شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
امام عسکری(ع) مفسر بی‌نظیر قرآن بودند

نویسنده حوزه دین گفت: امام حسن عسکری(ع) مفسر بی‌نظیر قرآن مجید بودند و یکی از آثار مهم به جای مانده از این امام بزرگوار، تفسیر قرآن منسوب به ایشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم ارفع در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت سالروز ولادت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان اظهار کرد: همه امامان شیعه به تنهایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. امام حسن عسکری(ع) از این جهت که شرایط جامعه را برای پذیرش امر غیبت از سوی شیعیان مهیا می‌کردند و با فرستادن نمایندگانی به سایر سرزمین‌ها، وجود، غیبت و ظهور منجی را برای مردم تبیین می‌کردند، نقش مهمی در پذیرفتن امر غیبت امام عصر(عج) در میان شیعیان جهان به عهده داشتند. 

نویسنده کتاب «امام حسن عسکری(ع)» اظهار کرد: زندگی یازدهمین پیشوای شیعیان جهان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. نخست، پنج سال در حجاز در زمان حیات امام هادی(ع)، سپس 16 سال در عراق قبل از دوران امامت و  در نهایت، دوره کوتاه هفت ساله امامت در عراق. 

نویسنده کتاب«درنگستان» اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های امام عسکری(ع) ارایه و پاسخ‌گویی به مباحث علمی بود. ایشان همواره در مواجهه با سوالات دینی پاسخ‌های قاطع و استواری ارایه می‌داند که افکار شبهه‌برانگیز کفار را خنثی می‌کرد. بیان حق هر مطلبی، مناقشه و بحث‌های علمی همز‌مان با فعالیت‌های دینی و تبلیغی، از دیگر خصوصیات این امام بزرگوار است. 

ارفع عنوان کرد: امام(ع) برای آماده کردن مردم برای پذیرش مساله غیبت دو اقدام اساسی انجام دادند. نخست پنهان کردن حضرت مهدی(عج) از چشم مردم به غیر از عده‌ای از یاران و دیگر این‌که ایشان با اعلام بیانیه‌هایی، افکار عمومی را آماده کردند تا مردم بپذیرند که آخرین پیشوای شیعیان جهان پس از رسیدن به امامت، تا زمان ظهور به دور از چشم مردم زندگی خواهند کرد.

این مترجم قرآن گفت: یکی دیگر از راه‌هایی كه امام(ع) برای آمادگی غيبت در افکار مردم انجام دادند، پنهان کردن خود و برقراری رابطه با دوستان و طرفداران ازطريق مكاتبه و مراسله بود، چرا که این روش به مردم کمک می‌کرد تا بپذیرند امام همیشه در کنار شیعیان حاضر نخواهند بود. 

وی افزود: نظام وکالت و وساطت که امام عسکری (ع) با کمک اصحاب خود برگزیده بودند، روش دیگری برای پذیرش مساله غیبت امام عصر(عج) بود.
 
این نویسنده کتاب‌های دینی درباره عمده فعالیت‌های امام یازدهم(ع) اظهار کرد: نخست تلاش‌های علمی بود. در واقع، امام عسکری(ع) با وجود همه خفقان‌های موجود در زمان خود به تربیت شاگردان اهتمام می‌ورزیدند. ایجاد شبکه‌های ارتباطی با شیعیان منجر ‌شد تا شبکه ارتباطی وکالت و وساطت در مناطق مختلف راه‌اندازی شود. 

وی افزود: فعالیت‌های مخفی سیاسی و حمایت‌های مالی از شیعیان به این دلیل که آن زمان شیعیان از سوی حکومت تحت فشار اقتصادی هم قرار داشتند، از جمله اقدامات امام حسن عسکری(ع) به شمار می‌روند.

وی درپاسخ به این سوال که «آیا مکتوباتی از این امام بزرگوار به یادگار مانده است؟» اظهار کرد: تفسیر قرآن منسوب به امام حسن عسکری(ع)، نامه ایشان به اسحاق‌ابن اسماعیل نیشابوری، رساله المنقلبه در مسایل حلال و حرام و مجموعه مواعظ و سخنان قصار امام(ع) که در تاریخ ثبت شده‌اند، از جمله مکتوباتی محسوب می‌شوند که از این امام بزرگوار به جای مانده‌اند. 

امروز 19 بهمن‌ماه مصادف با هشتم ربیع‌الثانی، سالروز میلاد یازدهمین پیشوای شیعیان جهان، امام حسن عسکری (ع) است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها