دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰
دعوت از رویایی برای سخن گفتن از شعر «حجم» لازم است

محمدعلی بهمنی، عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره شعر فجر، یدالله رویایی را شیوه‌دار شکل خاصی از شعر به نام «حجم» دانست و گفت: اگر بخواهیم درباره این شکل شعر صحبت کنیم، نمی‌توانیم از کسی که پایه‌گذار این شیوه و شکل است در جشنواره هشتم دعوت نکنیم.

محمدعلی بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برخی اظهارنظرها درباره دعوت از یدالله رویایی، شاعر مقیم خارج از کشور، برای حضور در جشنواره شعر فجر چنین گفت: وظیفه ما به عنوان گردانندگان هشتمین جشنواره شعر فجر این است که از رویایی، به عنوان یکی از شاعران کشورمان، برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم. ورود این شاعر به کشور، مساله‌ای است که در رأس همه نهادها به وزارت امور خارجه مربوط می‌شود و این نهاد باید درباره ورود یا عدم ورود وی به ایران تصمیم بگیرد و گذرنامه وی را تایید کند.

شاعر «باغ لال» ادامه داد: درباره دوستانی که نگران‌اند باید گفت نوع تفکر رویایی ممکن است نسبت به گذشته تغییر کرده باشد. این‌که او نقطه نظرهایی درباره انقلاب دارد یا نه، به وزارت امور خارجه مربوط می‌شود اما در مقوله شعری ما باید به او احترام بگذاریم. رویایی شاعری است که در کشور ما کتاب‌هایش خوانده می‌‌شود.

این شاعر یادآور شد: نباید مباحث ادبی و شعری را با دیگر مقوله‌ها در هم آمیخت و به کسی سپرد که اهلش نیست. به گمانم اگر شاعری نگاه بسته‌ای نسبت به جامعه امروز دارد، وقتی با واقعیت روبه‌رو شود برای خودش و دیگران بسیار تأثیرگذار خواهد بود. 

به تازگی رییس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرده بود که با حضور رویایی در جشنواره شعر فجر برخورد می‌کند و وزیر ارشاد باید برای این موضوع در صحن علنی پاسخگو باشد.

«امانم بده»، «این خانه واژه‌های نسوزی دارد»، «باغ لال»، «تنفس آزاد با محمدعلی بهمنی»، «جسمم غزل است اما، روحم همه نیمایی‌ست» (گزیده اشعار)، «شاعر شنیدنی‌ست» (گزیده اشعار)، «عشق است»، «غزل»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» و «چتر برای چه، خیال که خیس نمی‌شود» از آثار منتشر شده بهمنی است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها