چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مجابی: از بی‌توجهی منتقدان به آثارم دلخورم

مجابی معتقد است برای کارگاه‌های داستان‌نویسی باید کارشناسان زبده برنامه‌ریزی کنند. این پژوهشگر که از کم توجهی به عرصه نقد و نبود تحلیل و نظر درباره آثار تازه نویسندگان نام‌آشنا گله‌مند است.

جواد مجابی، شاعر و نویسنده به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا‌)‌ گفت:‌ من به اظهار نظر درباره موضوع و نتایج کارگاه‌های ادبی و هنری بی‌میل نیستم اما نکته مهم آن است که بحث کارگاه‌های داستان و دوره‌های ادبیات خلاقه مقوله‌ای کاملاً‌ تخصصی است. به نظرم باید اظهار نظر در این زمینه را به کارشناسان زبده واگذار کرد. البته موضوع برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی، مقوله‌ بسیار مهمی است و به دلیل همین اهمیت، معتقدم باید کارشناسان کاربلد درباره‌اش صحبت یا برنامه‌ریزی کنند. 

مجابی با اشاره به این‌که علاقه زیادی به نوشتن درباره اتفاقات مهم فرهنگی دارد، اضافه کرد:‌ مطالب متعددی درباره آثار اشخاص مختلف در برخی رسانه‌ها منتشر کرده‌ام. این کار سبب می‌شود من هم توقع داشته باشم درباره آثارم مطالبی نوشته و از آن‌ها صحبت شود. 

سراینده «فصلی برای تو» درباره کتاب‌های جدیدش توضیح داد: در ماه‌های گذشته پنج کتابم روانه بازار نشر شد اما متاسفانه مطالب چندانی درباره آن‌ها در رسانه‌ها نمی‌بینم. وقتی در فضای ادبی کشور به آثار نویسنده‌ای بی‌توجهی می‌شود،‌ او هم ناخواسته دلخور می‌شود و من هم حالا چنین وضعیتی دارم.

وی افزود: این موضوع خاص من نیست. برای نمونه رضا براهنی درباره چهره‌ها و کتاب‌های متعددی مطلب نوشته اما شما چند نمونه بیاورید که دیگران به تازگی درباره آثارش نوشته باشند. ایراد بزرگ برخی منتقدان ما این است که گمان می‌کنند وقتی یک نویسنده سرشناس باشد، نیازی نیست درباره آثارش بنویسند اما این تفکر درستی نیست. درست این است که اثر مورد توجه قرار بگیرد نه خالق آن. 

خالق «باغ گمشده» با بیان این‌که حدود 10 سال سابقه روزنامه‌نگاری دارد،‌ عنوان کرد: به نظر من کار صحیح این است که درباره آثار یک دوره مشخص، مطالب نسبتاً کاملی در رسانه‌ها منتشر شود. برای نمونه به تازگی کتاب «سرآمدان هنر نو»‌ به قلم من منتشر شده که حاصل سال‌ها پژوهش در هنرهای تجسمی ایران است. وقتی درباره این اثر تحقیقی مطالب کمی نوشته می‌شود، ناشران هم به انتشار این آثار رغبتی پیدا نمی‌کنند. 
 
این شاعر و داستان‌نویس با تاکید بر این‌که باید درباره آثار نویسندگان نقد و تحلیل‌های متعددی نوشته شود و به اخبار این آثار توجه بیشتری شود، افزود: برای نمونه رمان «برج‌های خاموش» من سه بار توقیف شد! من نگارش این رمان را سال 1365 به پایان رساندم اما 17 سال بعد منتشر شد! و هنگامی که قرار بود در انتشارات به‌نگار تجدید چاپ شود، جلو ‌آن را گرفتند. ما نباید مرتب بلندگو دستمان باشد و بگوییم به ما ظلم شده،‌ بلکه این کار را هم باید افراد دیگری مانند منتقدان انجام دهند. 

جواد مجابی،‌ داستان‌نویس، شاعر، نقاش و روزنامه‌نگار است. «مومیایی»، «شهربندان»،‌ «فردوس مشرقی» و «کتیبه ایوب» برخی آثار داستانی این نویسنده به شمار می‌آیند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط