دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
فرمول‌ها و ترفندها رمان نوجوان را جذاب‌تر می‌کند

مهدی طهوری، نویسنده کودک و نوجوان گفت: رمان نوجوان علاوه بر خلاقیت و ذوق هنری، نیازمند به‌کارگیری فرمول‌ها، تکنیک‌ها و ترفندها برای جذابیت بیشتر اثر است.-

 طهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: رمان نوجوان مبحثی است که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود تا در آینده شاهد موفقیت بیشتر این حوزه باشیم.
 
وی ادامه داد: نویسندگان دنیا برای نوشتن رمان گاهی از فرمول‌ها و ترفندهای شناخته شده و مشخص بهره می‌برند؛ گاهی نیز بر اساس یکسری فرآیندهای شهودی اثری را خلق می‌کنند.

این نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد: نویسندگان رمان نوجوان در غرب، علاوه بر خلاقیت و ذوق هنری از ترفندها و فرمول‌هایی استفاده می‌کنند که برگرفته از کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی است و این امر سبب جذابیت اثر و استقبال بیشتر نوجوانان از رمان‌ها می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که رمان‌های نوجوانی که در ایران تولید می‌شود بیشتر برآیند فرآیندهای شهودی است تا براساس فرمول‌ها و ترفند‌های منظم و شناخته شده.

طهوری گفت: در مورد رمان‌ها و داستان‌های کوتاه بزرگسال هم بعضی از نویسندگان غربی معتقد به استفاده از فرمول‌ها هستند اما عقیده عمومی منتقدان بر این است که در رمان بزرگسال و داستان کوتاه، استفاده از فرمول‌ها و ترفندها سطح اثر را پایین می‌آورد.

وی افزود: به عنوان مثال رمان «بادبادک باز» نوشته خالد حسینی برای بزرگسالان و رمان هشت جلدی «در جستجوی دلتورا» اثر امیلی رودا از  رمان‌های موفق و پرفروش دنیا هستند که با استفاده از فرمول‌ها و ترفند‌های داستان‌نویسی نوشته شده‌اند.

این نویسنده گفت: براساس این شکاف و دودستگی نظری و عملی که بین منتقدان و نویسندگان حرفه‌ای جهان وجود دارد، برخی نویسندگان علاقه‌ای به استفاده از فرمول‌ها ندارند و علاقه‌مندان به نویسندگی را ترغیب می‌کنند همه کتاب‌ها و معلمان را فراموش کنند. در واقع این هنرمندان تفکر روشمند و منظم را رد می‌کنند و به فرآیند شهودی هنر که هیچ قاعده‌ای را برنمی‌تابد، معتقدند.

وی عنوان کرد: به عقیده من استفاده از این فرمول‌ها و ترفندها در رمان کودک و نوجوان، مخصوصاً حوزه نوجوان (و نه در حوزه بزرگسال) بسیار موثر و تاثیرگذار است و سبب جذابیت بیشتر اثر می‌شود.

طهوری با اشاره به این‌که نمادها و نشانه‌ها در رمان نوجوان باید از جنس دنیای نوجوانان باشد، افزود: بررسی آثار نویسندگان رمان نوجوان در ایران نشان می‌دهد که آن‌ها گاهی حتی نکات اولیه را هم فراموش می‌کنند. به طور مثال رمان نوجوان باید ماجرا محور باشد، نه توصیف محور. دنیای نوجوان‌ها آن قدرها هم خاکستری نیست و ما باید این دنیا را سیاه و سفید ببینیم و عناصر مطلقاً خوب و مطلقاً بد در آن داشته باشیم.

وی یادآور شد: در رمان نوجوان علاوه بر این‌که متن از اهمیت ویژه‌ای برای مخاطب برخوردار است، طرح، فیزیک، فرم و یونیفرم نیز بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این نویسنده افزود: اگر رمانی در فیزیک و فرم خوبی ارایه نشود با وجود دارا بودن متن خوب، با استقبال زیادی مواجه نخواهد شد. باید توجه کرد که تخیل در رمان نوجوان خیلی مهم است و گاهی استفاده از تصویرگری و گرافیک نامناسب یا بیش از اندازه، ممکن است به رمان و تخلیل نوجوان آسیب وارد کند.

وی افزود: برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزش داستان‌نویسی برای علاقه‌مندان و آموزش فرمول‌ها، تکنیک‌ها و ترفندهای این حوزه می‌تواند گامی مفید در افزایش کیفیت و جذابیت رمان‌های نوجوان تولید شده در کشور باشد.

خبرنگار: مریم معمار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها