دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
رزاق‌زاده: آیندگان اسناد معتبری در اختیار خواهند داشت

امیر رزاق‌زاده، نویسنده حوزه دفاع مقدس شایسته قدردانی سی‌و یکمین جایزه کتاب سال معتقد است که شیوه‌های نوین مستند‌نگاری که بر پایه اسناد دست اول نوشته می‌شوند، اسناد معتبری را در اختیار آیندگان قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امیر رزاق‌زاده، نویسنده کتاب «نبرد طریق‌القدس» که به عنوان نویسنده شایسته قدردانی در سی‌و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه «مستند‌نگاری» معرفی شد، معتقد است که این نوع قدردانی‌ها باعث می‌شود دانشمندان و پژوهشگران انگیزه بیشتری برای مطالعه، تحقیق  و پژوهش پیدا کنند.

وی ادامه داد: قدردانی از نویسندگان از سوی مقام‌های فرهنگی سبب می‌شود که آن‌ها نزد خانواده خود و درجامعه مورد توجه قرار گیرند. البته درست است که کار‌ها باید نزد خداوند دارای اجر و پاداش باشد اما عنایت دولت‌مردان و مسوولان فرهنگی باعث الگو‌سازی در جامعه می‌شود.

برگزیده ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در حوزه مستند‌نگاری، درباره انجام مستندنگاری‌ جنگ ایران و عراق گفت: نگارش چنین متن‌هایی از همان آغاز جنگ تحمیلی آغاز شد اما سبک‌های تازه‌ای که اکنون به وجود آمده است، می‌تواند رویکرد نوینی را رقم بزند. سبک‌های تازه نگارش مستند مانند کتاب «نبرد طریق‌القدس» که حاصل اسناد دست اول است. این اسناد در همان جبهه‌های جنگ ضبط شده‌اند.

به گفته وی که روایتگری فرماندهانی چون شهید همت و جاوید‌الاثر متوسلیان را در سال‌های جنگ تحمیلی بر عهده داشته است، کتاب‌های تولید شده بر پایه چنین نگرش نوینی می‌توانند آثار معتبری را درباره جنگ ایران و عراق در اختیار آیندگان قرار دهند.

رزاق‌زاده افزود: در ثبت این اسناد که دست اول محسوب می‌شوند، به این دلیل که خود پژوهشگر به عنوان راوی در جنگ حضور داشته است و اسناد به کوشش خود راوی تدوین می‌شوند، اسناد از درجه بالایی از اعتبار برخوردار خواهند بود.

وی درباره سابقه چنین شیوه مستند‌نگاری در دنیا توضیح داد: پیش از وقوع جنگ عراق علیه ایران چنین شیوه‌ای مرسوم نبود اما با وقوع جنگ خلیج فارس، آمریکایی‌ها از خبرنگاران همراه استفاده کردند و گفتند برای این خبرنگاران چِک سفید هم می‌کشیم و محتوای آثارشان را برای تاریخ حفظ خواهیم کرد. این امر نشان‌دهنده اعتبار روایتگری در نزد آمریکایی‌ها بود و آن‌ها با این‌کار قصد داشتند بهترین مستند‌نگاری را در طول جنگ داشته‌ باشند.

رزاق‌زاده درباره ویژگی‌های «نبرد طریق‌القدس» که سبب شایسته قدردانی شدن آن در سی‌و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد، گفت: در نگارش نبرد طریق‌القدس چهار رکن اساسی را رعایت کردم که آن را «ارکان اربعه در مستند‌نگاری» می‌دانم.

به گفته این پژوهشگر و راوی دوران دفاع مقدس، «محققان»، «منابع»، «روش» و «مخاطب‌شناسی» چهار رکن اساسی در مستند‌نگاری‌اند و آداب و روش پژوهشی در این اثر مبتنی بر توصیف مستند و تحلیلی است.

وی تاکید کرد: اسناد مورد استفاده در «نبرد طریق‌القدس» با اسناد منتشر شده از سوی نهاد‌های مختلف حاضر در جنگ تحمیلی از جمله، ارتش، سپاه، جهاد سازندگی و... تطبیق داده شده‌اند و بر این اساس، اثر برگزیده می‌تواند مورد استفاده مقام معظم رهبری، مسوولان نظام، نخبگان نظام، دانشجویان و حتی دانش‌آموزان قرار گیرد و به خوبی می‌تواند جوهره جنگ را به تمام جامعه منتقل کند.

آیین پایانی سی‌و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر 19 بهمن 92 در تالار وحدت برگزار شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها