جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
راه کاهش آسیب‌ها، واگذاری نمایشگاه‌ کتاب استانی به بخش خصوصی است

حامد شفیق، واگذاری فرآیند برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی به تشکل‌های نشر را راهکار خوبی برای کاهش آسیب‌های این‌گونه نمایشگاه‌ها دانست.

شفیق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره اظهار کرد: نسخه برپایی نمایشگاه‌های کتاب _ اعم از نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب استانی _ برای بیماری فرهنگی که کشور در اوایل انقلاب با آن مواجه بود، پیچیده شد. بنابراین، اگر این نسخه به صورت مکرر از سوی سازمانی که آن را تجویز کرده است (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) مورد بازبینی قرار می‌گرفت، بدون تردید لطمات کمتری به چرخه اقتصادی کتاب در کشور وارد می‌شد.

وی با اشاره به معضلاتی که نمایشگاه‌های کتاب استانی با آن‌ها روبه‌رو هستند، گفت: تخفیفی که در این نمایشگاه‌ها در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، بیش از تخفیفی است که در حالت معمول، یک فروشنده کتاب در همان استان از ناشر می‌گیرد؛ ناشر با تخفیف نهایتا 25 درصدی، کتاب خود را به کتابفروش می‌دهد اما وقتی ناشر خودش مستقیما در نمایشگاه‌های کتاب استانی شرکت می‌کند و کتاب‌ها را با تخفیف 40 درصدی در اختیار خریداران قرار می‌دهد، بدون‌شک به چرخه اقتصادی کتابفروش صدمه وارد می‌شود.

مدیرعامل موسسه کتابشهر ایران ادامه داد: تکرار این موضوع (ارایه تخفیف 40 درصدی در نمایشگاه‌های کتاب استانی) در هر استان به صورت سالانه، باعث می‌شود، خریدار برای تهیه کتاب مورد نیاز خود تا برپایی نمایشگاه کتاب استانی سال دیگر، صبر کند. از طرف دیگر این فرآیند باعث می‌شود نگاه خریدار به فروشنده کتاب، نگاه چندان خوشایندی نباشد و توقع تخفیفی را دارد که عملا فروشگاه‌های کتاب قادر به ارایه این تخفیف نیستند.

شفیق عنوان کرد: در چنین شرایطی اگر فرآیند برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی به بخش خصوصی و تشکل‌های نشر واگذار شود، بسیاری از آسیب‌های ناشی از این نمایشگاه‌ها برطرف می‌شوند چرا که این تشکل‌ها، ضمن درنظر گرفتن این آسیب‌ها می‌توانند راهکار خوبی برای برون‌رفت از آن‌ها بیندیشند.

وی ادامه داد: واگذاری نمایشگاه‌های کتاب استانی به تشکل‌های نشر و بخش خصوصی باعث می‌شود، آن‌ها در این فرآیند منافع فروشندگان کتاب‌ها را در نظر بگیرند چرا که می‌دانند این نمایشگاه‌ها در نهایت فقط 10 روز برپا هستند و بعد از اتمام دوره برپایی آن‌ها، این فروشندگان کتاب‌ها هستند که به نیازهای آن‌ها پاسخ خواهند داد.

مدیرعامل موسسه کتابشهر ایران توضیح داد: با این واگذاری‌ها فروشندگان کتاب استان‌ها، غرفه‌داران نمایشگاه‌های کتاب استانی می‌شوند و دیگر آن طور نیست که ناشر مستقیما خودش برای عرضه کتاب‌هایش در نمایشگاه حضور یابد.

شفیق با اشاره به معضلات نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: در طول برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی تعدادی از افراد، به نمایندگی از ناشران مختلف در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند؛ این افراد کتابفروشانی هستند که نه اجاره کتابفروشی می‌دهند و نه مالیات و نه این‌که هزینه پول، آب و برق کتابفروشی را می‌پردازند بلکه صرفا کارشان شرکت در نمایشگاه‌های کتاب استانی است و منافع عمده‌ای از این حضور نصیبشان می‌شود.

وی در پایان گفت و گو اظهار کرد: این فعالیت نوعی دلالی کتاب است که البته بد نیست اما در این میان لطمه اصلی را فروشندگان فروشگاه‌های کتاب استانی می‌بینند؛ به‌گونه‌ای که در طول برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی با اُفت فروش مواجه می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط