سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
یوسف‌نیا: احترام به دولت توجه به خواست مردم است

سعید یوسف‌نیا، در واکنش برخی رسانه‌ها نسبت به دعوت از یدالله رویایی در هشتمین جشنواره شعر فجر گفت: شرط مسلمانی مروت است. بی‌انصافی است اگر بخواهیم سلیقه‌های شخصی مانند مخالف با یک شاعر را به دیگران تحمیل کنیم. مردم به دولت جدید رای داده‌اند و انتخاب ایشان هم وزیر محترم ارشاد بوده که برنامه‌های اندیشمندانه‌ای دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یوسف‌نیا گفت: شرط مسلمانی نیست که اجازه ندهیم دشمنان حرفشان را بزنند، چه رسد به دوستان. مسلمان واقعی شنونده و منصف، اهل منطق و گفت‌وگوست. اگر ما معرف اسلامیم باید مزین به تمام سجایای اخلاقی باشیم.

این شاعر افزود: من دیگران را به خودم دعوت نمی‌کنم بلکه به خدا دعوت می‌کنم. مسلمان واقعی نمی‌خواهد جلوه‌گری کند و با غوغاسالاری خودی نشان دهد.

نویسنده کتاب «در جستجوی جانب آبی» اضافه کرد: آقای خبرنگار روزنامه جام جم روز گذشته با من تماس گرفتند و از من پرسیدند «از جشنواره چه خبر و آیا هنوز در اتاق فکر جشنواره حضور دارید؟» من به او گفتم حضور دارم اما دو جلسه است که نتوانسته‌ام بین دوستان حاضر باشم. او همچنین درباره دعوت از رویایی پرسید و من گفتم در جریان نیستم. من به هیچ وجه به او نگفتم که دیگر در کمیته اجرایی جشنواره حضور نخواهم داشت.

این شاعر توضیح داد: می‌خواهم نکته‌ای به ایشان بگویم و آن نکته این است ‌که اگر به قانون اعتقاد داریم و در فضای صلح و دوستی و راستی نفس می‌کشیم، باید از غوغاسالاری و گفتمان بی‌منطق و یک طرفه خودداری کنیم. بحث رویایی موضوعی خاص و محدود نیست. اتفاقاً خیلی هم عام است. ما از یک موضوع خاص به یک قانون عام می‌رسیم و آن در وهله اول احترام گذاشتن به انسان و شنیدن حرف‌هایش و ابراز عقیده در مقابل سخنانی است که شاید مورد قبول ما نباشد. /

یوسف‌نیا که پژوهش درباره آثار خواجه عبدالله انصاری را در کارنامه خود دارد، گفت: ‌درباره آقای رویایی دو پرسش وجود دارد. نخست این که   ایشان چه جرمی مرتکب شده‌اند؟ و دوم آن که آیا ایرانی‌ و شاعرند یا نه؟ پاسخ پرسش اول منفی و دو پرسش دیگر مثبت است. پس اگر ما به حق و حقوق مردم اعتقاد داریم و به رأی مردم احترام می‌گذاریم باید به جناب حسن روحانی به عنوان منتخب مردم احترام بگذاریم و انتخاب‌هایش را هم درست و اندیشمندانه بشماریم. ایشان وزیر ارشاد را انتخاب کرده‌اند و وزیر محترم هم عبدالجبار کاکایی را. وقتی ما به آنان احترام بگذاریم به قانون و خواست همه مردم احترام گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: در این موارد علایق شخصی نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد و اگر مثلا یک خبرنگار یدالله رویایی را قبول ندارد یا شعرش را نمی‌پسندد، دلیلی ندارد که این مخالفتش را علنی کند و با صدای بلند و یک طرفه اعلام کند. 

پژوهشگر آثار امام محمد غزالی یادآور شد: دوران یک طرفه حرف زدن و گوش خود را گرفتن و نشنیدن گذشته است و ما باید بدانیم که تنها منطق حاکم در دنیای امروز منطق گفت‌وگوی سالم، بی غرض، مستدل، منطقی و عاری از هر گونه حب و بغض است. شاید من به شخصه رویایی و شعرهایش را نپسندم، اما این پسند شخصی ارتباطی با شاعر بودن ایشان ندارد. بنابراین هنگامی که یدالله رویایی به کمیته اجرایی جشنواره دعوت می‌شود، من به رأی کمیته احترام می‌گذارم و از او استقبال می‌کنم. چون صرف نظر از این‌که من شاعرم و باید در تمام لحظه‌های زندگی‌ام در فضای پاک و صلح آمیز نفس بکشم، مسلمان هم هستم.

یوسف‌نیا گفت: حرف دیگری با آقای خبرنگار جام جم دارم: تو دوست منی. من برایت احترام قائلم اما هرگز به تو نگفتم که در کمیته اجرایی جشنواره شعر حضور نخواهم داشت و نظر مثبت و منفی‌ای درباره حضور یدالله رویایی ندادم و صرفاً سکوت کردم. شایسته نبود که تو سکوت مرا مخالفت معنا کنی. تو هنوز دوست منی و من به تو و عقاید و شعرهایت احترام می‌گذارم.

پژوهشگر آثار سنایی افزود: شاعران شاگردان خدای رحمان‌اند و از ایشان توقع می‌رود که الگوی راستی و درستی در بین مردم باشند و همواره همگان را به صلح و دوستی و برادری دعوت کنند؛ نه لشکر‌کشی و یارکشی و یک طرفه قضاوت کردن.

یوسف‌نیا سال 1344 در تهران متولد شد. از آثار منتشر شده او مجموعه شعر «خلاصه باران» و «در جست‌وجوی جانب‌ آبی»، نقد اشعار فروغ فرخزاد است.
 
او تا کنون پژوهش‌هایی را نیز درباره شخصیت‌های ادب کلاسیک فارسی مانند خواجه عبدالله انصاری، شاه نعمت‌الله ولی، بیدل دهلوی، مختارنامه عطار، دیوان اشعار سنایی غزنوی، امام محمد غزالی، فخرالدین عراقی انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها