چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
خواندن 10 رمان خوب بهترین خودآموز داستان‌نویسی است

بلقیس سلیمانی معتقد است خواندن رمان‌های برجسته می‌تواند مکمل حضور هنرجویان در کارگاه‌های داستان‌نویسی باشد. او از اظهار نظر درباره جایزه «قلم زرین» خودداری کرد.

سلیمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ درباره دیدگاهش نسبت به جایزه ادبی «قلم زرین» اظهار کرد: من تنها خبر برپایی مراسم اختتامیه این جایزه را در برخی رسانه‌ها دیدم و اطلاعی از چگونگی برگزاری آن ندارم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری کارگاه‌های آموزش داستان بر روند تولیدات ادبی گفت: نکته‌ای که در پرورش هنرجویان ادبیات داستانی اهمیت دارد، استعداد ذاتی آن‌هاست. معتقدم هنرجویان در وهله اول باید خوانندگان حرفه‌ای آثار شاخص ادبیات داستانی باشند. ما از نسل نویسندگانی بودیم که با خواندن رمان‌، از تجربیات نویسندگان بزرگ استفاده کردیم. 

وی در ادامه توضیح داد: اگر یک هنرجو 10 رمان برجسته بخواند و سعی کند شیوه نگارش نویسندگان آن‌ها را الگو قرار دهد، گام بزرگی در خودآموزی‌اش برداشته است. البته نمی‌توان منکر تاثیر کارگاه‌های  داستان‌نویسی شد. این کارگاه‌ها فضا و محیطی را برای بالابردن اعتماد به نفس نویسندگان فراهم می‌کند. 

خالق «سگ‌ سالی»  درباره تاثیر کتاب‌های آموزش داستان‌نویسی در پیشرفت نویسندگان نوقلم اظهار کرد: آثار زیادی با موضوع  آموزش داستانی در دنیا منتشر شده است. حتی در غرب شیادانی هستند که با انتشار کتاب‌هایی از این دست کلاهبرداری هم می‌کنند! برای نمونه کتاب‌های با عناوین نویسندگی به کمک آشپزی یا داستان‌نویسی و ورزش از این قبیل آثارند که بیشتر برای اخاذی منتشر می‌شوند! به هرحال اگر بخواهم مولفه‌هایی را که یک هنرجو برای پیشرفت در نویسندگی به آن‌ها احتیاج دارد، برشمرم باید به خواندن آثار برجسته و نوشتن و روخوانی داستان اشاره کنم. 

بلقیس سلیمانی، داستان‌نویس است. از وی که دانش‌آموخته رشته فلسفه در مقطع کارشناسی ارشد است، تا کنون آثاری مانند «بازی آخر بانو»،‌ »بازی عروس و داماد»، «سگ سالی» و «پسری که مرا دوست داشت» منتشر شده است. 

گزارش مرور پیشینه و برگزیدگان جایزه قلم زرین را اینجا بخوانید.
خبر به روزرسانی سایت جایزه قلم زرین را اینجا بخوانید.
گفت و گو با احمد شاکری درباره قلم زرین را اینجا بخوانید.
گفت و گو با سمیرا اصلان پور را درباره قلم زرین اینجا بخوانید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عزل ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    من داستان میخوام به من سلیمانی کی چیزش شده اصلا بیبمب را به من چه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط