چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
دعوت از رویایی به نفع حیثیت فرهنگی کشور است

حمیدرضا شکارسری، شاعر معتقد است اگر جشنواره هشتم در نظر دارد که آنتولوژی‌ای از شعر معاصر ارایه دهد لاجرم باید از یدالله رویایی شاعر شعر «حجم» در این جشنواره بین‌المللی دعوت کند. وی گفت دعوت از این شاعر به نفع حیثیت فرهنگی کشور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شکارسری گفت: در دهه 40 شعر فارسی موقعیت حساسی داشت. موقعیتی که در آن شعر محتوا گرا صبغه‌ای سیاسی تحت عنوان «شعر شکست» یافت. این نوع شعر دچار نوعی تکرار در خود شد و در آن شعرهایی با درون‌مایه مسایل اروتیک به نام شعر سیاه ظهور کردند.

وی افزود: برای گریز از این محتواگرایی صرف، گروهی از شاعران تصمیم گرفتند به خود شعر بیندیشند. در نتیجه موجی از جریانات و امواج ادبی به وجود آمد که مبتنی بر تئوری‌ها و نظریه‌های ادبی بود. به عبارت دیگر آن‌ها می‌گفتند نظریه‌ها دست‌کم اگر نخواهیم بگوییم تولید کننده شعرند، تقویت کننده‌اش هستند. یکی از عمده‌ترین این جریان‌ها شعر حجم است.

شاعر مجموعه شعر «عاشقانه‌های تاریکروشن» ادامه داد: امواجی در دهه 40 ظهور کردند مثل موج نو توسط احمدرضا احمدی، شعر ریاضی توسط کیومرث منشی‌زاده، شعر پلاستیک(تجسمی) توسط اسماعیل نوری علا و شعر ناب با منوچهر آتشی. اگر این موج‌های شعری به زودی از بین رفت،‌ ولی شعر حجم هنوز تا کنون زنده است و تأثیرش را در بخش قابل توجهی از زبان شعر معاصر می‌توان ردیابی کرد.

این شاعر یادآور شد: جریان شعر حجم با یک مانیفست روبه‌رو می‌شود که تنها یکی از امضاکنندگانش یدالله رویایی است اما شاخص‌ترین شعر حجم در این دوره و پس از آن شعر رویایی است. رویایی فارغ از هر گونه شائبه سیاسی یکی از شاخص‌ترین نمایندگان شعر حجم است و دعوت از وی به عنوان تکیه‌گاه و ستون شعر حجم می‌تواند در معرفی این جریان مهم و این ژانر شعری برای جامعه ادبی ایران مفید باشد.

شاعر مجموعه شعر «چراغانی بی دلیل» توضیح داد: از همان سال‌ها تا به امروز ماهیت معناگرایی این شعر و اهمیت کلمه در شعر حجم و تعریف فرم در این نوع شعر همواره محل جدل و بحث بوده است. چه بهتر که این بحث‌ها با حضور ستون اصلی تشکیل دهنده این شعرها تشریح شود.

شکارسری اضافه کرد: به گمانم اگر رویایی در جشنواره‌ای که بعد از انقلاب شکل گرفت، حضور پیدا کند باید به نوعی شاهد خلاف آمد  منش این شاعر بود. به گمانم رویایی با حضور در جشنواره هشتم نشان می‌‌دهد که از رفتار سیاسی‌اش عدول کرده و این کار بیش از هر چیز به نفع حیثیت فرهنگی کشورمان است. /

حمیدرضا شکارسری متولد 1345 تهران، کارشناس زمین شناسی است. نخستین کتاب او در سال 1375 با نام «باز جمعه گذشت» از سوی حوزه هنری منتشر شد. کتاب دیگر او با عنوان «چراغانی بی دلیل» در سال 85 از سوی انتشارات هزاره ققنوس به چاپ رسید.

دو کتاب اخیر وی که امسال(1392) به چاپ رسید با عناوین «عاشقانه‌های تاریک روشن» و «شکل‌های فروتنی» به ترتیب از سوی انتشارات هزاره ققنوس و فصل پنجم به کتابفروشی‌ها راه یافت. کتاب «چراغانی بی دلیل» این شاعر برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها