پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۵
آذریزدی اسطوره کتابخوانی بود

عباس‌علی دانافر، مدیرعامل کانون پرورش فکری استان یزد، مهدی آذریزدی را اسطوره مطالعه و کتاب‌خوانی معرفی کرد و گفت: به دلیل کیفیت بالای محتوای آثار آذریزدی و سادگی و قابل فهم بودن مطالبش بعد از گذشت سال‌ها هنوز آثار وی از محبوبیت خاصی برخوردار است و مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به زحمات و تلاش‌های فراوان مهدی آذریزدی، نویسنده نام‌آشنا و پیشکسوت کودک و نوجوان اظهار کرد: با وجود این‌که آذریزدی در سال 1300 در محله خرم‌شاه یزد متولد شد و تحصیلات چندانی نداشت اما توانست با خلق آثار برجسته‌ای در حوزه ادبیات کودک، ماندگار شود.

 دانافر عنوان کرد کرد: آذریزدی به دلیل خلاء بسیار بزرگی که در دهه 30 در حوزه کودک و نوجوان وجود داشت، تصمیم به خلق آثار قابل دفاعی در این حوزه گرفت. مجموعه هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» اولین کاری بود که وی برای برطرف کردن این خلاء انجام داد و توانست جایزه یونسکو را به خود اختصاص دهد.

وی اظهار کرد: آذریزدی در یکی از خاطراتش بیان می‌کند: زمانی که نوجوان بودم و کتاب‌هایی مانند کلیله و دمنه یا مفاتیح الجنان را می‌خواندم به این موضوع فکر می‌کردم که اگر این آثار ارزشمند به زبانی ساده‌ و قابل فهم برای کودکان برگردانده می‌شد، کودکان نیز می‌توانستند از تعالیم ارزنده آن‌ها استفاده کنند. از این‌رو بعد از خلق مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مجموعه ده جلدی دیگری با عنوان «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» را نوشت که با استقبال بسیار زیادی مواجه شد.
 
دانافر افزود: با این کار آذریزدی توانست کتاب‌های بسیار غنی و ارزشمند پارسی را با زبانی قابل فهم و روان برای کودکان درآورد. کاری که قبل از وی کسی نتوانسته بود انجام دهد. آذریزدی به دلیل قدم بزرگی که در حوزه ادبیات کودک برداشت به عنوان «پدربزرگ قصه‌گو» برای بچه‌های ایرانی لقب گرفته است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری استان یزد عنوان کرد: این نویسنده پیشکسوت، که بنیانگذار ادبیات کودکان به شمار می‌رود دارای ویژگی‌های برجسته شخصیتی است که می‌تواند الگویی مناسب برای دست‌اندکاران این حوزه باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به اخلاص و کم توقع بودن وی اشاره کرد.

وی افزود: آذریزدی با تاکید بر این‌که هیچگاه  دنبال کسب پول و قدرت نبود در خاطراتش «کتاب خواندن» را بزرگ‌ترین لذت زندگی و کتاب‌هایی را که به دلیل پایان یافتن عمرش نتوانسته بود بخواند بزرگ‌ترین حسرت زندگی‌اش عنوان می‌کرد.

دانافر گفت: درمجموع 30 اثر از این نویسنده ارزشمند به جا مانده است که تا کنون 24 عنوان از آن‌ها منتشر شده و 6 اثر دیگر هم در آینده منتشر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برای بزرگداشت این چهره ارزشمند ادبی، کانون پرورش فکری یزد ، روز گذشته 18 تیرماه مصادف با پنجمین سالگرد درگذشت استاد مهدی آذریزدی ، از ساعت 10 تا 12  برنامه‌ای با عنوان «آذریاد» با حضور استاندار، فرماندار، مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسوولان فرهنگی استان برگزار شد.

دانافر عنوان کرد: در این مراسم خاطراتی از استاد آذریزدی توسط حسین مسرت نویسنده نام‌آشنای کشور و مستانه فکور از نویسندگان کودک و نوجوان بیان شد. سپس اسدالله شکرانه از پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان به ایراد سخنانی با موضوع آذرشناسی  پرداخت. در ادامه مراسم نیز قصه گویی، اجرای موسیقی و پخش چند کلیپ درباره مهدی آذریزدی انجام گرفت.

مهدی آذر یزدی، نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان در 27 اسفند 1300 در یزد متولد شد. شمار آثار وی به نظم و نثر به بیش از ۳۰ اثر می‌رسد که از آن میان می توان به دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفترهای «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم»؛ دوره ده جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» شامل دفترهای «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حکایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه‌ها و مثل‌ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده» و «اصل موضوع»؛ «گربه ناقلا»؛ «شعر قند و عسل»؛ «مثنوی بچه خوب»؛ «قصه‌های ساده برای نوآموزان»؛ «تصحیح مثنوی مولوی»؛ «گربه تنبل»؛ «خودآموز مقدماتی شطرنج»؛ «خودآموز عکاسی برای همه»؛ «قصه‌های پیامبران»؛ «یاد عاشورا»؛ «تذکره شعرای معاصر ایران»؛ «لبخند»؛ «چهل کلمه قصار حضرت امیر (ع)»؛ «دستور طباخی و تدبیر منزل»؛ «خاله گوهر» اشاره کرد. 

آذر یزدی در سال ۱۳۴۳ به سبب نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی «سازمان جهانی یونسکو» به دریافت جایزه نایل آمد. همچنین در سال ۱۳۴۵ برای نگارش کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»  جایزه کتاب سال را به خود اختصاص داد. برخی کتاب‌های این نویسنده از طرف «شورای کتاب کودک» نیز به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شده‌اند. او در سال ۱۳۷۹ به سبب نوشتن داستان‌های قرآنی و دینی، «خادم قرآن» شناخته شد. همچنین چندین بار از سوی «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» و «بنیاد ریحانه الرسول(س)» برای وی مراسم بزرگداشت برگزار شده است. پس از مرگ او در شهر یزد با همکاری اداره پست آن شهر تمبر یادبودی با شمارگان یک‌هزار و 600 عدد چاپ و عرضه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها