دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
ایجاد ارتباط بین شاعران جوان و بزرگسال از طریق جشنواره

مصطفی رحماندوست، دبیر علمی سومین جشنواره ملی شعر کودک با اشاره به انتخاب کتاب برتر شعر کودک توسط همه شاعران شرکت کننده در جشنواره گفت: انتخاب کتاب برتر بهانه‌ای برای ایجاد ارتباط بین شاعران جوان شعر کودک با شاعران بزرگسال و پیشکسوتان این حوزه است.

مصطفی رحماندوست در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از برگزاری جشنواره ملی شعر کودک در 14 و 15 اسفند 92 خبر داد و افزود: امسال شاهد برگزاری سومین دوره‌ از این جشنواره خواهیم بود و همه شاعران کودک از سراسر کشور می‌توانند در این برنامه که در تالار شیخ بهایی شاهین‌شهر از توابع استان اصفهان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

دبیر علمی این جشنواره با اشاره به فضاهای متفاوت زندگی شهری و مشغله‌های کاری موجود تصریح کرد: مسائل مختلف اجازه نمی‌دهد شاعران کودک همدیگر را دیده و با هم تبادل نظر داشته باشند لذا برگزاری این چنین جشنواره‌هایی سبب می‌شود شاعران کودک از نقاط مختلف کشور دور هم جمع شده و به گفت‌وگو و تبادل نظر با همدیگر بپردازند.

وی ادامه داد: در این جشنواره نشست‌های هم‌اندیشی بین شاعران کودک برگزار شده و در آن مسائل مختلف مربوط به شعر کودک بررسی می‌شود که سبب افزایش سطح دانش و آگاهی شاعران خواهد شد.

رحماندوست درباره نحوه انتخاب آثار برگزیده شعر کودک تصریح کرد: روال این جشنواره با سایر جشنواره‌ها کاملاً متفاوت است و ما از همه شاعران کودکی که کتابشان در سال 92 منتشر شده و می‌خواهند در این جشنواره شرکت کنند خواسته‌ایم که روز 14 اسفند کتابشان را نیز همراه خود به جشنواره بیاورند تا داوری شود.

وی افزود: برای داوری آثار ارائه شده، در اولین شب برگزاری این جشنواره همه شاعران حول یک میز بزرگ خواهند نشست و نظراتشان را درباره آثار ارائه شده بیان کرده و کتاب‌‌ها را داوری می‌کنند. سپس نتایج، جمع‌بندی شده و آثار منتخب اعلام خواهند شد.

دبیر علمی این جشنواره ادامه داد: انتخاب کتاب برتر شعر کودک بهانه‌ای برای ایجاد ارتباط بین شاعران کم سن و سال این حوزه با شاعران بزرگسال و پیشکسوتان شعر کودک است، چنان که برقرای این ارتباط در جشنواره‌های گذشته سبب ایجاد روابط پایدار بین شاعران جوان و بزرگسال شده و نتایج خوب و مطلوبی را در پی داشته است.

رحماندوست تصریح کرد: همچنین در این جشنواره برنامه‌های دیگری مانند برگزاری نشست‌های تخصصی شاعران کشور در مدارس راهنمایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با مربیان و معلمان ابتدایی و مهدکودک‌ها، حضور شاعران در بین دانش‌آموزان و شعرخوانی برای آن‌ها و انجام پرسش و پاسخ آزاد برای کودکان شاهین شهر گنجانده شده است.

دبیر علمی این جشنواره افزود: در دومین جشنواره شعر کودک در شاهین‌شهر، پارکی با عنوان «پارک شاعران کودک» افتتاح شد که هرکدام از شاعران در این پارک یک نهال کاشتند، امسال هم شاعران به این پارک رفته و ضمن بازدید از نهال‌هایی که در سال گذشته کاشته‌اند، نهال‌های جدیدی را در آن پارک خواهند کاشت.

از دیگر برنامه‌های این جشنواره می‌توان به اختصاص یک فرهنگسرای ویژه خانواده و کودک، تجلیل از خانواده شهدای نوجوان، برگزاری کارناوال‌های شادی با حضور گروه‌های هنری، کارگاه‌های تخصصی و رونمایی از پرچم جشنواره از سوی کودکان شرکت کننده، برگزاری مسابقات روزنامه دیواری و انتخاب یک شعر برای رهبر معظم انقلاب اشاره کرد.

همچنین مسابقه بادبادک‌های آراسته به اشعار کودکان، برگزاری نمایشگاه، گردآوری و انتشار مجموعه آثار، مراسم آتش‌بازی و روشن کردن شمع به یاد کودکان قربانی در دنیا و نامگذاری پارک موزیکال به نام کودک و نوجوان در شاهین شهر از دیگر برنامه های 16 گانه این جشنواره است. 

جشنواره مذکور در سه بخش کودک از چهار تا 12 سال، نوجوان از 12 تا 14 سال و نیز شاعران بزرگسال که کتاب آن‌ها در سال 92 منتشر شده است، برگزار می‌شود.

سومین جشنواره ملی شعر کودک 14 و 15 اسفند 92 در تالار شیخ بهایی شاهین‌شهر از توابع استان اصفهان برگزار می‌شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها