چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۰
شاهنامه فردوسي اسطوره‌اي رازآلود است

شاهنامه شاهكاري است بسيار فريبنده و متن نمادين آن اسطوره‌اي رازآلود در خود نهفته دارد كه خواننده مي‌انگارد با متني روشن، ساده و عاري از هر پيچش و تنگنايي روبه‌روست اما به راستي چنين نيست._

دكتر ميرجلال‌الدين كزازي، نويسنده و شاهنامه‌پژوه در زادروز حكيم ابوالقاسم فردوسي با اشاره به شاهنامه فردوسي به خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: پيكره شاهنامه روان، ساده، بي‌پيرايه و عاري از هر پيچشي است؛ اما در پس اين پوسته، مغزي است سخت و ستبر كه به آساني سخته و كاويده نمي‌تواند شد.

نويسنده «نامه باستان» افزود: براي سنجيدن، به آيين‌تر و سفتن آن مغز ما به ديدگاه و دانش‌هايي نياز داريم كه اگر با آن آشنا نباشيم همچنان در رويه و پيكره خواهيم ماند و راهي به مغز و جان و ژرفاي شاهنامه نخواهيم برد.

اين شاهنامه‌پژوه خاطرنشان كرد: آن دانش‌ها، دانش‌هايي است از گونه اسطوره‌شناسي، باورشناسي باستاني و نمادشناسي ايراني، شاهنامه دري است زيبا و نگارين كه به روي ما گشوده نخواهد شد اگر به ژرفاي آن دست نيابيم.

وي افزود: ويژگي در، بسته شدن نيست بلكه گشودن آن است، بايد در را گشود و بدان سوي راه برد. شكستن پار‌ه‌اي از درها كاري خرد و آسان نيست. درِ شاهنامه يكي از آنهاست و به ناچار بايد كليدي يافت بر گشودن آن كه جهان شاهنامه در آن سوي در مشاهده مي‌شود.

اين اسطوره‌شناس خاطرنشان كرد: شناخت شاهنامه با آن همه درونمايه‌هاي كالبدي كاري آسان نيست. هر متني نمادين اسطوره‌اي رازآلود است و ما مي‌خواهيم بكوشيم يكي از آن درها را بگشاييم. در هر بيتي از شاهنامه نكته‌هاي بسيار از گونه‌هاي گوناگون نهفته است. اگر ما بخواهيم درختي مانند شاهنامه يا هر متني ديگر كه ارجي دارد و شاهكار ادبي شمرده مي‌شود نكته‌اي بيابيم با كوشش، فراوان مي‌توانيم يافت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها