دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
چهره حقیقی پیامبر اسلام(ص) را معرفی کنیم

عضو گروه سیره‌نگاری پژوهشکده دارالحدیث گفت: سیره پیامبر(ص) باید مطابق با نیازهای مخاطبان هر جامعه و دغدغه‌های هر نسل نگاشته شود تا چهره حقیقی پیامبر اسلام(ص) به خوبی معرفی شود و مخالفان ایشان و اسلام اجازه تحریف چهره پیامبر(ص) را به خود ندهند.

محمد‌حسین صالح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: اغلب کتاب‌های موجود درباره سیره پیامبر(ص) اقناع مخاطب مسلمان را در نظر داشته‌اند و با رویکرد درون دینی نوشته شده‌اند، در حالی که مخاطب جامعه امروز به دلیل گسترش ارتباطات و غالب شدن اندیشه‌های اومانیستی و ضددینی نسبت به بخش عظیمی از معارف، حالت بی‌طرفی دارد و با مخاطب غیرمسلمان تفاوتی چندانی ندارد. از این رو، لازم است نگارش‌ها با رعایت این نوع نگرش انجام شوند تا هم برای مخاطب غیرمسلمان مناسب باشند و هم در برابر شبهات و دروغ پراکنی‌های دشمنان امروزی اسلام پاسخ‌های مناسبی را ارایه کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزه دین در پاسخ به این سوال که «آیا اهل قلم ما غفلتی را مرتکب شده‌اند که بیگانگان از این فرصت استفاده کرده باشند و به خود اجازه دهند شخصیت پیامبر(ص) را به گونه‌ای نادرست تحریف و به دیگران معرفی کنند؟» اظهار کرد: تاکنون آثار فراوان و ارزشمندی در زمینه سیره زندگی پیامبر(ص) به رشته تحریر درآمده‌اند که به زوایای مختلف شخصیت و زندگی بزرگ‌مرد اسلام پرداخته‌اند اما نکته مهم این است که هر نسلی و هر جامعه‌ای به تناسب فهم، دغدغه، حساسیت‌ها و نیازهایش زبان مفاهمه خاص خود را می‌طلبد و برای تبیین هر نوع معرفتی باید این امر لحاظ شود. 

صالح‌آبادی افزود: نوشتار باید برآمده از نیاز مخاطب باشد و متناسب با درک او تنظیم و تبیین شود. بسیاری از نویسندگان بدون آشنایی با نیازمندی‌های نسل خود دست به تألیف می‌زنند و از آن‌جایی که مخاطب یا جامعه هدف از فرهنگ معاصر خود تاثیر می‌پذیرند و فرهنگ زمانه را نیز اندیشه‌های قدرتمند فرهنگی و سیاسی شکل می‌دهد، نویسندگان سیره به ویژه سیره پیامبر(ص) باید با اندیشه‌های رایج زمانه و تاثیرگذار بر اذهان مخاطبان آشنا شوند و در تالیف ضمن بیان کلیات زندگی یک معصوم(ع) بر پاسخگویی به شبهات و سوالات هر جامعه‌ای تمرکز کنند. به نظر می‌رسد رعایت نکردن نکته یاد شده از سوی پژوهشگران دلسوز این عرصه منجر شده است تا برخی با استفاده از این خلأ دست به تألیف بزنند و با تکیه بر برخی گزاره‌های جعل شده از سوی منافقان و دشمنان پنهان رسول مهربانی‌ها، چهره آن بزرگوار را مخدوش کنند.

عضو گروه سیره‌نگاری موسسه پژوهشی درالحدیث افزود: اگر در گذشته دشمنان ایشان در رویاروی سیاسی از اسلام شکست خوردند در عرصه فرهنگی از پای ننشستند و با انتساب گزاره‌های نادرست، دست به تخریب فرهنگی شخصیت حقیقی و نورانی نبی مکرم اسلام(ص) زدند و اخبار نادرست و تحریفات را در بین اخبار روایی و تاریخی رواج دادند. امروزه همان گزاره‌های نادرست دستاویز دشمنان امروزی اسلام و پیامبر بزرگ ما شده است.

صالح‌آبادی اظهار کرد: بنابراین، می‌توان مدعی شد که کتاب‌های خوبی با هدف معرفی چهره حقیقی پیامبر بزرگ اسلام(ص) نگاشته شده‌اند که از میان این کتاب‌ها می‌توان به «سنن‌النبی» اثر مرحوم علامه طباطبایی،«سیره نبوی» استاد شهید مرتضی مطهری، «فروغ ابدیت» اثر آیت‌الله سبحانی،«تاریخ اسلام» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی و کتاب «الصحیح من السیره» اثر جعفر مرتضی عاملی (محقق لبنانی) اشاره کرد که سهم بسزایی در معرفی چهره حقیقی پیامبر(ص) دنیای اسلام و غیر اسلام دارند.

12 تا 17 ربیع‌الاول در تقویم رسمی کشورمان به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است و مسلمانان اهل تشیع و تسنن با توجه به روایت‌های خاص خودشان از تاریخ تولد حضرت محمد(ص) این هفته را جشن می‌گیرند و به تقویت مقوله وحدت در میان خودشان می‌پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط