شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
ذکایی: ثابت شد که می‌توان به بخش خصوصی اعتماد کرد

دبیر چهارمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی از حضور 50 شرکت داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: خوشبختانه روند مثبت این نمایشگاه، ثابت کرد که می‌توان به بخش خصوصی اعتماد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چهارمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی 27 ‌خرداد ماه با حضور روسای اتحادیه‌های مرتبط مانند اتخادیه چاپخانه‌داران، لیتوگرافان، انجمن چاپ دیجیتال و با حضور 50 شرکت داخلی و خارجی در فضایی افزون بر 3 هزار متر مربع در هتل المپیک تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه ساعت 17 جمعه (30 خردادماه) به کار خود پایان داد. خبرنگار «ایبنا» برای آگاهی از کم و کیف این دوره از نمایشگاه و آگاهی از چشم‌انداز و رویکرد متولیان برپایی این رویداد فرهنگی و صنعتی در دوره‌های بعدی با جلال ذکایی، دبیر چهارمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی گفت‌وگو کرد.

ذکایی در این باره اظهار کرد: عمده دستاوردهای ارایه شده در این دوره از نمایشگاه به چاپ دیجیتال و حوزه تبلیغات مربوط می‌شد. بخش کوچکی از این نمایشگاه هم به نشر رومیزی اختصاص یافت.

وی از انعقاد قراردادهای متعدد در غرفه‌های مستقر در این نمایشگاه خبر داد و بیان کرد: حضور چشمگیر مخاطبان شهرستانی در این دوره از نمایشگاه، به ویژه در دو روز پایانی برپایی آن، ویژگی‌ منحصر به‌فرد این نمایشگاه به شمار می‌آید.

دبیر چهارمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه در این نمایشگاه برخلاف سایر نمایشگاه‌ها، بازدید‌ها کاملاً تخصصی بودند؛ به این معنا که در این نمایشگاه شاهد بازدید کننده‌های غیرمرتبط و غیرمتخصص نبودیم بلکه بازدیدکننده‌ها بسیار هدفمند وارد این نمایشگاه می‌شدند.

ذکایی افزود: نمایشگاه چاپ دیجیتال از معدود نمایشگاه‌هایی است که اتکایی به دولت ندارد و ایده‌پردازی، اجرا و منابع آن از بخش خصوصی و با توجه به توان و پتانسیل بخش خصوصی اجرا و تأمین می‌شود؛ این موضوع می‌تواند الگو و نکته مهمی برای برنامه‌ریزان صنعت چاپ و مسوولان فرهنگی کشور محسوب شود.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند در اجرای سایر فعالیت‌های فرهنگی کشور، به ویژه در قالب‌های نمایشگاهی به بخش خصوصی اعتماد و اتکا کند. دولت می‌تواند در حوزه نشر و کتاب نیز به بخش خصوصی اعتماد کند و برپایی نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه کتاب را به این بخش از کشور واگذار کند، چرا که بخش خصوصی توانسته چهار سال نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی را با موفقیت به‌گونه‌ای برگزار کند که رضایت عمومی را متوجه خود کند.

دبیر چهارمین نمایشگاه چاپ دیجیتال در پاسخ به این پرسش که «آیا در این نمایشگاه، قراردادهای بین‌المللی نیز منعقد شد؟» گفت: شرکت‌ها و افرادی که در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند، نمایندگان شرکت‌های خارجی بودند؛ می‌کوشیم در سال‌های آینده به معنای واقعی به سمت بین‌المللی شدن حرکت کنیم و از شرکت‌های فعال خارجی برای حضور در این نمایشگاه دعوت کنیم.

ذکایی درباره چشم‌انداز و رویکرد آینده این نمایشگاه گفت: برای سال آینده چند نکته را مدنظر قرار خواهیم داد؛ از جمله این‌که تاریخ برگزاری آن را به دلیل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان، تغییر خواهیم داد و می‌کوشیم آن را در اوایل خردادماه برگزار کنیم. همچنین اگر شرایط موجود در مرکز نمایشگاهی هتل المپیک استاندارد نشود، ناگزیر از تغییر مکان نیز خواهیم شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا تصور نمی‌کنید دور بودن مکان برپایی نمایشگاه (هتل المپیک) باعث کاهش تعداد بازدیدکنندگان می‌شود؟» گفت: دور بودن مکان برپایی نمایشگاه از حضور افراد غیرمرتبط و غیرمتخصص در آن جلوگیری می‌کند. از طرفی برای حضور در این نمایشگاه (چه در این دوره و چه در دوره‌های گذشته) در ایستگاه ورزشگاه آزادی، خودروهای ون‌ رایگان آماده خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان بودند. علاوه بر آن، هتل المپیک به لحاظ داشتن پارکینگ و کم بودن مشکلات ترافیکی فضای مناسبی به نظر می‌رسد.

دبیر چهارمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در پایان سخنانش گفت: در تلاش هستیم در دوره بعدی این نمایشگاه، غرفه‌ها را به صورت موضوعی از یکدیگر تفکیک کنیم؛ به این معنا که هر کدام از چاپ‌های «لارج فرمت»، «نشر رومیزی» و «چاپ سه بُعدی» را در فضایی کاملاً مستقل جانمایی کنیم. در چنین شرایطی هم از سردرگمی بازدیکنندگان کاسته می‌شود و تشخیص و ارزیابی محصول برای مشتری (بازدیدکنندگان) آسان‌تر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط