یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
نامورمطلق: جوایز کتاب فصل باید نقطه آغاز فرایند نگاه ترویجی به کتاب و کتابخوانی باشد

بهمن نامورمطلق، نویسنده کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» که اثرش عنوان شایسته تقدیر را در بیست‌وهفتمین دوره جایزه کتاب فصل از آن خود کرد، معتقد است: اگر این جایزه و آیین‌های تجلیل آغاز یک ماجرا باشد خوب است اما اگر پایان یک ماجرا را رقم بزند و کتاب‌های برگزیده به فراموشی سپرده شوند، سودمند و تاثیرگذار نیست.

بهمن نامورمطلق با اشاره به ویژگی‌های کتاب «درآمدی بر اسطوره شناسی» به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در این کتاب 10 نظریه درباره اسطوره‌شناسی آمده است که 8 نظریه به اسطوره‌شناسان برتر جهان از جمله جوزف کمبل، نوروترپ فرای و دومینیک ژلی تعلق دارد. در واقع این کتاب به اسطوره‌شناسی بر پایه مطالعات می‌پردازد که من بین مطالعاتم با سایر مطالعات در حوزه اسطوره‌شناسی تفاوت قایل هستم.

وی در ادامه افزود: در ایران به مکاتب اسطوره‌شناسی به صورت جسته و گریخته پرداخته شده و نظریه‌های موجود در این حوزه به طور کامل معرفی نشده است اما در کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» تمام نظریه‌ها به صورت کامل معرفی شده است که تا پیش از تالیف این کتاب، کتاب‌های ارایه شده در حوزه اسطوره‌شناسی تنها به صورت ترجمه بوده است.

این اسطوره‌پژوه درباره نظریه‌های بومی که ویژگی این کتاب با سایر کتاب‌های نوشته شده در حوزه اسطوره‌شناسی است، بیان کرد: در فصلی از کتاب دو نظریه از من به عنوان نظریه بومی در اسطوره‌شناسی مطرح شده است که این دو نظریه حاصل تدریس و مطالعاتم در این حوزه است و تا کنون به اسطوره‌شناسی با این مختصات در کتاب‌هایی که تا کنون در داخل کشور درباره اسطوره‌شناسی نوشته شده پرداخته نشده است. این کتاب در 700 صفحه و 10 فصل به بررسی نظریه‌هایی درباره اسطوره‌شناسی می‌پردازد که دو نظریه انتهای کتاب با عنوان نظریه‌های بومی درباره اسطوره‌شناسی است.

تشویق‌ها و تجلیل‌ها خدمت به فرهنگ جامعه است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی با اظهار این نظر که اگر جایزه کتاب فصل منجر به متن‌سازی شود، این قبیل تشویق‌ها لازم است، گفت: این تجلیل‌ها و جایزه‌ها در اکثر کشورها و فرهنگ‌ها وجود دارد. اصولا اساس فرهنگ‌ها به چگونگی متن‌سازی آن‌ها برمی‌گردد که در این متن‌سازی مهم‌ترین عنصر، انتشار کتاب است و اگر این تشویق‌ها موجب گستردگی بیشتر متن‌سازی‌ها شود خدمت به فرهنگ جامعه محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: اما اگر این تجلیل‌ها تنها به صورت تشریفاتی باشد که عده‌ای دور هم جمع بشوند و لوح تقدیری داده شود و دیگر پیامدی نداشته باشد کارآیی نخواهد داشت. در صورتی این تجلیل و لوح تقدیر باارزش خواهد شد که در این گردهمایی‌ها و تجلیل شدن‌ها بذر فکر و اندیشه شناسایی و در بارور شدن و پرورش آن‌ها کمک شود تا پژوهشگران بیشتر بالنده و شکوفا شوند.

نقد و نظر درباره کتاب باعث تالیف آثار برتر می‌شود

نویسنده کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» با تاکید بر وظیفه اصلی جایزه‌های مربوط به حوزه کتاب گفت: به نظر من کار اصلی باید بعد از این برنامه تجلیل انجام شود و با فرهنگ‌سازی رسانه‌ها را تشویق به معرفی بیشتر آثار برتر کنند و این نهال را با اهرم‌هایی چون معرفی آثار برگزیده و نقد و نظر برای شکوفایی بیشتر آن‌ها یاری دهند. البته باید یادآوری کنم که نقد و نظر پیرامون آثار برگزیده باعث تولید و تالیف اثرهای بهتری می‌شود ضمن این که در این فرآیند جامعه با آثار برتر آشنا می‌شود و این کتاب‌ها در زندگی مردم ورود پیدا می‌کنند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی درباره نقش جایزه کتاب فصل در رشد و نشر کتاب در جامعه بیان کرد: اگر این جایزه و آیین‌های تجلیل آغاز یک ماجرا باشد خوب است اما اگر پایان یک ماجرا را رقم بزند و کتاب‌های برگزیده به فراموشی سپرده شوند، سودمند و تاثیرگذار نیست. در بعضی فرهنگ‌ها یک نظام دارند که بر اساس این نظام خواندن و معرفی یک کتاب تازه را ترویج می‌کنند اما در کشور ما این سیستم و نظام را نداریم و جایی که نقطه آغاز است آن را تمام می‌کنیم. مسوولان در حوزه فرهنگ و کتاب باید بر این اساس هزینه کنند که نقطه آخر یک فرآیند به شروع آن تبدیل شود.

نگاهی به کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی»

کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» در 10 فصل گردآوری شده است. «پیدایش و گسترش دانش اسطوره‌شناسی»، «اسطوره‌شناسی تطبیقی1، فیلوژی»، «اسطوره‌شناسی تطبیقی 2، کنشگرایی»، «تک اسطوره» و «اسطوره – گونه‌شناسی»، «اسطوره سنجی»، «اسطوره کاوی»، «بوطیقای اسطوره‌ای»، «اسطوره - متن» و «سراسطوره» فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

نویسنده کتاب (بهمن نامور مطلق) در بخشی از پیشگفتار نوشته است: «کتاب حاضر می‌کوشد تا نظریه‌ها و روش‌های شکل گرفته در اسطوره‌شناسی ادبی- هنری را از آغاز تا به امروز معرفی کند و در این نظریه‌ها بیشتر بر روی نظریه‌ها و روش‌هایی در روابط بین رشته‌ای اسطوره و ادبیات- هنر متمرکز شده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها