جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
باباچاهی کشتی پر اسرار را به نمایشگاه کتاب می‌برد

مجموعه شعری از علی باباچاهی با نام «این کشتی پر اسرار» زیر چاپ است که تا برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر می‌شود. از این شاعر کتاب تازه انتشار یافته «گزاره‌های پیوست» که نگاهی به پیشینه 90 ساله شعر نو فارسی است نیز در نمایشگاه ارایه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، باباچاهی گفت: آخر این کتاب با من مصاحبه‌ای شده است با نام «پست مدرنیسم دردسرساز». پرسش‌هایی که در این مصاحبه آمده، کلیدهایی را برای خوانش شعرها به خواننده می‌دهد.

شاعر «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» افزود: به گمانم هر مؤلفی این گونه فکر می‌کند که آخرین کتابش احتمالاً فاصله‌ای با کتاب قبلی‌اش دارد. فرض من هم بر این است که این موارد در آن‌جا تکرار نشده. شعرهایی که طی سال‌های اخیر نوشته‌ام با حفظ بینشی سیاسی-اجتماعی سروده شده‌اند. 

وی ادامه داد: زبان طنز و گروتسک در این مجموعه سر جای خودش است. من در کتاب «این کشتی پر اسرار» به مفاهیم اکتفا نکرده‌ام؛ بلکه به اجرای مفاهیم نظر داشته‌ام. نظربازی در زبان و نظربازی با زبان در مجموعه حاضر در مسیر خود حرکت می‌کند. این کتاب از سوی موسسه انتشارتی نگاه منتشر خواهد شد.

شاعر مجموعه شعر «بیا گوشماهی جمع کنیم» اضافه کرد: کتاب دیگری که به تازگی از من چاپ شده و در نمایشگاه کتاب ارایه خواهد شد «گزاره‌های پیوست» با زیر تیتر «90 سال شعر نو فارسی» نام دارد. این اثر یک آنتولوژی است که در 620 صفحه تنظیم شده و ناشر کتاب حاضر هم نشر دیبایه است.

باباچاهی یادآور شد: درباره «گزاره‌های پیوست» باید بگویم که گرچه کتاب به لحاظ تاریخی از نیما شروع شده اما شعرهایی خاص برای کتاب انتخاب شده است. یعنی چنین نیست که از نیما شروع کنیم و برسیم به شاعرانی که امروز شعر می‌گویند. نیما شاعری جریان‌ساز است و درباره او هم به موضوع جریان‌سازی توجه شده است. هم نیما و هم جریان‌هایی که به تبع نیما پدید آمدند، در این کتاب مطرح شده‌اند. هر یک از شاعران این کتاب یک گروه را تشکیل می‌دهند.

شاعر «در غارهای پر از نرگس» توضیح داد: از نیما که بگذریم شاعران جریان ساز در این کتاب یک تنه یک گروه محسوب می‌شوند و بعد شاعرانی که تحت تأثیر جریان سازی‌ها هستند؛ یا شاعرانی که جنس شعرشان از جنس شعر شاعران جریان ساز است.

این شاعر افزود: در کتاب «گزاره‌های پیوست» با ده‌ها گروه روبه‌روییم و هر اثر شاعر آن‌جا که سنخیت شعری دارد به ترتیب حروف الفبا آمده است. بر پیشانی هریک از گروه‌ها مصراعی از شعر نیما آورده شده. مصراع‌ها بیش و کم خصوصیت گروه شدن شعرها را هم گوشزد می‌کند. کتاب حاضر دارای مقدمه‌ای است که چیستی و چرایی و فلسفه شکل‌گیری این کتاب و فلسفه گروه شدن گروه‌ها را نشان می‌دهد.

وی گفت: کتاب «گزاره‌های پیوست» به درستی یک آنتولوژی است، ولی نحوه شکل‌گیری و تنظیم آن به گونه‌ای است که روند تکاملی و تحولی شعر نو فارسی را بدون این‌که گزارش کند، گزارش می‌دهد. آیندگان و پژوهشگران می‌توانند با در دست داشتن این کتاب، شعر امروز ایران را ارزیابی کنند و کتاب حاضر را به عنوان یک الگوی آماده در دست داشته باشند و هنوز می‌توانند با گذشت زمان حتی این کتاب را در دهه‌های آینده تکمیل کنند.

باباچاهی ادامه داد: کتاب «هفتاد گل زرد» با زیر تیتر «علی باباچاهی در وضعیت دیگر» نوشته محمد لوطیج نیز در 240 صفحه، چندی پیش از سوی انتشارات سرزمین اهورایی به چاپ رسید. نویسنده در این کتاب خواسته شاعر و شعرش را از منظری دیگر نشان دهد. مبنای کار از شعرها و کتاب‌هایی است که از من از سال 72 تا 92 منتشر شده است. این کتاب منتخب و گزینه اشعاری هم دارد که بررسی مؤلف معطوف به آن‌هاست. 

باباچاهی متولد شهرستان کنگان استان بوشهر است. 

وی حدود 18 سال در بوشهر به تدریس ادبیات اشتغال داشت. این شاعر در طول مدت تدریس خود علاوه بر انتشار شعر در نشریات پایتخت، از فعالیت مطبوعاتی نیز غافل نبود.

«عقل عذابم می‌دهد»، «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند»، «در غارهای پر از نرگس» و «بیا گوشماهی جمع کنیم» نام برخی از کتاب‌های اوست._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها