سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
رویگری: ترانه‌های انقلاب را کتاب کنید/ عاشق صدسال تنهایی‌ام

رضا رویگری هنرپیشه و خواننده سرود خاطره‌انگیز انقلابی «ایران ایران» پیشنهاد داد ترانه‌های انقلاب برای ماندگار شدن و آشنایی نسل جوان با حال و هوای این رویداد بزرگ، در قالب کتاب منتشر شوند.

رویگری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: خوشحالم هنوز ترانه «ایران ایران» برای مردم خاطرات روزهای انقلاب را تداعی می‌کند. خاطرم هست اواخر سال 1357 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حسین سرفراز این ترانه را سرود که خیلی دلنشین بود. البته این سرود آن روزها در کتابی منتشر نشد، اما از آنجا که بسیار زیبا و دلنشین بود با همکاری یک گروه آن را در قالب ترانه اجرا کردم و خوشبختانه تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین ترانه‌های انقلابی شد.

بازیگر نقش میرزای آشتیانی مجموعه تلویزیونی «سال‌های مشروطه» ادامه داد: هنوز هم با شنیدن این سرود، به آن روزها می‌روم. کلمه به کلمه آن برایم خاطره است. خاطرات روزهای پیروزی انقلاب، سال‌های جوانی و شادی بی حد و حصر مردم. آن روزها طبع شعر مردم هم گل انداخته بود و سرود و ترانه انقلاب در فرهنگ فولکلور ایران حرف اول را می‌زد. 

وی با انتقاد از بی‌توجی به سرودهای انقلابی، اظهار کرد: متاسفانه ترانه‌های انقلابی بعد از 35 سال جایگاه شایسته‌شان در ادبیات ایران را به دست نیاوردند و به جرات می‌گویم ترانه‌های اوایل انقلاب با هم‌تاهای امروزی‌شان قابل مقایسه نیستند! 

برای شکوفایی و ماندگار شدن ترانه‌های انقلابی چه کار باید کرد؟ رویگری در پاسخ به این پرسش توضیح داد: معتقدم به ترانه‌ها، شاعران و خوانندگان انقلابی بی‌توجهی شده است. بدون شک انتشار ترانه‌های انقلابی در قالب کتاب‌های متعدد می‌تواند به ماندگار شدن و آشنایی نسل جدید با این ترانه‌ها که حال و هوای انقلاب را بازگو می‌کنند، کمک شایان توجهی باشد. 

این هنرپیشه و خواننده پیشکسوت درباره علاقه‌اش به ادبیات داستانی، عنوان کرد: عاشق ادبیات آمریکای جنوبی و آثار گابریل گارسیا مارکز هستم. تا امروز رمانی دوست‌داشتنی‌تر از «صدسال تنهایی» نخوانده‌ام. کلمات «گابو» سحرانگیز است. 

رویگری درباره حضورش در سینما و تلویزیون اظهار کرد: در دوران نوجوانی‌ام فیلمنامه‌ای نوشتم که هرگز جلوی دوربین نرفت. ان‌شاءالله سال آینده و در جشنواره فیلم فجر این کار ناتمام را به پایان می‌رسانم./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها