پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مادر قرآنی، قرآن را به اوج می‌رساند

برگزیده پنجمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه معتقد است که برای نهادینه شدن فرهنگ دین و قرآن ابتدا باید کودکان و مادران مذهبی را تربیت کنیم.

مرضیه یزدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: زن نقش مهمی در تربیت خانواده بر عهده دارد و بنا به فرموده امام خمینی(ره) از دامن زن مرد به معراج می‌رود. این تاکید امام خمینی(ره) بیانگر این موضوع است که باید توجه خاصی به تربیت مذهبی دختران که زنان و مادران فردا هستند، داشت. اگر دختران امروز مذهبی تربیت شوند، می‌توان ادعا کرد که مادرانی با تفکر مذهبی، کودکان نسل آینده را پرورش خواهند داد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین اظهار کرد: تربیت دینی کودکان به ویژه دختران امروزه در کتاب‌های آموزشی مقاطع تحصیلی دیده نمی‌شود. برای تبیین بهتر احکام دینی برای بانوان اگر کتاب‌های دینی در مقاطع تحصیلی دختران و پسران از یکدیگر جدا شود، بهتر می‌توان احکام شرعی را برای هر یک تبیین کرد. دختران و پسران چون هر یک بلوغ و مسایل شرعی و درک متفاوتی از مسایل شرعی دارند. به عنوان مثال، مساله حجاب که باید از سن 9 سالگی برای دختران آموزش داده شود در کتاب‌های درسی گنجانده نشده است. خلاء این موضوع شاید به این دلیل باشد که این کتاب‌ها برای دختران و پسران به طور مشترک نوشته شده‌اند. 

یزدی یادآور شد: تدوین کتاب‌های دینی در مقطع تحصیلی دبیرستان با توجه به تفکیک جنسیتی می‌تواند گام مثبتی در جهت تبین احکام دینی در سن نوجوانی باشد.

نویسنده کتاب «برگی از تاریخ سرخ زندگی‌ام» اظهار کرد: امروزه در کتاب‌های درسی تنها مسایل فلسفی دین مطرح می‌شود و از احکام فاصله گرفته شده است.

یزدی در پاسخ به این سوال که «بانوان قرآن پژوه اکنون از چه جایگاهی برخوردارند؟» اظهار کرد: آموزش و پرورش در اوایل پیروزی انقلاب به پژوهش به ویژه پژوهش‌های قرآنی اهمیت داده می‌شد اما امروزه متاسفانه آن‌گونه که شایسته است، به فعالیت‌های پژوهشی اهمیت داده نمی‌شود که این مساله خود فاجعه فرهنگی عظیمی است. در واقع، شرایط برای پژوهشگران سخت و برای بانوان سخت‌تر شده است.

نویسنده کتاب«معجم المفردات القرآنیه» اظهار کرد: اگر به پرورش ذهن بانوان اهمیت داده نشود، مهم‌ترین اتفاقی که می‌افتد، این است که خانواده ذهنی پویا و بر مبنای آموزه‌های دینی نخواهد داشت. مادری که ذهن فعال و مذهعبی نداشته باشد، نمی‌تواند در مواجهه با مخالفان مذهب از خود دفاع کند و به طور طبیعی فرزندان او نیز به تبعیت از مادر خود ذهنی پویا و مذهبی نخواهند داشت و احتمالا چنین فرزندانی در معرض خطر گرایش به عرفان‌های کاذب و نوظهور هم قرار خواهند گرفت.

نویسنده کتاب «ریحانه قرآن؛ یس» در پاسخ به این سوال که قرآن در میان نسل امروز چه جایگاهی دارد، اظهار کرد: در جامعه کنونی نخبه‌های قرآنی هستند که تلاش می‌کنند تا فرهنگ قرآن را در جامعه نهادینه کنند. این نخبه‌های قرآنی همگی در خانواده‌های مذهبی رشد کرده‌اند و همین فضای خانوادگی دینی کمک کرده‌اند تا ذهنی بر مبنای قرآن و آموزه‌های اسلام داشته باشند.

نویسنده کتاب «ایمان و هجرت در نهج‌البلاغه» اظهار کرد: برای نهادینه شدن فرهنگ دینی در جامعه باید به مباحث احکام و اخلاق در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دیداری توجه کرد. رسانه‌های ارتباط جمعی با مطرح کردن همه نظریات موافق و مخالف، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و پاسخ دادن به شبهه‌های گوناگون می‌تواند دین و فرهنگ دینی را در جامعه نهادینه کند.

نویسنده کتاب «فرهنگ سه زبانه کلمات قرآن مجید» گفت: در جامعه کنونی قرآن از مهجوریت خارج شده اما به طور کامل نمی‌توان ادعا کرد که مهجوریت از چهره قرآن زدوده شده است. برای رسیدن به این هدف باید مباحث قرآنی به ویژه تفسیر در متون درسی دانشگاه‌ها و حوزه‌ها گنجانده شود تا به این کتاب الهی با نگاه تخصصی نگریسته شود. ارتباط مستقیم مخاطب با قرآن می‌تواند مهم‌ترین گام برای رفع مهجوریت قرآن باشد.

نویسنده کتاب «حفظ روان و برتر قرآن مجید به روش موضوعی» افزود: به عنوان یک بانوی قرآن‌پژوه باید به تنهایی کتاب را بنویسم و انتشار و توزیع آن هم به عهده خودم است. پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از مولفان به صورت یک‌جا همه کتاب‌ها را از من خریداری می‌کرد اما اکنون به دلیل نداشتن بودجه، هیچ‌گونه حمایتی از مولفان نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها