دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
غلام‌زاده‌جفره: اثرم غیر از جنوب در دیگر استان‌ها و تهران دیده نشد

فراز غلام‌زاده‌جفره که در بخش تالیف شایسته‌تقدیر بیست‌وششمین دوره جایزه کتاب فصل در گروه معماری و شهرسازی برای کتاب «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» شد گفت: 170 بنای تاریخی استان بوشهر را در کتاب معرفی کرده‌ام که امروزه بیش از 100 عمارت از آن‌ها تخریب شده‌ است. اثرم با استقبال خوبی در جنوب کشور روبه‌رو شد اما در تهران و دیگر استان‌ها به‌خوبی دیده نشد._

فراز غلام‌زاده‌جفره در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره انتخاب اثرش «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» در بخش شایستگان‌تقدیر بیست‌وششمین جایزه کتاب فصل اظهار کرد: این جایزه انگیزه مهمی برای کارهایم در آینده خواهد بود و سبب می‌شود با سرعت و دقت بیشتری فعالیت کنم. همچنین در چاپ‌های بعدی کتاب، تلاش خواهم کرد تا با تکمیل و افزودن اطلاعات آن، اثرم را به‌روزرسانی کنم. 

وی درباره انگیزه آغاز به نوشتن این کتاب بیان کرد: 14 سال پیش هنگامی که در بافت قدیمی شهر بوشهر قدم می‌زدم، پنجره‌ها و درهای خانه‌های قدیمی را دیدم که در گوشه‌ای روی هم چیده شده بود. از پیرمردی که در آن نزدیکی بود درباره دلیل وجود آن‌ها در بیرون از خانه‌ها و استفاده آن‌ها پرسیدم و وی در پاسخ گفت که این‌ها را می‌فروشند. تا بیست سال پیش در بافت قدیمی بوشهر ساختمان‌های قدیمی بسیاری وجود داشت که متاسفانه امروز بیشتر آن‌ها تخریب شدند و ادامه این روند باعث از میان رفتن تمامی عمارت‌هایی مانند این می‌شود. همین امر انگیزه‌ای شد تا کار پژوهشی درباره بافت و ساختمان‌های قدیمی را شروع کنم. 

این شایسته‌تقدیر افزود: این کار را از سال 1377 آغاز و فروردین 1391 به‌پایان رساندم. در طول این 14 سال برخی از ساختمان‌ها مانند خانه حمال‌باشی‌زاده، خانه شه‌بندرعثمانی (خانه کنسول عثمانی)، خانه هفته، خانه هایک گل‌زاد و عمارت برازجانی، کنسول‌گری روسیه، ‌فرانسه، هلند، آلمان و انگلیس که درباره آن‌ها پژوهش کردم تخریب شده‌اند که باعث تاسف است. در واقع از 170 بنایی که از سراسر استان بوشهر در این کتاب معرفی شده، 100 اثر به‌طور کامل از میان رفته‌ است. همچنین 62 نقشه و بیش از 240 قطعه عکس رنگی نیز در کتاب آورده‌ام. برخی از بناها در این کتاب سه‌بعدی‌سازی شده‌اند. 

غلام‌زاده درباره میزان استقبال از کتاب گفت: استقبال بسیار خوبی از کتاب در منطقه شد. از یک‌هزار شمارگان منتشر شده کتاب تاکنون 800 نسخه به فروش رفته که با توجه به قیمت بالای کتاب (130 هزار تومان) نشان از توجه و اهمیت آن دارد اما متاسفانه در تهران و دیگر استان‌ها این کتاب به‌خوبی معرفی نشده است. تمام هزینه‌های کتاب را از آغاز تا انتشار به‌صورت شخصی پرداخت کردم اما بهتر است درباره کتاب‌هایی مانند این که آثار مرجع هستند،‌ حمایت‌های مالی و معنوی از سوی مراجع و سازمان‌های مربوطه انجام شود.
 
وی در ادامه افزود: پشتیبانی مالی در حوزه چاپ که فرایندی مهم اما گران است با توجه به نیاز جامعه به چنین کتاب‌هایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. تالیف کتاب دیگری را در دست دارم که به معرفی کامل پنج تا 10 بنای ارزشمند این استان به‌صورت مبسوط می‌پردازد و امیدوارم درباره این اثر همکاری و پشتیبانی مالی از سوی سازمان‌ها و نهادهای وابسته همراهم باشد. 

این پژوهشگر درباره همکاری سازمان میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری چنین آثاری اظهار کرد: سازمان میراث علاقه‌مند به کمک در این زمینه بود اما بودجه‌های این سازمان کفاف نگهداری این آثار را نمی‌دهد. از سوی دیگر مهم‌ترین مساله در نگهداری آثار تاریخی بحث فرهنگ‌سازی به‌شمار می‌رود و مردم باید بدانند که پیش از سازمان‌ها و نهادهای دولتی آن‌ها هستند که باید میراث تاریخی و فرهنگی را حفظ کنند. 

کتاب «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» دربردارنده مستندنگاری بناهای قدیمی استان بوشهر است که بیشتر به بناهای شهر بوشهر می‌پردازد. تالیف این کتاب نتیجه 14 سال کار و پژوهش میدانی نویسنده است و در آن سرگذشت تاریخی بناها و کاربری‌ آن‌ها را با بیش از 250 عکس و حدود 70 نقشه شرح داده و برخی از تصاویر کتاب به‌صورت سه‌بعدی تهیه شده‌اند. کتاب «معماری بوشهر از زند تا قاجار» در 488 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 130 هزار تومان از سوی نشر آباد بوم راهی بازار کتاب شده است. 

فراز غلام‌زاده‌جفره، متولد 1356 در بوشهر و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران است. وی علاوه‌بر تدوین این کتاب به پژوهش روی اسناد و عکس‌های تاریخی مشغول است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها