سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
احمد شاکری: «قلم زرین» زمینه ساز نقد تئوریک ادبی است/ادبیات انقلاب در وضعیت خوبی قرار دارد

احمد شاکری، داور بخش داستان، یازدهمین جایزه قلم زرین، با بیان این‌که این جایزه نسبت به برخی جوایز مشابه از ثبات خوبی برخوردار است،‌ یکی از اهداف مهم آن‌را زمینه‌سازی نقد تئوریک ادبی عنوان کرد. وی گفت که جایزه قلم زرین دیدگاهی فرا موضوعی دارد؛ ضمن آن‌که ادبیات داستانی حوزه انقلاب با داوری چنین آثاری در وضعیت خوبی قرار گرفته است.

شاکری درباره رویکرد جایزه قلم زرین و نگاه این جایزه به حوزه نقد ادبی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ گفت: معتقدم برای ارزیابی عملکرد دوره‌های پیشین جایزه قلم زرین، باید کارکردهای این جایزه تدوین شوند. البته اگر برای این کار از الگوهای غربی پیروی کنیم، محصول متناسبی با ادبیات ایرانی به دست نمی‌آوریم. 

وی درباره تاثیر برگزاری جشنواره قلم زرین اظهار کرد: برای ارزیابی جشنواره قلم زرین می‌توانیم مولفه‌هایی مانند افزایش شمارگان آثار نویسندگانی که در این جایزه صاحب رتبه می‌شوند یا توجه مخاطبان عام و خاص به این آثار را در نظر گرفت. من این امتیازها را انکار نمی‌کنم اما برای چنین جشنواره‌ای می‌توانیم اهداف دیگری هم ترسیم کنیم. 

دبیر پیشین جایزه قلم زرین یکی از اهداف مهم این جایزه را زمینه‌سازی برای نقد تئوریک ادبی دانست و افزود: انجمن قلم به عنوان نهاد صنفی مجموعه نویسندگان و هنرمندانی که اصول و اشتراکات فکری مشخصی دارند، عمل می‌کند و در واقع نماینده ذهنیت این هنرمندان است. در صورت توجه به این تلقی‌ها نظرات بسیاری از منتقدان به تئوری‌های ادبی نزدیک می‌شود. 

شاکری با بیان این‌که جایزه قلم زرین نسبت به برخی جوایز مشابه از ثبات خوبی برخوردار است، اضافه کرد:‌ در این جایزه تعدد صداها دیده می‌شود و تفاوت سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها هم در این جشنواره وجود دارد. قلم زرین، نخستین جایزه‌ ادبی است که در سال برگزار می‌شود و این نکته هم از نقاط قوت جشنواره به حساب می‌آید. 

«لحظه‌ها جا می‌مانند»، «آه با شین» و «گرگ‌سالی» رمان‌هایی با موضوع انقلابند، آیا می‌توان گفت ملاک داوران بخش داستان جایزه قلم زرین اغلب انقلابی بودن آثار است؟ شاکری در پاسخ به این پرسش توضیح داد: براساس ‌آیین‌نامه داخلی، جایزه قلم زرین موضوع‌محور نیست و نگاه ما به ویژه در بخش ادبیات داستانی، فراموضوعی است. عمده ملاک‌های انتخاب آثار ساختاری است و داوران توجه زیادی به محتوای کتاب‌ها داشته‌اند. دلیل انتخاب این سه اثر هم محتوای آن‌ها بوده و البته باید اذعان کرد ادبیات داستانی انقلاب با چنین آثاری در وضعیت خوبی قرار گرفته است. 

به گفته شاکری، جایزه قلم زرین هم مانند دیگر جوایز غیر دولتی از ردیف بودجه‌ای که دولت برای چنین رویدادهایی در نظر گرفته است، بهره‌مند می‌شود. 

احمد شاکری، داستان‌نویس، منتقد ادبیات داستانی و داور جشنواره‌های داستان‌نویسی است.

«باران نیمروز»،‌ »مشکل گشا»، «نفس و چند داستان دیگر» و «گام نهادن بر شیب تند» برخی آثار وی به شمار می‌آیند.
 
گفت و گو با سمیرا اصلان‌پور را درباره جایزه قلم زرین در اینجا بخوانید.
خبر درباره به روز رسانی سایت جایزه قلم زرین را در اینجا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط