یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
جایزه کتاب سال، تنها به چند رشته ویژه اختصاص نیابد

مصطفی حاجیان حیدری، در حاشیه آیین اختتامیه سی ‌و یکمین جایزه کتاب سال، عنوان کرد: جایزه کتاب سال، نباید تنها به چند رشته ویژه، اختصاص یابد بلکه لازم است در هر رشته، یک اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر انتخاب شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه سی ‌و یکمین جایزه کتاب سال دیروز (شنبه 19 بهمن‌ماه) با حضور برگزیدگان و جمعی از اهالی فرهنگ، در تالار وحدت برگزار شد. مصطفی حاجیان حیدری، یکی از مترجمان کتاب «علم و مهندسی مواد» اثر شایسته تقدیر بخش علوم کاربردی و شاخه مهندسی مواد و معدن سی ‌و یکمین دوره جایزه کتاب سال، هدف از ترجمه این اثر را، نبود کتاب جامع و کامل درباره مهندسی مواد در جامعه دانشگاهی که بتواند دانشجویان را با مبانی و اصول این علم آشنا کند، دانست.      

صفحه‌بندی مناسب از نقاط قوت کتاب 
مترجم کتاب «علم و مهندسی مواد» با بیان این‌که اثر نامبرده، جدید‌ترین کتاب در حوزه مهندسی مواد است، ادامه داد: مهندسان مواد، مکانیک، صنایع، علاقه‌مندان به این رشته‌ها و افرادی که به‌نوعی با این رشته‌ها در ارتباط هستند، می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به این‌که این اثر در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌شود، اظهار کرد: صفحه‌‌بندی مناسب کتاب مقصد (ترجمه کتاب اصلی) از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر به شمار می‌آید؛ به‌گونه‌ای که شماره صفحات کتاب مقصد، معادل شماره صفحات کتاب اصلی (کتاب مبدا) است.

این نویسنده حوزه مهندسی مواد، با بیان این‌که همه مترجمان کتاب «علم و مهندسی مواد» دارای مدرک دکترای مهندسی هستند، عنوان کرد: این مترجمان، جدید‌ترین ویرایش (ویرایش ششم) کتاب «علم و مهندسی مواد» را ترجمه کرده‌اند.

ضرورت تجدیدنظر در شمارگان کتاب‌ها
وی در پاسخ به این سوال که «اکنون نشر جامعه دانشگاهی با چه معضلی مواجه است؟» گفت: متاسفانه اکنون شاهد چاپ کتاب‌های دانشگاهی و علمی با شمارگان بسیار پایین هستیم. البته ناگفته نماند که شاید این معضل از تعداد اندک مخاطبان این کتاب‌ها نشات می‌گیرد، اما در هر صورت لازم است در شمارگان کتاب‌های علمی تجدیدنظر شود چراکه تعداد کتاب‌های علمی هر کشوری بیانگر قوت نشر آن کشور است. 

افزایش تعداد برگزیدگان  
حاجیان حیدری، درباره نقش جایزه کتاب سال در ترویج فرهنگ کتابخوانی، اظهار کرد: بدون تردید برگزاری چنین آیین‌هایی در طول سال، در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بی‌تاثیر نیستند، اما متاسفانه برگزیدگان این جوایز تنها در آیین اختتامیه همایش‌ها معرفی می‌شوند و بعد از آن به‌دست فراموشی سپرده می‌شوند. بنابراین، لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا مولفان و مترجمان برگزیده در همایش‌ها و نشست‌های متعدد حضور یابند تا به معرفی بیش از پیش آثار خود بپردازند.

وی همچنین از دست‌اندرکاران برپایی جایزه کتاب سال خواست تا زمینه حضور کتاب‌های همه حوزه‌ها را در این جوایز فراهم کنند، تا تنها شاهد کتاب‌های برگزیده یا شایسته تقدیر در برخی رشته‌ها و حوزه‌های ویژه نباشیم.

مصطفی حاجیان حیدری، مترجم شایسته تقدیر سی و یکمین جایزه کتاب سال، در حال حاضر، کتاب دیگری با موضوع مهندسی مواد را در دست ترجمه دارد.

کتاب «علم و مهندسی مواد» اثر مشترک دانلد آر. اسکلند، پرادیب پی. فولی و وندلین جی. رایت است که به همت مصطفی حاجیان حیدری، جواد صامعی و مجید بیگدلی کریمی به فارسی برگردانده شده است. 

چاپ نخست کتاب «علم و مهندسی مواد» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 980 صفحه، به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است. /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها