شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
با شیوه جدید، همه ناشران شانس حضور در نمایشگاه‌های استانی را دارند

مدیر مسوول موسسه فرهنگی انتشاراتی الماس دانش گفت: درست است که شرکت ناشران در نمایشگاه‌های کتاب استانی از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست اما به دلیل اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور، نباید فقط به جنبه مالی این رویداد توجه داشت. بنابراین، باید همه ناشران در این نمایشگاه‌ها شرکت و تمام آثار خود را عرضه کنند.

«سید ناصرالدین گوشتایی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره علت عدم حضور برخی ناشران به ویژه ناشران تهرانی در نمایشگاه‌های کتاب استانی اظهار کرد: اغلب ناشران به‌ویژه ناشران دانشگاهی حدود 40 درصد کتاب‌های درسی و دانشگاهی خود را در خیابان انقلاب با 20 درصد تخفیف و آن هم به صورت نقدی یا در نهایت با چک سه ماهه به فروش می‌رسانند؛ این ناشران با این شرایط، ضرورتی نمی‌بینند که در نمایشگاه‌های کتاب استانی آن هم با تخفیف 40 درصدی شرکت کنند چرا که هم این تخفیف برایشان به‌صرفه نیست هم باید هزینه‌های دیگر اعم از اعزام نیروی انسانی و اجاره غرفه را متقبل شوند.

وی ادامه داد: اگر ناشری هم در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کند، همواره می‌کوشد کتاب‌های تازه خود که هنوز چندان در بازار نشر معرفی نشده‌، عرضه کند در نتیجه کتاب‌های پُرفروش خود را که اغلب فاخر نیز هستند، به دلیل همین تخفیف 40 درصدی ارایه نمی‌کند. بنابراین، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران باید برای رفع این معضل تمهیدات جدی بیندیشد.

مدیر مسوول موسسه فرهنگی انتشاراتی الماس دانش افزود: معتقدم نباید در هر فعالیتی فقط به جنبه اقتصادی آن توجه کرد. بنابراین، از ناشران می‌خواهم که در نمایشگاه‌های کتاب استانی شرکت کنند و تمام آثار خود را با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند.

این ناشر دانشگاهی اظهار کرد: متاسفانه با وجود حجم وسیعی از تاکیدات برای شرکت ناشران در نمایشگاه‌های کتاب استانی، شاهد حضور تعداد اندکی از آن‌ها در این رویداد فرهنگی استانی هستیم. چرا که اغلب آن‌ها اذعان دارند «در شهر یا استان مربوطه نمایندگی دارند و اگر فردی در حوزه ویژه‌ای احساس نیاز کند، کتاب خود را از آن نمایندگی تهیه می‌کند.» در صورتی که این نوع برداشت اشتباه است چرا که نمایندگان یا مراکز پخش کتاب‌‌ به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و هر کتابی را توزیع نمی‌کنند. در مقابل، نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز بازدیدکنندگان ویژه‌ای دارد که باید به نیازهای آن‌ها پاسخ داده شود.

گوشتایی با اشاره به سیستم جدید ثبت‌نام ناشران و حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: پیش از این، انتخاب و حضور ناشران در نمایشگاه‌های کتاب استانی شیوه سنتی بود اما با شیوه‌ جدید (ثبت‌نام الکترونیکی) که در این دوره اتخاذ شده است، همه ناشران شانس شرکت در نمایشگاه‌های کتاب استانی را پیدا کرده‌اند.

وی توضیح داد: معتقدم این شیوه در صورت تکمیل (کتاب محوری به جای غرفه محوری) بسیار خوب و به‌صرفه است اما نیازمند همت بزرگی از سوی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران است چرا که باید برای عرضه و معرفی آثار هر ناشر در نمایشگاه‌های کتاب استانی، از افراد متخصص استفاده شود. در غیر این‌صورت، بازدیدکنندگان دچار سردرگمی می‌شوند و اطلاع درست و شایسته‌ای از کتاب‌ها در نمایشگاه‌های کتاب استانی دریافت نمی‌کنند.

این فعال حوزه نشر ضمن تأکید بر ضرورت برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: از آن‌جا که در کشور سیستم مناسب توزیع کتاب وجود ندارد، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی را ضروری می‌دانم چرا که این نمایشگاه‌ها بستر مناسبی برای دسترسی مخاطبان استانی به تازه‌های نشر را فراهم می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط