دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
جواد محقق: عنوانی به نام کارگاه شعر نداریم/ شعر، جوششی و داستان، کوششی است

جواد محقق، نویسنده و شاعر، عنوان کارگاه آموزشی را مختص مقوله داستان می‌داند و معتقد است انجمن‌های ادبی، نقش کارگاه را برای شعر ایفا می‌کنند.

محقق درباره اهمیت کارگاه‌های شعر  داستان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اصطلاح کارگاه هم مانند مهندسی فرهنگی،‌ عنوان جدیدی است که به حوزه ادبیات وارد شده است. عنوانی به اسم کارگاه شعر برای هنرجویان این مقوله، متصور نیستم و این عنوان مختص داستان است. 

وی اضافه کرد: آنچه به عنوان کارگاه شعر می‌توان از آن یاد کرد،‌ در واقع همان انجمن‌های ادبی است که پیشکسوتان حوزه شعر در آن حضور داشتند و آثار شاعران جوان‌تر را نقد و بررسی می‌کردند. این انجمن‌ها جلساتی داشت که در آن‌ها درباره تکنیک‌های فنی بحث می‌شد و عموماً کلاس‌ها و کارگاه‌های مجزایی برای آموزش فنون و صناعات شاعری در کشورمان وجود نداشت. 

«به چه دلیل،‌ کارگاه شعر مانند کارگاه داستان در ایران برگزار نمی‌شود؟» محقق در پاسخ به این پرسش توضیح داد:‌ برخلاف داستان که بیشتر یک هنر کوششی است،‌ شعر عموماً‌ هنری جوششی است و نیازمند طبع شاعرانه است. شاعران بزرگ ما عموماً کسانی بودند که ذوق‌هایی خدادادی داشتند. مانند کسانی که صدای خوبی دارند و خوانندگان موفقی می‌شوند، قدرت موزون کردن کلمات هم با شاعران زاده می‌شود.

خالق «دوغ و دروغ»  در ادامه توضیح داد: می‌توان نتیجه گرفت تاکید برای تاسیس کارگاه‌های آموزش شعر، محصول آن دسته جریانات شعری است که می‌کوشند شاعری خودشان را نه با طبع روان، که با کوشش‌های آموزشی متبلور سازند. 

وی درباره تاثیر انجمن‌ها و شب‌های شعر بر پرورش قریحه شاعران صاحب سبک اظهار کرد: شاعران بزرگ و صاحب سبک گذشته ما عموماً در انجمن‌های شعر حضور داشتند و زیر نظر معلمان و استادان تعلیم می‌دیدند اما این‌که همه توان شاعری آن‌ها محصول انجمن‌های شعر باشد،‌ نظریه صحیحی نیست و آنان به جوشش خود در شعرسرایی متکی بوده‌اند.
 
جواد محقق،‌ متولد 1333 شاعر،‌ نویسنده و روزنامه‌نگار است. در کارنامه حرفه‌ای وی سردبیری ماهنامه‌های «رشد نوجوان» و «رشد کودک» و فصلنامه‌های «جوانه» و «رشد آموزش هنر»، عضویت در شورای طرح و برنامه خانه روزنامه‌نگاران جوان، عضویت در شورای طرح و برنامه «گنبد کبود» نخستین روزنامه نوجوانان ایران، عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیر علمی بیش از 10 جشنواره ملی در حوزه شعر، داستان، کتاب و مطبوعات و عضویت در هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به چشم می‌خورد. 

«قصه‌های مرد بزرگ پاپتی»،‌ »مردی چو آفتاب»، «با آخرین رسول»،‌ »تاوان عشق»، «شکفتن در آتش» و «آفتاب هدایت» برخی آثار ادبی محقق به شمار می‌آیند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط