزیده‌ای از اشعار وی بود که با نام «تندر اما ناگهانی‌تر» بهار سال گذشته از سوی انتشارات آوای کلار به چاپ رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط