دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۱
داستان انقلاب جزیره‌ای ناشناخته شده است!

محمدکاظم مزینانی، نویسنده حوزه‌های جنگ و انقلاب اسلامی با انتقاد از برگزاری جشنواره‌های متعدد برای ترغیب نویسندگان به قلم زدن در این حوزه‌ها، داستان انقلاب را به جزیره‌ای تشبیه کرد که به دلیل برخی کج‌اندیشی‌ها به جایگاه شایسته‌اش نرسیده است.

مزینانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: حال و روز شعر و داستان انقلاب تافته جدا بافته‌ای از احوال ادبیات ایران نیست. متاسفانه در سال‌های اخیر برگزاری جوایز و جشنواره‌های متعدد داستان‌نویسی در حوزه‌های انقلاب و جنگ، هچنین رواج بیش از حد سفارشی‌نویسی در این حوزه‌ها به بدنه داستان انقلاب ضربات سنگینی زده است. 

منظورتان از تشبیه داستان انقلاب به جزیره چیست؟ نویسنده «آب یعنی ماهی» در پاسخ به این پرسش بیان کرد: بگذارید یک تشبیه دیگر به کار ببرم! داستان انقلاب با برخی کج‌اندیشی‌ها تبدیل به گلخانه‌ای شده است که بودجه قابل توجهی به آن تزریق می‌شود. این کار به شکوفایی داستان انقلاب کمکی نمی‌کند. جداکردن داستان انقلاب از جریان کلی داستان‌نویسی کشور تبعات منفی زیادی هم دارد و باید گفت توجه به کل ادبیات داستانی کشور تنها راه برون‌رفت ادبیات انقلاب از وضعیت نامطلوبی است که به آن دچار شده است. 

این نویسنده درباره رمان «آه باشین»، تازه‌ترین اثرش، که قرار است 20 بهمن در حوزه هنری رونمایی شود، عنوان کرد: این رمان در واقع اپیزود دوم از سه‌گانه‌ای است که «شاه بی شین» نخستین قسمتش بود. شاه بی شین رمانی بود که زمان آن به دوران حکومت سلسله پهلوی، اختصاص داشت اما باز زمانی اثر جدیدم از سال 1310 تا زمان فعلی است. 

مزینانی درباره فرم رمان «آه با شین» توضیح داد: مقوله گسست زمان در روایت داستان، یکی از ویژگی‌های کتاب است. ضمن این‌که داستان زاویه دید ثابتی ندارد. در جایی زاویه دید سوم شخص است و جای دیگر این دیدگاه به زوایه دید دانای کل اول شخص تبدیل می‌شود. تکنیک نگارش داستان به گونه‌ای است که خواننده بدون توجه به ترتیب بخش‌ها می‌تواند هر فصل را جداگانه بخواند و در جریان داستان آن قسمت قرار بگیرد. 

وی با اشاره به این‌که نگارش این رمان حدود 2 سال زمان برده است، افزود: بخش پایانی این سه‌گانه اتوبیوگرافی است و در حقیقت به زندگی خود و هم‌نسلانم اختصاص دارد. 

انتشارات سوره مهر به تازگی رمان «آه با شین» نوشته محمدکاظم مزینانی را در 356 صفحه منتشر کرده و این کتاب قرار است یکشنبه 20 بهمن در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها